درخواست مشاوره تماس

جشنواره

جنگ ارزی ( بازتاب هایی از یک عصر طلایی )

در این مقاله خواهید آموخت :

جنگ ارزی چیست و چرا کشورها ممکن است بخواهند ارزش پول خود را کاهش دهند؟
مزایا و معایب اقتصادی کاهش ارزش پول چیست ؟
نقش طلا به عنوان پول در گذشته چه بوده و اقتصاد در آن زمان چه وضعیتی داشته است ؟

جنگ ارزی؟

چرا آمریکا تا حدود صد سال پیش بانک مرکزی نداشته. و تشکیل بانک مرکزی در این کشور همیشه جنجالی بوده است. و پس از تشکیل نیز نام آن را ( فدرال رزرو ) خوانده اند ؟

نقش جنگ جهانی اول در شکست سیستم استاندارد طلا و بروز جنگ ارزی اول چه بوده است ؟

جنگ ارزی کاهش رقابتی ارزش پول ملی یک کشور در برابر پول کشورهای دیگر است. و این چنگ، یکی از ویران کننده ترین و دلهره آورترین اتفاق در اقتصاد جهانی است. جنگ ارزی، روح بزرگ آمریکا را در دهه 1920 دوباره زنده می کند. که در آن زمان، کشورها با کاهش ارزش پول هایشان به فقیر کردن همسایه و اعمال تعرفه بر واردات مبادرت کردند. و موجب فروپاشی تجارت جهانی شدند. جنگ ارزی یادآور اتفاقات دهه 1970 میلادی در آمریکاست.

قیمت نفت و جنگ امریکا

که در آن سال ها قیمت نفت چهار برابر شد.، زیرا آمریکا سعی داشت. ارزش دلار را کاهش دهد. و رابطه آن را با طلا قطع کند. در نهایت جنگ ارزی، .یادآور بحران پوند انگلیس در 1992،. پزوی مکزیک در 1994 و روبل روسیه. در 1998 در کنار بحران های ارزی دیگر در جهان است.

بحران پولی

این بحران های پولی و دیگر بحران های مشابه، .کوتاه یا طولانی، با ایجاد تورم، .رکود اقتصادی، پولی و دیگر بحران های مشابه، .کوتاه یا طولانی، .با ایجاد تورم،. رکورد اقتصادی، سیاست های ریاضت اقتصلدی، .بحران های بانکی و دیگر اتفاقات اقتصادی دردناک رابطه دارند.

تاکنون جنگ ارزی هیچ برآیند مثبتی نداشته است.

اقتصاد برزیل و جنگ ارزی؟

با این اوصاف، وقتی وزیر اقتصاد برزیل، بدون مقدمه و .ناگهانی در اواخر سپتامبر سال 2010 اعلام کرد دوره جدیدی از جنگ ارزی آغاز شده است،. نخبگان مالی دنیا را شوکه کرد. البته، اتفاقات و فشارهایی که منجر به این اظهارات شده اند،. برای نخبگان، جدید وناشناخته نبود. این تنش بین المللی بر سر سیاست تعیین نرخ تبدیل ارزها،. تعیین نرخ بهره و نیز سیاست های مالی، .حتی قبل از شروع رکود و از اواخر سال 2007 سنگ بنایش گذاشته شده بود.

چین و شرکای تجاری

قبل از آن ، .چین به دفعات توسط شرکای تجاری عمده اش متهم شده بود. ارزش یوان را دستکاری می کند .تا ارزش آن را به طور مصنوعی پایین نگهدارد. چین همین طور متهم شده بود .در این فرآیند، مقدار زیادی اوراق قرضه خزانه داری آمریکا را نیز جمع آوری کرده است. اما بحران بانکی سال 2008آمریکا، بحث نرخ تبدیل ارزها را دوباره زنده کرد. ناگهان کیک اقتصاد به جای بزرگ شدن، شروع به کوچکتر شدن کرد. و کشورهایی که قبلاٌ از میزان سهم خود از کیک رشد. اقتصادی راضی بودند، .بر سر ته مانده بشقاب شروع به دعوا کردند.

متخصصان مالی و منجی جهان اقتصادی و بورس

با وجود تنگناهای مالی مشهودی که تا سال 2010 در جهان به وجود آمده بود،. هنوز در میان حلقه نخبگان، نام بردن از جنگ های ارزی تابئ به حساب می آمد.
در عوض متخصصان پولی بین المللی عبارت هایی مانند. ( تراز سازی مجدد ) یا (تعدیل) را به کار می برند. این واژه ها بیانگر تلاش برای تغییر دوباره نرخ تبدیل ارزها بود.

