درخواست مشاوره تماس

جشنواره

در این مقاله سعی خواهم کرد مهم‌ترین رفتارهای هیجانی که می‌تواند شمارا در پروسه حرفه‌ای شدن در بورس، از این بازار دلسرد کند را به شما بگویم تا با پرهیز از آن راحت‌تر تبدیل به یک معامله‌گر حرفه‌ای شوید.

هدف موسسه کارآفرین آوای مشاهیر:

اینها پرسش هایی هستند که سعی شده در این مقاله در موسسه کار آفرین آوای مشاهیر در راستای آموزش بورس در شیراز منتشر شده است . به طور مختصر پاسخ داده شوند. پس تا پایان با ما همراه باشید.

آموزش بورس و حرفه‌ای شدن به‌عنوان یک مسیر ناشناخته

وقتی شما فعالیت در بازار بورس را شروع کنید این مسیر تا حرفه‌ای شدن برای شما کالا ناشناخته خواهد بود. طی کردن یک مسیر ناشناخته و درک آن زمان بسیار زیادی را از شما خواهد گرفت.

اما مراقب باشید که شما در این مسیر با افراد زیادی بر خواهید خورد که به شما پیشنهاد و یا کمک در شناسایی سهام خواهد داد. بهترین راه برای تشخیص یک معامله‌گر حرفه‌ای خرید و فروش های او در حداقل یک سال اخیرش است.

رزومه کاری هر معامله‌گر در بورس پرتفوی و تاریخچه معاملات اوست. پس برای پیدا کردن یک معلم و راهنمای خوب حتماً از آن فرد رزومه کاری یا همان تاریخچه معاملاتش را بخواهید.

وقتی معلم خود را پیدا کردید شروع به آموزش بورس خواهید کرد و تحلیل‌هایی همچون تحلیل بنیادی، تحلیل تکنیکال و رفتارشناسی بازار و سهام آموزش خواهید دید. این سه علم، استراتژی معاملاتی شمارا که وظیفه آن تشخیص و یافتن قیمت مناسب ورود به سهام مناسب است، خواهد ساخت.

بعد از آن مدیریت سرمایه و علم طرح نویسی را باید آموزش ببینید تا بتوانید نقطه خروج خود از سهام را پیدا کنید. نقطه خروجی که هنگام ضرر به شما کمترین آسیب را بزند و در هنگام سود به شما بیشترین سود را بدهد.

در گام بعدی شما شروع به خرید و فروش سهام با پول واقعی خواهید کرد و اصل معامله‌گری شما آغاز خواهد شد. در بورس آنچه اجرا می‌کنید بسیار مهم‌تر است ازآنچه شما می‌دانید. به همین دلیل درنهایت اجرای معاملات شما که همان معامله‌گری است، سود و ضرر شمارا مشخص خواهد کرد.

در پروسه‌ی آموزش بورس که خدمتتان عرض کردم، یعنی از زمانی که به‌عنوان یک غیرحرفه‌ای وارد بازار خرید و فروش سهام می‌شوید تا زمانی که کاملاً تبدیل به یک معامله‌گر حرفه‌ای شوید، دو عامل وجود دارد که شما را از فعالیت در بازار بورس دلسرد خواهد کرد. با رعایت این ۲ نکته در سرمایه گذاری و خرید و فروش سهام سود خوبی نسیب‌تان خواهد شد.

این ۲ نکته عبارت‌اند از:

  1. در شروع کارتان در بورس، سرمایه زیادی وارد نکنید

یکی از مهم‌ترین دلایلی که افراد را در شروع کار از بورس دلسرد می‌کند، ضرر زیاد در شروع فعالیت در این بازار است. شما باید بدانید که بعد از گذراندن دوره آموزش بورس خود نباید سرمایه زیادی وارد کنید چون هنوز بخش عمده‌ای از آموزش های شما باقی‌مانده است.

