درخواست مشاوره تماس

جشنواره

تحلیل تکنیکی (تکنیکال) یا تحلیل فنی (Technical Analysis)

روشی جهت  پیش‌بینی قیمت‌ها در بازاراز روش مطالعه وضعیت گذشته بازار است. در این تحلیل از روش  بررسی تغییرات و نوسان‌های حجم معاملات و قیمت‌ها و  عرضه و تقاضا می‌توان وضعیت قیمت‌ها در آینده را پیش‌بینی نمود .  از این روش تحلیل در بازار ارزهای خارجی، بازارهای بورس اوراق بهادار و بازارطلا و دیگر فلزات گرانبها و بازار نوظهوررمز ارزها کاربرد گسترده‌ای دارد.

تحلیلگران تکنیکال ارزش ذاتی اوراق بهادار را اندازه‌گیری نمی‌کنند، و بجای آن از نمودارها و ابزارهای دیگر برای شناسایی الگوهایی که می‌تواند فعالیت آتی سهم را پیش‌بینی کنند ، بهره می برند .

این نوع تحلیل با استفاده از «مطالعه رفتار و حرکات قیمت و حجم سهام در گذشته و تعیین قیمت و روند آینده سهم» صورت می‌پذیرد. تغییرات قیمت سهم با استفاده از پیشینه تاریخی و نمودار توسط تحلیل گر  تکنیکی مورد تجزیه و تحلیل قرار خواهد گرفت . این روش بیشتر مورد استفاده سفته‌بازان قرار می‌گیرد و بدین صورت قصد دارند تا بازده مورد نظر خود را در هنگام بالا رفتن قیمت سهم افزایش دهند. در واقع سرمایه‌گذاران با دیدگاه کوتاه مدت از این روش بهره می‌جویند.

تحلیل تکنیکی (فنی)

با  حجم مبادلات حرکت‌های آینده و آزمون قیمت‌های گذشته و ، قیمت را پیش‌بینی  و بررسی می نمایند. اساس  و محور این تحلیل‌ها با استفاده از نمودار و رابطه‌های ریاضی و هندسی می گردد تا به این گونه روندهای بزرگ و کوچک بدست آیند. در این راستا فرصت‌های خرید یا فروش از راه برآورد محدوده نوسانات بازار مشخص می گردد.در این مقاله با موسسه اوای مشاهیر فعال در زمینه بورس در شیراز همراه باشید .

تحلیل تکنیکال چه کاربردی دارد؟

تحلیل تکنیکال در تمامی بازار‌هایی که نمودار قیمتی دارند، کاربردی می باشد.

تحلیل تکنیکال در بازار بورس،بازار سکه، بازار دلار ،اوراق بهادار،  بازار طلا،کاربرد دارد. همانطور که میدانید برای تحلیل قیمت نفت، زعفران و پسته نیز کاربرد دارد؛  هم اکنون فعالان اقتصادی در این حوزه فعالیت می نمایند.

همانطور که میدانید تحلیل تکنیکال برای تمامی بازارهای جهانی نظیر بازار جهانی کارایی دارد. علاوه بر بازارهای گفته شده، حتی برای تحلیل ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین، لایت کوین و اتریوم کاربرد دارد.

نمودار‌ بورس و کارایی تحلیل تکنیکال در بازار آن

  1. نمودار بورس یکی از کاربردی ترین و مهم‌ترین  ابزار‌ها برای  تحلیل تکنیکال می باشد ..
  2. همچنین  به جای نوشتن اعداد  قیمت‌های سهام در بورس را بر روی نمودار رسم می‌کنند .
  3. نمودار یکی از مهم ترین قسمت‌های تحلیل تکنیکال می باشد.، به طوری که می‌توانیم بگویم نمودار ذات تحلیل تکنیکالی باشد .

هدف موسسه کارآفرین آوای مشاهیر:

پرسش هایی که سعی شده در این قسمت در موسسه کار آفرین آوای مشاهیر در راستای آموزش بورس در شیراز منتشر شده. به طور مختصر پاسخ داده شوند. پس تا پایان با ما همراه باشید.

نگرش جدید به تحلیل تکنیکال

تحلیل تکنیکی نوین جنبه‌های مثبت تحلیل روند سنتی و کلاسیک را بیشتر تقویت می نمایند و تمرکز خیلی بیشتری بر روی تعیین روابط مشخص شده و تعریف شده روندهای قیمت دارد .از جهت دیگر الگوهای قیمت به صورت قاعده مند معرفی گشته و از سوی دیگر از تکرار الگوها، تکنیک‌ها و ابزارهای مشابه صرفنظر شده تا به جای آن‌ها، مزیت و کاربرد آن در یک اصل یا ابزار پایه‌ای قرار داده شود .

در تحلیل تکنیکال جدید، قیمت در واحد زمان به عنوان مهم‌ترین معیار تصمیم‌گیری برجسته می باشد. روانشناسی قیمت در کنار جایگاه فنی تعریف و سازماندهی شدهمی باشد ، چون ارتباط معنی دار و قابل توجهی میان زمان، قیمت و الگوی بازار وجود خواهد داشت و طبق آن باید عمل کرد .

همچنین از آن جهت  که تحلیل  تکنیکال در سطوح مقاوم نقش حساسی در معامله‌گری بازی می‌کند، واکنش بازار نسبت به سطوح عرضه و تقاضا به صورت ریشه‌ای بررسی می شود . سطوح مقاوم به ارزش‌های مختلفی درجات و تقسیم می‌شود و هر کدام از آن‌ها پیام معنی داری برای تحلیل گر ارسال می کند. نقش قیمت پایانی و درک قیمت‌های باز، بالا و پایین و همچنین روابط معین در روندها به همراه الگوهای سقف و کف، نقش عمده‌ای در تجزیه و تحلیل تکنیکی جدید بازی می‌کنند.

بدین ترتیب تحلیل تکنیکی جدید مجموعه‌ای از اصول روند، تکنیک‌ها و ابزار کارآمد، قواعد مشخص در مورد سطوح مقاوم و الگوهای نظام مندمی باشد که به شکل یک فرایند تعریف شده به دنبال شناسایی و جهت روندها، درک احساس و انتظارات  از بازار می باشد .