درخواست مشاوره تماس

جشنواره

بورس در شیراز
مدیریت سرمایه:

مدیریت سرمایه، مهم‌ترین علمی است که فعالین هر بازاری به‌خصوص بازار بورس باید آن را فراگرفته و بکار بگیرند. دستیابی به سود از سرمایه گذاری در بستری از ریسک ها، فرصت‌ها و تهدیداتی میسر می‌شود و معامله گران خبره با به‌کارگیری درست این علم، از تمامی شرایط بازار سود کسب می‌کنند. هدف اصلی مدیریت سرمایه، حفظ پول (در اولویت اول) و سود آوری است (اولویت دوم). در این مقاله که توسط تیم تولید محتوای موسسه کارآفرین آوای مشاهیر تهیه شده است، به توضیح علم مدیریت سرمایه در بازار بورس و همچنین نحوه حفظ سرمایه در خرید و فروش سهام می‌پردازیم.

بورس در شیراز

علم مدیریت سرمایه:

علم مدیریت سرمایه، علمی است که مشخص می‌کند در چه بازاری، با چه مقدار سرمایه، در چه جهتی و با چه میزان ریسکی وارد معامله و یا از آن خارج شویم. به‌عبارت‌دیگر اجرای درست مدیریت سرمایه ریسک شمارا سرشکن کرده و هنگام مواجه با زیان، حداقل تأثیر و هنگام گرفتن سود، میزان حداکثری آن را دریافت خواهید کرد.

معامله گر منضبط:

به گفته آقای مارک داگلاس در کتاب “معامله گر منضبط“، “بازار محیطی بدون ساختار است”؛ بدین مفهوم که فعالیت در بازار بورس قانون خاصی ندارد، به تعداد فعالین بازار سهام و سایر بازار ها، استراتژی،نگرش، نحوه خرید و فروش، تحلیل و … داریم. این یعنی خود معامله گر می‌بایست برای خود قانون و قواعد طرح کرده و آن را تمام و کمال رعایت کند تا مغلوب دنیای بازار نشود.

مدیریت سرمایه شامل سه بخش است:

  1. یافتن استراتژی مناسب برای خرید
  2. داشتن طرح برای خروج (چه با سود چه با ضرر)
  3. داشتن برنامه برای میزان حجم سرمایه درگیر

استراتژی خرید:

بسته به نوع بازاری که در آن فعالیت می‌کنیم باید استراتژی مناسب آن را پیدا کنیم، این استراتژی باید دارای ریسک معقول، بازدهی مناسب، انتخاب‌های محدود و تعداد سیگنال های ورود بسته به روحیات فرد، باشد.
در استراتژی خرید، با روش قابل‌اعتماد تحلیلگری، به انتخاب سهم رسیده و قیمت و زمان ورود به سهم را مشخص می‌کنیم. به‌صورت خلاصه، تحلیلگر حرفه‌ای با روش غربالگری، سهم مناسب را بر اساس گزارش‌های مالی خوب، سودآوری مناسب شرکت، روند قیمتی صعودی، تثبیت آن و رفتار روز خرید سهم انتخاب کرده و وارد معامله می‌شود.

طرح برای خروج:

بعد از خرید هر سهم، معامله گر باید برای هر پیش آمدی حاضر باشد. برای بستن هر معامله ای نقطه خروج لازم است که این خروج گاهی با زیان و گاهی با سود است.

طرح مناسب باید موارد زیر را شامل شود:

  • میزان سرمایه درگیر در بازار بورس

  • ذخیره سود (خروج هنگام موفقیت سیگنال)

برای خروج از معامله، انسان گاهی درگیر احساسات و مشکلات روان‌شناختی می‌شود که منجر به باقی‌مانده در معاملات زیان ده، از دست دادن سود به علت خروج زود و یا از دست دادن سود به علت ماندن بیش‌ازاندازه با سهم می‌شود. وظیفه یک طرح خوب معامله گری در بازار بورس، رساندن زیان به حداقل و دریافت حداکثری سود است و وظیفه معامله گر حرفه ای عمل به طرح بعد از خرید است.

حجم سرمایه درگیر:

معامله گر حرفه ای، باید در همه سرمایه گذاری هایش، جهت بازار را تشخیص دهد و همسو با بازار رفتار کند. تقسیم درست سرمایه هر معامله برای سرشکن کردن ریسک و نیز تعداد مناسب سهم در سبد سهام هم لازمه اولیه مدیریت سبد سهام است.

آقای مارک داگلاس در کتاب معامله گر منضبط گام‌های سه‌گانه برای تبدیل شما به معامله گر حرفه ای و برتر، را اینطور معرفی می‌کند:

  1. پیدا کردن فرصت‌ها – که همان تحلیلگری در بازار بورس است.
  2. اجرای معاملات – که همان خرید درست سهام و اجرای طرح معامله گری است.
  3. حفظ سود – که همان مدیریت سرمایه است.

خرید و فروش سهام:

و در آخر معامله درست در بازار بورس را اجرای دو گام اول می‌داند. با این تعریف از خرید و فروش سهام  به درستی و عدم ساختارمندی بازار، معامله گر باید خودش را مدام بسنجد و علاوه برپایش بازار، خود را نیز مداوم چک نمایند.

میزان و معیاری که معامله گر خود را باید با آن بسنجد، اول میزان خرید و فروش درست و دوم میزان خرید و فروش های درست سودآور است.
معاملات درست نشان‌دهنده تحلیل درست سهام و کنترل معامله گر بر خودش است و سودآور بودن معاملات درست، نشان‌دهنده کارایی معامله گر در به دست آوردن سودهای معقول است نه سودهای شانسی.