درخواست مشاوره تماس

جشنواره

ارز دیجیتال چیست و نحوه کارکرد آن

همان‌طور که عنوان شد، بیت‌کوین و ارزهای دیجیتال دیگر به عنوان اختراعی جانبی در زمان کار کردن روی پروژه پول دیجیتالی بایجاد شدند . پروسه این پروژه به دنبال ایجاد روشی بود که طی آن در بسترهای دیجیتالی، امکان تبادل و تراکنش مالی اتفاق بیفتد. ولی این سیستم، سیستمی متمرکز شود.

در‌حالی‌که بیت‌کوین و انواع ارز دیجیتال در بستری کاملا غیرمتمرکز قابل‌استفاده میباشند .و این دستاوردی تصادفی هست .که در طی کار کردن روی تولید پول دیجیتالی به دنیا ارائه شد.

از مزیت هایی که  سیستم و شبکه غیرمتمرکز می‌توان به این موضوع اشاره نمود. که تمام تراکنش‌ها در بستر بلاک‌چین و شبکه‌ای که ارزهای دیجیتال در آن رد و بدل می گردد. مثل یک دفتر کل حسابداری بسیار بزرگ میباشد. در این دفتر کل بزرگ، تمام تراکنش‌هایی که از سوی کاربران صورت می‌گیرد، کاملا در شبکه ثبت می‌شود و همه از آن اطلاع دارند.

بدین ترتیب ، امکان ایجاد تغییر در اطلاعات ثبت‌شده در سیستم و دستکاری آنها وجود ندارد. هر تراکنش جدیدی که قرار است در سیستم به ثبت برسد باید مورد تایید تمام کاربرانی باشد که در شبکه بلاک چین و شبکه‌های مشابه آن با عنوان گره شناخته می گردد.

خرید و  فروش

خرید و فروش ارزهای دیجیتال و یا ترید کردن، یکی از مواردی است که می تواند منجر به سودآوری برای کاربران اتفاق می افتد، برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال، کاربران باید به صرافی های آنلاین مراجعه کنند.تا بتوانند به استفاده از خدمات تبدیل ارزهای دیجیتال به دیگر ارزها و یا خرید و فروش ارزهای دیجیتال با پول نقد پرداخت کنند.

تنوع در ارز دیجیتال

ارزهای دیجیتال از تنوع زیادی برخوردارند. بیشتر آنها کارکرد دو ویژگی‌های مشابهی دارند. معروف‌ترین آنها بیت کوین میباشد. اما موارد و گزینه‌های مشهور دیگری هم در دنیای ارزهای دیجیتال موجود است .که از آنها می‌توان به ترون (Tron)، ریپل (Ripple)، اتریوم (Ethereum)، لایت کوین (Litecoin)، استلار (Stellar) و مونِرو (Monero) اشاره نمود .

در ایران هم مانند سایر نقاط دنیا، ارزهای دیجیتال مورد بررسی افراد توانمندی چون  مهندسان، سرمایه‌گذاران و از همه مهم‌تر دولت میباشد . البته فعلا به شکل رسمی و قانونی، خبری درباره استفاده و کاربرد این ارزها مطرح نشده است.

اخباری درباره اینکه دولت، به زودی، ارز دیجیتال مخصوص به خود را راهی بازار می‌کند هم در میان اخبار منتشر شده بود اما اینکه چنین قضیه‌ای تا چه اندازه جدی باشد، چندان مشخص نیست. در هر حال، نخبگان و کارشناسان زیادی در ایران هم در حال بررسی ارزهای دیجیتال و کارکردهای آن میباشد.

بیت کوین (Bitcoin)

بیت کوین نوعی ارز دیجیتال. که با رسیدن قیمتش به ۱۳ هزار دلار در اوایل سال ۲۰۱۸، به شهرت و شکوفایی دست یافت.

بیت کوین، ترکیبی بود از .خلاقیت، پشت سر گذاشتن موانع قانونی و کنار زدن واسطه‌ها در امور مالی و بانکی مختلف که تراکنش‌های مالی را در سطحی بین‌المللی ایجاد میکرد. به همین علت در مدت کوتاه ظهورش توانست توجه زیادی را به سمت خود جلب نماید.

استلار (stellar)

ارز دیجیتال استلار یکی دیگر از انواع رمز ارزها میباشد که باید حتماً آن را نیز بشناسید. استلار یک شبکه‌ همتا به همتاست که همانند بیت کوین، غیرمتمرکز میباشد.