هدف متخصصان مالی

هدفش دستیابی به آن چیزی بود .که به زعم نخبگان، هدف مطلوب به حساب می آمد. اما به کار بردن واژه هایی زیباتر، .تنش ها و درگیری ها را آرام نخواهد کرد. در دل هر جنگ ارزی، .پارادوکسی وجود دارد. در حالی که جنگ هایی ارزی به صورت بین المللی رخ می دهند، .اما در حقیقت چنین جنگ هایی به دلیل شرایط بد اقتصادی. در داخل کشورها ایجاد می شوند.

دلایل شروع جنگ ارزی

جنگ های ارزی به دلیل رشداقتصاد ناکافی،. در یک کشور آغار می شوند. در یک کشور آغاز می شوند. کشوری که پیش از همه قدم در این مسیر می گذارد، .معمولاٌ به نرخ بالای بیکاری، رشد اقتصادی پایین یا در حال نزول، .صنعت بانکی ضعیف و ویرانی بخش مالی عمومی دچار شده است. .در این شرایط،سخت است که صرفاٌ با اتکا به ابزارهای داخلی یک کشور، .رشد اقتصادی ایجاد شود. و بنابر این تشویق صادرات از طریق کاهش ارزش .پول ملی به عنوان آخرین منجی موتور رشد اقتصاد مطرح می شود.

چهار اصل اساسی رشد اقتصادی

برای پی بردن به دلیل ای کار، مرور چهار جزء اساسی رشد. اقتصادی در تولید ناخالص داخلی،. مفید است. این چهار جزء عبارتند از مصرف C ، سرمایه گذاری I، مخارج دولت G، صادرات خالص X، که از طریق کسر کردن واردات M، از صادراتX، به دست می آیند. بنابراین، تولیدناخالص داخلی طبق معادله زیر بیان می شود:

(GDP)= C + I+ G + (X-M)

 اقتصادی که در تنگناست، دیده می شود، به دلیل بیکاری زیاد، فشار بدهی بالا یا هر دو علت، مصرف جامعه ( C)، ثابت یا در حال کاهش است.

سرمایه گذاری

اما سرمایه گذاری I در کارخانجات، تجهیزات و املاک،. مستقل از مصرف اندازه گیری می شود،. ولی با وجود این، سرمایه گذاری با مصرف پیوند. محکمی دارد. سرمایه گذار اگر انتظار نداشته باشد .مصرف کنندگان، تولیدات او را بلافاصله .یا در آینده نزدیک خریداری خواهند کرد، .برای افزایش ظرفیت کسب و کار خود، .سرمایه گذاری نخواهد کرد.

افزایش ظرفیت کسب و کار

برای افزایش ظرفیت کسب وکار خود، سرمایه گذاری نخواهد کرد. از این رو، وقتی مصرف کم می شود، .سرمایه گذاری در کسب و کارها نیز روبه کاهش خواهند گذاشت. اما در حالی که مصرف و سرمایه گذاری ضعیف شده اند، .مخارج دولت G می تواند .به طور مستقل از آنها افزایش یابد.

توصیه اقتصاددانان

این دقیقا همان چیزی است که اقتصاد دانان کینزی آن را توصیه می کنند. تا بتوان از طریقاین افزایش مخارج دولت، .اقتصاد را در مسیر رشد. نگه دارد،. حتی وقتی، .مردم و کسب و کارها خارج از گود اقتصاد هستند. اما مشکل این طرز فکر این است. که دولت برای اینکه بتواند مخارج خود را افزایش دهد،. نیازمند افزایش مالیات یا استقراض است .که در زمان رکود اقتصادی،. رای دهندگان معمولاٍ تمایلی ندارند،. هیچ کدام از این دو راه حل را حمایت کنند،. زیرا پیشاپیش فشارهای مالیاتی بالاست .

مردم و  اقتصاد

و مردم در حال محکم .بستن کمربندهای خود هستند. به هرحال، حتی با وجود اینکه چند اقتصاد دان دقیقاٌ افزایش مخارج دولت در زمان فشارهای اقتصادی توصیه کرده باشند،. در کشورهای دمکراتیک، محدودیت های سیاسی جدی برای اجرای این سیاست وجود دارد.