آموزش هایی که بازار بورس به شما خواهد داد. چیزی در حدود ۴۰ اشتباه رایج در بیان افرادی که تازه در بورس شروع به فعالیت می‌کنند وجود دارد. اشتباهاتی همچون از دست دادن سود، ضرر بیش‌ از اندازه، خرید سهام نامناسب، هیجانات، ترس، طمع، امید و …

عده‌ای همه این اشتباهات را انجام می‌دهند و عده‌ای کمتر، ولی در بهترین حالت بازهم قرار است شما اشتباهاتی را انجام دهید، از آن درس بگیرید و تکرارش نکنید.

اما اگر مبلغ ریالی ضرر این اشتباهات بیش‌ازحد توان کنترل ذهن شما باشد موجب انجام اشتباهات بیشتر شده و درنهایت شمارا از بورس دلسرد خواهد کرد.

حال از خودتان بپرسید که ذهن شما چه میزان ضرر را می‌پذیرد بدون آنکه به خود آسیب بزند و دچار اشتباهات بیشتر شود. به‌عنوان مثال شاید بگویید ۵۰ هزار تومان میزان ضرری هست که اگر شما مرتکب آن شوید، ذهنتان را می‌توانید کنترل کرده و از آن اشتباه درس لازم را می‌گیرید و دیگر تکرارش نمی‌کنید.

پس میزان تحمل ضرر شما در شروع کار، موضوع اصلی شما برای مقدار سرمایه لازم برای ورود به بازار بورس است. ذهنی که توان کنترل ۱۰۰ هزار تومان ضرر را ندارد باید در شروع فعالیت خود در بورس به‌اندازه ۵۰ هزار تومان ریسک کند.

پس این فرد اگر در معامله خود اشتباه کند و ۵۰ هزار تومان ضرر کند، آن ضرر برایش کشنده نخواهد بود. از اشتباه خود درس می‌گیرد و به بهبود معاملاتش خواهد انجامید.

 

به‌عنوان مثل شخصی که توان تحمل ۵۰ هزار تومان در هر اشتباه خود را دارد، باید هر سهم را ۵۰۰ هزار تومان بخرد که اگر در معامله خود اشتباه کرد آسیب آن اشتباه بیشتر از حد توان کنترلش نباشد.

بعد از آنکه آمار اشتباهاتتان کاهش یافت و دریافتید که در بورس نباید با هیجان رفتار کرد و هیجان خود را تحت کنترل گرفتید، زمان آن می‌رسد که سرمایه خود را در بورس افزایش دهید.

  1. تنوع سهام خود را بیش از ۵ سهم نکنید

دومین عمالی که به‌احتمال خیلی زیاد شمارا از بورس دلسرد خواهد کرد، سود نکردن در بازار است. اگر شما بعد از آموزش بورس به بازار وارد شوید و پس از مدت‌زمانی به سود نرسید قطعاً از بورس دلسرد خواهید شد.

مهم‌ترین دلیلی که باعث می‌شود شما به سود مناسب در بازار بورس نرسید، تنوع بیش‌ از اندازه سبد سهام تان است. همه ما اصطلاح تمامی تخم‌مرغ‌های خود را داخل یک سبد نگذاریم را شنیده‌ایم، اما اگر بیش‌ازاندازه هم سبد داشته باشید نمی‌توانید موفق شوید.

شما نباید در لحظه بیش از ۵ سهم داشته باشید، یعنی شما باید تمام سرمایه خود را در ۵ سهم قرار داده و نگذارید تعداد سهامتان بیشتر از آن شود. مثلاً می‌تواند ۵ سهم فولاد مبارکه اصفهان، داروسازی عبیدی، گروه صنایع کاغذ پارس، ذوب‌آهن اصفهان و پالایشگاه نفت تبریز را در سبد خود داشته باشد.

وقتی تعداد سهام تان بیش از ۵ سهم شود دیگر نمی‌توانید کنترل لازم بر سهامتان را داشته باشید و در نهایت هر روز تعدادی از سهام تان بالا می‌روند و تعدادی از سهام تان افت می‌کند. بدین شکل هیچ‌وقت سود مناسبی را کسب نخواهید کرد.

سعی کنید تعداد سهام خود را در شروع کار از ۳ سهم هم کمتر نکنید زیرا ریسک سبد سرمایه گذاری تان بالا خواهد رفت و امکان ضرر بیشتر خواهد بود. پس در شروع کار در بازار بورس از ریسک زیاد پرهیز کنید.