درخواست مشاوره تماس

جشنواره

بورس در شیراز

معامله گران بازار سرمایه از استراتژی‌های گوناگونی استفاده می‌کنند:

در دنیای امروز، معامله گران بازار سرمایه از استراتژی‌های گوناگونی استفاده می‌کنند. استراتژی‌های مختلف بلند مدت یا کوتاه مدت که بر پایه تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی و برگرفته از اصول رفتارشناسی خود را برای رویارویی با انواع حرکات احتمالی قیمت آماده می‌کنند. یکی از استراتژی‌های محبوب معامه گران، نوسان گیری در بورس است.

بورس در شیراز

استراتژی نوسان گیری در بورس:

استراتژی نوسان گیری در بورس شاید اولین خواسته‌ای باشد که هر سرمایه گذار در بدو ورود به بازار سرمایه، علاقه به یادگیری آن دارد. معامله گر با خود فکر می‌کند که سرمایه گذاری در بورس با این روش می‌تواند بازدهی خوبی به همراه داشته باشد.

من قصد دارم در این مقاله با بررسی روانشناسی و فرآیندهای روانی حاصله از استراتژی نوسان گیری به پاسخ سوالات زیر برسیم:

  • آیا واقعاً استراتژی نوسان گیری سود خوبی کسب کرد؟

  • آیا واقعاً نوسان گیری ساده، لذت بخش و پر سود است؟

  • آیا نوسان گیری سلامت روح و روان ما را تضمین می‌کند؟

  • تله‌های سر راه نوسان گیران چیست؟

نوسان گیری در بورس به چه معناست؟

خرید و فروش سهام با هدف کسب سودهای ۳ تا ۱۰ درصدی در بازه زمانی ۱ تا ۳ روزه را استراتژی نوسان گیری در بورس می‌نامند.

از آنجایی که اکثر معامله گران با شرکت در کلاس های موسسه کارآفرین آوای مشاهیر و استفاده از تحلیل تکنیکال وتحلیل بنیادی و بر اساسرفتار شناسی بازار  به‌دنبال کسب بیش‌ترین سود در کم‌ترین زمان ممکن هستند؛ در نتیجه نوسان گیری در بورس مورد استقبال قرار گرفته است.

 

بنابراین وقتی با استراتژی وسوسه کننده نوسان گیری مواجه می‌شوید، از خودتان چند سؤال اساسی بپرسید:

  • چند درصد از نوسان گیران بازار سرمایه این کار را رها می‌کنند؟

  • نوسان گیری در بورس چه خطرات و معایبی دارد؟

  • آیا کنترل هیجانات در نوسان گیری آسان است؟

  • آیا نوسان گیری در بورس سلامت روح و روان را به خطر می‌اندازد؟

آمار متضررین نوسان گیری در بورس:

متأسفانه آمار دقیقی از نتایج نوسان گیری در بورس ایران در دسترس نیست. اما به نمودار زیر که نتیجه تحقیقات آماری یک شرکت مالی بنام (tradeciety) است،

نگاه کنید:

آموزش نوسان گیری در بورس

بر اساس این آمار اکثر معامله گران مبتدی نوسان گیری در بورس با هدف کسب سودهای زیاد در مدت زمان کوتاه، وارد بازار بورس می‌شوند.

  • ۴۰% معامله گران نوسان گیری در همان ماه اول از بازار خداحافظی می‌کنند.

  • ۸۰% از نوسان گیران باقی‌مانده، طی همان سال اول فعالیت نوسان گیری و حتی معامله گری در بورس را رها می‌کنند.

  • تنها ۷% نوسان گیران بعد از ۵ سال به کار خود ادامه می‌دهند.

  • ۱% از نوسان گیران بیش از ۵ سال در بازار بورس باقی می‌مانند.

حال که با آمار و نتایج استراتژی نوسان گیری در بورس آشنا شدیم به پیامدها و معایب نوسان گیری می‌پردازیم:

۱- استرس بلای جان نوسان گیری:

نوسان گیری در بورس می‌تواند به سادگی سوهان روح شود. معمولاً نوسان گیران به دلیل شرایط نوسانی بازار و فشار روانی حاصله از استراتژی نوسان گیری عمدتاً دچار استرس در معاملات بورسی می‌شوند و شتاب زده معامله می‌کنند. در نتیجه سلامت روح و روان نوسان گیران دچار آسیب جدی می‌شود.

 

۲- کم کردن میانگین، مسکن نوسان گیری در بورس:

م کردن میانگین قیمت در هنگام نوسان گیری همان مسکن درد نوسان گیران بازار بورس است. این بدان معناست که نوسان گیران با هدف نوسان گیری، سهمی را خریداری می‌کند ولی با کمال تعجب مشاهده می‌کند که قیمت سهم کاهش می‌یابد. در این حالت نوسان گیر حد ضرر خود را رعایت نکرده و با کاهش قیمت سهم، با خرید مجدد در قیمت‌های پایین‌تر، میانگین قیمت خرید را کاهش داده تا حداقل استرس معاملات خود از نوسان گیری را کم کند. او امید دارد که در آینده قیمت سهم رشد خواهد کرد.

 

۳- حرص و طمع، دشمن نوسان گیری در بورس:

استراتژی نوسان گیری در بورس

یکی از کلیدهای موفقیت در استراتژی نوسان گیری، داشتن برنامه حد ضرر و حد سود است. اما اجرای یک برنامه همیشه آسان نیست. تجارب گذشته شما از بازار می‌توانند باعث به وجود آمدن حرص و طمع شود. حسی که در نوسان گیری به اوج خود می‌رسد. احساسی که باعث می‌شود در موقع اجرای برنامه نتوانید منطقی عمل کنید و در یک تصمیم اشتباه تمام سودهای کسب شده از بازار را از دست دهید.

یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات نوسان گیران بازار بورس این است که در هنگام ضرر با خود فکر می‌کنند اگر کمی در وضعیت فعلی باقی بمانند امیدها زنده می‌شود و قیمت‌ها بالا خواهد رفت. یادتان باشد، حرص و طمع علت اصلی از دست دادن فرصت‌ها است. پس همیشه بدون هیجان معامله کنید. ظرفیت ریسک پذیری خود را از ابتدا مشخص کنید و به شدت مراقب حرص و طمع در نوسان گیری باشید.