هدف موسسه کارآفرین آوای مشاهیر:

پرسش هایی که سعی شده در این قسمت در موسسه کار آفرین آوای مشاهیر در راستای آموزش بورس در شیراز منتشر شده. به طور مختصر پاسخ داده شوند. پس تا پایان با ما همراه باشید.

راه نجات چیست؟

پس در اقتصادی که قرار نیست. درآمد افراد و کسب و کارها رشد کند و در جایی که مخارج دولت نیز محوده شده است،. تنها راه باقیمانده برای رشد اقتصادی این است که خالص صادرات افزایش یابد .و سریع ترین و راحت ترین راه برای رسیدن به این هدف، .کاهش ارزش پولی در برابر پول دیگر کشورهاست.

یک مثال می تواند به خوبی منظور را نشان دهد.

فرض کنید که یک خودری بنز آلمانی به مبلغ 30 هزار یورو .که پول رایج آلمان و دیگر کشورهای منطقه یورو است، .قیمت گذاری شده باشد.حالا فرض کنید که نرخ تبدیل یورو به دلار 1/4 است، یعنی یک یورو، 1/4 برابر دلار ارزش دارد. به این ترتیب، قیمت خودروی آلمانی بابر با 42 هزار دلار می شود. حالا فرض کنید که ارزش یورو در برابر دلار به 1/1 کاهش پیدا کند. حالا همان خودرو بنز 30 هزار یورویی معادل 33 هزار دلار آمریکا قیمت خواهد داشت.این کاهش در قیمت دلاری خودروی اروپایی از 42 هزار دلار به 33 هزار دلار، .به معنای این است. که این خودرو برای خریداران آمریکایی،. خیلی بیشتر از قبل جذابخواهد بود. و علی القاعده در آمریکا فروش بیشتری خواهد داشت.

در ضمن در دو مورد، درآمدی 30 هزار یورویی به ازای هر خودرو برای تولید کننده آلمانی آن ثابت است. در ضمن، از طریق کاهش ارزش یورو، .شرکت بنز می تواند .بدون تخفیف قیمت یورویی هر خودرو، خودروی بیشتری را در آمریکا به فروش برساند.

تولید ناخالص

این افزایش فروش خودروهای آلمانی در آمریکا .،تولید ناخالص داخلی آلمان را افزایش خواهد داد. در ضمن برای اینکه شرکت بنز بتواند پاسخگوی تقاضای خودروهای جدید .در آمریکا باشد، افراد بیشتری را استخدام خواهد کرد. همین سبب افزایش اشتغال در آلمان نیز می شود.
فرض کنید این اشتیاق برای کاهش ارزش یورو .در برابر دلار، علاوه برآلمان به فرانسه، ایتالیا و دیگر کشورهای حوزه یورو نیز تسری داده می شود.

نتیجه

اثر آن را تصور کنید وقتی که نه تنها به اتومبیل سازی بلکه به شکلات بلژیکی و مدهای ایتالیایی هم کشیده شود. نه فقط اثر آن بر کالاهای ملموسی مثل ماشین، بلکه بر کالاهای غیر ملموسی مانند نرم افزارهای کامپیوتری و خدمات مشاوره نیز فکر کنید.

موسسه آوای مشاهیر افتخار خود می داند. که با گسترش دانش اقتصادی و بورسی .در حال گسترش فعالیت های خود است. و هدف ما پرچمداری در حوضه ترید رد ایران است .تا جوانان برومند ما بدون دغدغه از یک شغل یا درآمد بتوانند به آرزوهای زندگی خود برسند. اما فعالیت در بازارهای مالی ( بازار سرمایه و بازار پول و بازار بورس ) یک تخصص بسیار حساس است .که شما می توانید.

با یادگیری این دانش و دستاوردهای مالی بسیار عالی برسید. برای اینکه به درک درستی از حرف من برسید .به بخش تلویزیون بورس در وب سایت موسسه آوای مشاهیر مراجعه کنید. و نحوه تحلیل و ترید در بازارهای مالی را به راحتی و درک درست می توانید. ببینید امید موسسه آوای مشاهیر به گسترش این علم در جامعه ایران است. باشد .که روزی واژه تریدر در کشورمان درک شود. در آخر از شما می خواهیم .با گذاشتن دیدگاه خودتان در مورد این مقاله در راه پیشرفت ارائه کاربردی دانش بازارهای مالی با ما همراه باشید.

از کجا شروع کنم؟

دوره جامع نوابغ بورس

دوره معامله گری طلا

دوره نوابغ توربو