درخواست مشاوره تماس

جشنواره

منظور از سهام شناور در بورس

یکی از اصطلاحاتی که فعالان بازار سرمایه با آن بسیار سروکار دارند. سهام شناور در بورس اوراق بهادار است .این موضوع که سهام شناور در بورس اوراق بهادار چیست .و چه کاربردی برای فعالان بازار سرمایه دارد. مفهمومی است .که می خواهیم در این مقاله به آن بپردازیم.

در صورت کلی سهام هر شرکت در بورس اوراق بهادار دو دسته سهامدار را شامل می شود .

دسته اول از سهامداران

دسته اول از سهامداران در بورس اوراق بهادار که به عنوان سهامدار اصلی شناخته می شوند. و مالک بخش بزرگی از تعداد برگ سهم در واحد تجاری که سهام آن در بورس ارائه شده هستند. که  به منظور سهامداری بلند مدت حداقل یکساله در شرکت های بورسی سرمایه گذاری کرده اند. این افراد که با دید بلند مدت در بورس اوراق بهادار سرمایه گذاری کرده اند. می توانند افراد حقیقی یا حقوقی باشند .که مالک بیشتر از پنج درصد از سهام شرکت هستند.

دسته دوم سهامداران

دسته دوم که در بازارهای سرمایه و بورس شروع به خرید و فروش سهام می کنند. که در ان دسته از فعالان بازار سرمایه هم می توانند هم افراد حقیقی و هم افراد حقوقی با کدهای بورسی باشند .می توانند بخشی از سهم های شرکت های تجاری که از سهام قابل معامله آن شرکت ها در بازار بورس است .را مورد داد و ستد در بورس قرار دهند و نیازی به نگهداری طولانی مدت یا درصد خاصی از خرید سهام را ندارند.

برای درک بسیار بهتر این نوشته به سایت شرکت مدیریت فناوری بورس اوراق بهادار تهران با نماد TSETMC مراجعه نمایید. و در آنجا تعداد کلی برگ سهام هر شرکت و میزان تعداد سهام شناور در بورس اوراق بهادار را با ذکر تعداد برگ سهام ملاحظه بفرمایید. و بعد با انتخاب یک شرکت مثل شستا میزان سهام شناور و سهام تحت تملک سهامدارهای اصلی به وضوح در بورس اوراق بهادار قابل مشاهده است.

سهام شناور در بورس اوراق بهادار چه مفهومی دارد ؟

سهام شناور قابل معامله در بورس اوراق بهادار در اصطلاح بورسی یا (Free Float)  میزان مشخصی از سهام یک شرکت تجاری است .که دارندگان آن، آماده خرید و فروش آن برگ از سهام در بورس اوراق بهادار است. تعدادآن سهام می تواند بسته به میزان و توسعه شرکت در تعداد مشخصی در بورس اوراق بهادار باشد.سهامدارانی که برگ سهام شناور در بورس اوراق بهادار را با خرید به تملک خور در می آورند .قصد ندارند. با حفظ آن تعداد از سهام در بورس اوراق بهادار، در مدیریت شرکت مشارکت کنند .یا جز اعضای هیئت مدیره خود را معرفی کنند.

درصد عنوان شده در بورس

انتظار می‌رود .در آینده نزدیک، آن تعداد سهام، قابل معامله در بورس اوراق بهادارباشد. به عبارت دیگر، ۲۴ درصد از کل سهامداران،. حاضر به عرضه سهام خود هستند. و قصد ندارند. سهم را نگهداری کنند .و کرسی مدیریتی در این شرکت داشته باشند.. درصد عنوان شده در بورس اوراق بهادار به ما کمک می‌کند تا بدانیم،. چه میزان از سهامداران مایل به عرضه سهم خود در بورس اوراق بهادار هستند .و این موضوع چقدر می‌تواند ریسک معاملات  را به سهامداران ارجاع  دهد در خرید یا فروش  برگ های سهامی که در بازار به عنوان سهام شناور یا سهام آزاد وجود دارد .و چقدر ازآن شرکت را می تواند تحت تاثیر قرار دهد.

در حقیقت، هرچه این نسبت بزرگ‌تر باشد،. یعنی تمایل سهامداران در بورس اوراق بهادار در نگهداری سهم  مد نظر گرفته شده کمتر است.

 

بنابراین ریسک نگهداری سهم توسط افراد فعال در بازار بورس و اوراق بهادارافزایش می یابد. همیشه تعدادی از سهامداران یا سرمایه گذاران در بورس اوراق بهادار هستند .که با رسیدن به قیمت های مورد نظر خود شروع به عرضه یا تقاضای برای سهام شرکت ها می کنند. و همین موضوع هم باعث نقدپذیر بودن این دارایی ها می شود. و هم باعث سود سهامدارها که بتوانند سود خود را شناسایی کنند. و سپس با سود شناسایی شده از بازار سهام بشتری در سهام دیگر خریداری کنند و این سیکل ادامه پیدا می کند.

