درخواست مشاوره تماس

جشنواره

موسسه کارآفرین آوای مشاهیر
شناخت سرمایه گذاری:

برای شناخت سرمایه گذاری در بورس و آشنایی بیشتر با آن بهتر است از “بازار” و تعریفش شروع کنیم. در یک تعریف ساده، می‌توان گفت که بازار مکانی است که در آن خریدوفروش صورت می‌گیرد. پس هرگاه شرایطی فراهم شود که بین خریدار و فروشنده رابطه برقرار شود و معامله‌ای صورت گیرد بازار تشکیل‌شده است. این شرایط می‌تواند مکانی خاص یا شبکه‌ای مثل اینترنت باشد.

هدف موسسه کارآفرین آوای مشاهیر:

اینها پرسش هایی هستند که سعی شده در این مقاله در موسسه کار آفرین آوای مشاهیر در راستای آموزش بورس در شیراز منتشر شده است . به طور مختصر پاسخ داده شوند. پس تا پایان با ما همراه باشید.

در بازارها به‌طورکلی دو نوع دارایی مورد معامله قرار می‌گیرد.
  1. دارایی فیزیکی یا همان دارایی‌های واقعی مثل زمین، ساختمان و انواع کالا
  2. دارایی‌های مالی یا دارایی‌های کاغذی و اسنادی مثل سهام و اوراق مشارکت

تاریخچه بورس ایران

فکر اصلی ایجاد بورس در ایران به سال ۱۳۱۵برمی‌گردد. در این سال یک کارشناس هلندی و یک کارشناس بلژیکی، به‌منظور بررسی و اقدام در مورد تهیه و تنظیم مقررات ناظر بر فعالیت بورس اوراق بهادار به ایران آمدند؛ اما مطالعات آن‌ها با آغاز جنگ جهانی دوم متوقف گردید.

 

آیا سرمایه گذاری در بورس خوب است؟

در پاسخ به سؤال که آیا سرمایه گذاری در بورس خوب است می‌توانیم از آمار بهره‌جوییم. در سال گذشته (سال ۱۳۹۸) بورس در مقایسه با سایر بازارهای مالی ازجمله طلا، سکه، دلار و یورو بیشترین بازدهی را داشت.

به گفته‌ی علی صحرایی مدیرعامل بورس تهران در پیام نوروزی خود:

در سال گذشته ارزش بورس تهران بیش از ۲.۶ برابر شد و جایگاه خود را به‌عنوان بازاری اثرگزار در اقتصاد ایران بیش‌ازپیش محکم کرد. ازنظر بازدهی نیز سرمایه‌گذاران بورس اوراق بهادار تهران سالی به‌یادماندنی را تجربه کردند به‌گونه‌ای که متوسط بازدهی سرمایه گذاری در بورس تهران در سال گذشته به بیش از ۱۸۰ درصد رسید و از این نظر بر اساس آمار فدراسیون جهانی بورس(WFE)، رتبه دوم در بین اعضای این فدراسیون و رتبه اول در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا را به دست آورد.

بازدهی بورس چگونه سنجیده می‌شود؟

احتمالاً عبارت” شاخص بورس” را این روزها بسیار در اخبار شنیده باشید. شاخص، معیاری است برای مقایسه حال حاضر بازار با گذشته آن و وضعیت بازار را از زمان مبدأ تا لحظه آخر به ما نشان می‌دهد.شاخص های متعددی در بازار بورس وجود دارد که هرکدام نکته و مفهوم خاصی را به ما گوشزد می‌کند و می‌توانیم از آن‌ها برای خرید سهام استفاده کنیم. می‌توان گفت مشهورترین شاخص، شاخص کل است. وقتی صحبت از افت یا رشد شاخص در اخبار شنیده می‌شود منظور همین شاخص کل بورس است.

 

کد بورسی چیست؟

همان‌طور که هر دانشجو پس از قبولی در کنکور برای استفاده از خدمات دانشگاه نیازمند کارت دانشجویی و شماره دانشجویی است، برای سرمایه گذاری در بورس نیز باید یک کد بورسی برایتان صادر شود.

کد بورسی، شناسه‌ای واحد است که از تعدادی حرف و عدد تشکیل‌شده است. درواقع کد بورسی مانند کد ملی برای هر فرد منحصربه‌فرد است و تا زمانی که این کد تعریف نشود شما نمی‌توانید به سرمایه گذاری در بورس و خریدوفروش سهام بپردازید. پس اگر قصد سرمایه گذاری در بورس رادارید، دریافت کد بورسی اولین گام برای ورود به بازار سرمایه تلقی خواهد شد. برای دریافت کد بورسی حتماً ” آموزش دریافت کد بورسی غیر حضوری + ویدیو آموزشی” را ببینید.

کارگزاری چیست؟

کارگزاری‌های بورس واسط بین سرمایه‌گذاران و سازمان بورس هستند و کار خریدوفروش سهام و اوراق بهادار را به نمایندگی مشتریان انجام می‌دهند. درواقع کارگزاران بورس اطلاعات خرید سهم و فروش آن را به هسته‌ی معاملات ارسال و به‌نوعی شمارا متصل به آن می‌کنند. کارگزاری‌ها پس از مچ شدن خریدار و فروشنده و انجام معامله دستمزدی به‌عنوان کارمزد دریافت می‌کنند.

با توجه به فضای رقابتی میان کارگزاران بورس هرکدام خدماتی را برای جذب مشتری ارائه می‌دهند؛ اما درنهایت همگی واسط شما با بازار سهام هستند. در تصویر زیر شما می‌توانید هزینه‌هایی که برای خریدوفروش سهام و سرمایه گذاری در بورس می‌پردازید را مشاهده کنید. همان‌طور که می‌بیند برای خرید سهام تقریباً ۴۳/۱ درصد، هزینه‌ای است که تحت عنوان کارمزد، مالیات و… می‌پردازید.

سرمایه گذاری در بورس