استلار نیز همچون سایر ارزهای دیجیتال، از تکنولوژی بلاک چین استفاده می کنند. در این شبکه‌ی غیرمتمرکز، هیچ نهادی مرکزی و تصمیم گیرنده‌ای وجود ندارند.

تمام جزئیات تراکنش‌ها در استلار، بر روی بلاک چین آن به‌عنوان یک دفترکل عمومی ذخیره می‌شود و هر کسی قادر است این دفتر کل و جزئیات تراکنش‌ها را مشاهده می کند.

ترون (Tron)

ارز دیجیتال ترون با نشانه اختصاری TRX، ارز داخلی بلاک چین ترون است. این ارز دیجیتال یک پلتفرم غیرمتمرکز مبتنی بر بلاک چین میباشد .که هدف آن ایجاد یک شبکه جهانی اشتراک‌گذاری مطالب رایگان در حوزه سرگرمی میباشد.

به عبارت ساده، ترون از تکنولوژی بلاک چین به عنوان بستری برای توسعه بازار جهانی استفاده می‌کنند. که این شامل دنیای سرگرمی، رسانه و انواع محتوا میباشد.

این بدان معناست که سازمان‌های مرکزی فعلی اینترنت (که واسطه‌ای برای سازندگان نیز به حساب می‌آیند) از این حلقه خارج می گردد.

این ویژگی، به سازندگان محتوا این امکان را فراهم می کند. تا مستقیما با کاربران در ارتباط باشند .و سود کار خود را از آن‌ها دریافت نمایند. ارز دیجیتال رسمی ترون، ترونیکس نام گذاری شده است.

اتریوم (Ethereum)

اتریوم نسل دوم ارزهای دیجیتال میباشد. این ارز تازه نفس، با هدف هوشمندسازی فرایندها و ایجاد فضایی برای اجرای برنامه‌های غیر متمرکز و خودکار ایجاد شد. اتریوم در تاریخ ۳۰ جولای ۲۰۱۵ و به سرپرستی جوان ۲۳ ساله روسی، «ویتالیک بوترین» پا به عرصه ارزهای دیجیتال قرارداد.

ریپل (Ripple)

پلتفرم ریپل یک پروتکل به‌صورت متن‌باز میباشدکه به‌منظور انجام تراکنش‌های سریع و ارزان طراحی شده است. ریپل به‌جای استفاده از سیستم ماینینگ بلاک چین، از یک مکانیزم اجماع از طریق گروهی از سرورها برای تأیید معاملات اش استفاده می‌کند.

تراکنش‌های ripple در عرض چند ثانیه تأیید می گردد. و هزینه‌ی بسیار کمی دارند. ریپل قطعاً قصد دارد تا بر تمام معاملات بین‌المللی در سراسر جهان تسلط داشته باشند.

این پلتفرم نه‌تنها ارز دیجیتال مخصوص به خود یعنی همان ریپل (XRP) را دارا میباشد .بلکه به همه‌ی افراد این امکان را فراهم کرده . تا از طریق این پلتفرم، ارز دیجیتال خود را در RippleNet ایجاد نمایند.

 

لایت کوین (Lightcoin)

لایت کوین یکی از قدیمی‌ترین ارزهای دیجیتال موجود در بازار کریپتوکارنسی‌ها میباشد. و توسط چارلی لی (Charlie Lee) در ماه اکتبر سال ۲۰۱۱ راه‌اندازی شده است.

یکی از اهداف اصلی لایت کوین کاهش زمان تائیدیه هر بلاک از ۱۰ دقیقه به ۲٫۵ دقیقه بوده است، که درنتیجه آن بتوان تراکنش‌های بیشتری را تأیید نمایند.

در حال حاضر، روزانه ۱۴،۴۰۰ لایت‌کوین استخراج می‌شود که این حداکثر مقدار ممکن میباشد.

هدف موسسه کارآفرین آوای مشاهیر:

پرسش هایی که سعی شده در این قسمت در موسسه کار آفرین آوای مشاهیر در راستای آموزش بورس در شیراز منتشر شده. به طور مختصر پاسخ داده شوند. پس تا پایان با ما همراه باشید.

از کجا شروع کنم؟

دوره جامع نوابغ بورس

دوره معامله گری طلا

دوره نوابغ توربو