نحوه محاسبه سهام شناور در بوراس اوراق بهادار را توضیح می دهیم؟

برای محاسبه سهام شناور آزاد باید ابتدا ترکیب سهامداران را بررسی کرده و سپس تعداد سهامداران راهبردی را تعیین کنیم. وقتی تعداد این سهامداران را بدانیم و از کل سهامداران کم کنیم، می‌توانیم به تعداد سهام شناور آزاد و درصد آن به کل سهام شرکت دست‌یابیم. یا با مراجعه به سایت شرکت مدیریت فناوری بورس اوراق بهادار با نماد TSETMC میزان سهام شناور و تعداد کل برگ سهام را پیدا کرد. در صفحه اصلی و با تفریق این دو عدد از هم می توانیم هر اطلاعاتی که مد نظر ما است را پیدا کنیم.

میزان سهام شناور در بازار بورس اوراق بهادار چطور می تواند در تصمیم سهامداران تاثیر بگذارد و این تاثیر چطور خودش را در قیمت نشان می دهد؟

دربورس‌های مختلف دنیا قوانینی برای میزان سهام شناور در بورس وجود دارد، .به عنوان مثال شرکت‌هایی که شناوری کمتر از ۲۵ درصد دارند،. از فهرست شرکت‌های فعال بورسی حذف می‌شوند. دلیل این موضوع هم این است. که اگر شرکتی مایل نیست .

سهام شناور

حداقل یک چهارم سهامش را به مردم بدهد .پس نباید در بورس وجود داشته باشد. در نقطه مقابل، اگر سهمی شناوری زیادی داشته باشد، .زودتر و سریع‌تر عرضه می‌شود. در نتیجه، تعداد سهامداران مردمی بیشتر می‌شوند. و امکان دست‌کاری قیمتی توسط تصمیم گیرندگان شرکت کاهش می‌یابد. اما اگر شرکتی شناوری کمی داشته باشد،. توسط مدیران و سهامداران راهبردی می‌تواند به سمت اهداف مدنظر آن‌ها هدایت شود.

اگر سهام شناور آزاد کم باشد

اگر سهام شناور آزاد کم باشد با سرمایه کم می‌توان قیمت آن را در دست گرفت .و افزایش یا کاهش کاذب در آن ایجاد کرد و با شایعات سهام‌داران آن را فریب داد یا افراد را ترغیب به خرید آن کرد. در شرکت‌هایی با سهام شناوری بالا به‌راحتی نمی‌توان معاملات سهام را تحت تاثیر قرارداد. در چنین شرکت‌هایی حجم بالای معاملات و سهام‌دارانش مانع از نوسانات زیاد سهم می‌شود. اما نباید از این موضوع به سادگی گذر کنیم .

که در اکثر بورس های دنیا قوانین بسیار سختگیرانه ای در مورد دستکاری بازار وجود دارد .چون همیشه بورس ها برای تامین نقدینگی به وجود آمده اند و هدف انتقال سرمایه مد نظر شرکت برای طرح های توسعه خود است .

پس در صورت بی اعتبار شدن این بازارهای مالی که در اصطلاح به آن ها واژه بورس اطلاق می سود. همیشه ارگان هایی هستند تا هر گونه تخلفی را پیدا و به سرسختی با آن برخورد کنند .و همین موضوع باعث اطمینان مردم و سرمایه گذاهای خورد در بازار به فعالیت مداوم در آن می شود .

پس بورس تمام شرایط سرمایه گذاری و حداقل استانداردهای لازم را داراست .و همین امر موجب رشد این بازارهای مالی می شود.

تعداد سهام شناور چه اثری بر حباب قیمتی دارد؟

ارتباط نزدیکی بین سهام شناور در بورس اوراق بهادار  حباب قیمتی وجود دارد. در حالت کلی، شرکت‌های با سرمایه پایین، پتانسیل بالایی برای رشد قیمتی در آینده دارند. ولی میزان ریسک این شرکت‌ها نیز بالا است. درواقع باید گفت که تغییرات سود در شرکت‌های با سرمایه کمتر، زیاد است. این فرایند برای شرکت‌های بزرگ‌تر برعکس است. یعنی پتانسیل کمتر و از طرفی ریسک کمتر. حالا در نظر بگیرید که هر سرمایه‌گذار باید با توجه به سطح ریسک‌پذیری خود این شرکت‌ها را انتخاب کند.

هدف موسسه کارآفرین آوای مشاهیر:

پرسش هایی که سعی شده در این قسمت در موسسه کار آفرین آوای مشاهیر در راستای آموزش بورس در شیراز منتشر شده. به طور مختصر پاسخ داده شوند. پس تا پایان با ما همراه باشید.

از کجا شروع کنم؟               دوره جامع نوابغ بورس          دوره معامله گری طلا           دوره نوابغ توربو              دوره رایگان اسطوره طلا