درخواست مشاوره تماس

جشنواره

آموزش صفر تا صد تحلیل تکنیکال

جدا از تمام مسائل،تحلیل تکنیکال به شما کمک می کند تا نقطه دقیق ورود و خروج خود را در بازار بیابید. چون  این روش تحلیل دقیقا با قیمت در ارتباط می باشد . ولی  بقیه ی روش های تحلیلی مثل فاندامنتال به هیچ عنوان نمی تواند نقاط دقیق  و درست ورود و خروج در بازار را به ما نشان دهد. چون دلایل تاثیرگذار بر قیمت متمرکز بوده و صرفا یک دید کلی و چشم انداز از شرایط بازار را به ما می دهد و نمی توانند مشخص کنند که کجا باید بخرید یا بفروشید.

در بقیه موارد نیز خبرهایی که تحلیلگران فاندامنتال بر اساس آن اقدام به تحلیل بازار می کنند در گروه  خبرهای سوخته هستند و ارزشی برای تحلیل ندارند. به همین علت تحلیل فاندامنتال در درجه دوم اهمیت پس ازتحلیل تکنیکال قرار می گیرد.در این ویدیو آموزشی با آوای مشاهیر همراه باشید.

روند در تحلیل تکنیکال به چه معناست؟

روند مسیری است که حرکت قیمت ها و جایگاه قیمت ها را در گذشته نشان می‌دهد.

در حقیقت روندها از افت و خیز قیمت ها تشکیل می شوند. جهت این افت و خیزهاست که روند بازار را تعیین می‌کند. حرکت افت و خیزها به سمت بالا، پایین و یا حرکت به یک سمت، جهت روند را مشخص می‌کند و کمک می‌کنند که به تحلیل قیمت بازار های داخلی ، بورس ایران،بورس های خارجی و همینطور   ارزهای دیجیتال بپردازیم.

هدف موسسه کارآفرین آوای مشاهیر:

پرسش هایی که سعی شده در این قسمت در موسسه کار آفرین آوای مشاهیر در راستای آموزش بورس در شیراز منتشر شده. به طور مختصر پاسخ داده شوند. پس تا پایان با ما همراه باشید.

همه چیز راجع به خط روند در تحلیل تکنیکال

خط روند یکی از مهمترین ابزار استفاده شده درتحلیل تکنیکال می باشد ..

به جای نگاه به عملکرد گذشته کسب و کار یا هر مبنای دیگری، تحلیلگران تکنیکال به دنبال روندها در عملکرد قیمت (price action) می‌گردند. خطوط روند به تحلیلگران تکنیکال کمک می‌کند تا جهت کنونی قیمت‌های بازار را مشخص کنند. تحلیلگران تکنیکال معتقدند روند را باید همچون  دوست  خود بدانید ، و تعیین این روند اولین قدم در فرآیند انجام یک معامله خوب می باشد .

جهت  ایجاد یک خط روند، تحلیلگر باید حداقل دو نقطه روی نمودار قیمت داشته باشد.

بعضی تحلیلگران تمایل دارند که  از بازه‌های زمانی مختلف همچون   یک دقیقه یا پنج دقیقه یا سی دقیقه  استفاده کنند. برخی دیگر از تحلیلگران نمودارهای روزانه یا هفتگی را در  مد نظر می‌گیرند.

بعضی  تحلیلگران زمان را به طور کل کنار می‌گذارند وتمایل دارند  روندها را به جای فواصل زمانی (intervals of time) بر اساس فواصل تیک (tick intervals) بررسی کنند.

آنچه باعث جذابیت و فراگیر شدن استفاده از خطوط روند می‌شود این است که می‌توان از این خطوط صرف‌نظر از  چار چوب ،بازه،  و فاصله زمانی در شناسایی روندها مورد استفاده قرار داد .

اگر تحلیلگر خطی بین این سه نقطه قیمت ترسیم بکنند، این خط روندی صعودی خواهند داشت . خط روند ترسیم شده دارای شیبی مثبت می باشد . و بنابراین به تحلیلگر می‌گوید که باید مطابق با مسیر روند خرید کندد تا خرید مناسبی را داشته باشند .

با این وجود، اگر قیمت سهام این شرکت افت کند ، خط روند شیبی منفی پیدا می کند.  و تحلیلگر باید مطابق با مسیر روند فروش داشته باشد.

بازه زمانی طول روند ها

“چارلز داو” اصول هایی را  برای تجزیه و تحلیل رفتار بازار ارائه کرد که بعدها با عنوان “تئوری  چرالز داو” به اساس تجزیه و تحلیل فنی تبدیل شدند.

چارلز داو عقیده داشت که قیمت ها به صورت  روند یا موج حرکت می‌کنند، به این معنی که قیمت مثل جریان آب به سمت ساحل حرکت می‌کند و باعث موج های کوچکتر می گردد و برعکس زمانی که جریان به اوج رسیده حرکت به سمت پایین را شروع می‌کنند.

ممکن است  این مفهوم ساده ای به نظر برسد اما بخشی از اساس مطالعات مدرن روند ها در قیمت سهام را تشکیل داده است .

بر اساس  نظریه داو، ۳ حالت در طول روندهای ایجاد شده داریم:

۱)    طول اولیه (Primary) یا طولانی مدت (یک سال یا بیشتر) که همان جریان آب در مدل داو می باشد .

۲)    ثانویه (Secondary) یا میانجی (یک تا سه ماه) که به تعبیر داو امواج میباشد .

۳)    فرعی (Minor) یا کوتاه مدت (کمتر از یک ماه) که موج های کوچک به حساب می‌آیند.

هر روند از روند های بعدی طولانی تر یا کوتاه تر تاثیر می‌پذیرند . یک روند طولانی مدت صعودی باعث می‌شود که روند میانجی خیزهای بزرگتر و افت های کوچک تری را تجربه کنند و یک روند کوتاه مدت صعودی موجب  می‌شود که روند میانجی نوسانات کمی داشته باشند.

یک روند نزولی بلند مدت موجب می‌شود که روند میانجی خیزهای کوچک تر و افت های بزرگتر داشته باشند،این  در حالیست که روند نزولی کوتاه مدت دوباره باعث نوسانات اندک می‌شود.