درخواست مشاوره تماس

جشنواره

موسسه کارآفرین آوای مشاهیر

الگوهای کلاسیک تکنیکال به دو گروه عمده یعنی الگوهای قیمتی ادامه‌دهنده و الگوهای قیمتی بازگشتی تقسیم می‌شوند.

در الگوهای قیمتی ادامه‌دهنده نمودار سهم پس از تشکیل این الگو جهت روند اصلی خود را ادامه می‌دهد. این در صورتی است که در الگوهای بازگشتی نمودار قیمتی سهم پس از تشکیل این الگو، روند گذشته خود را ازدست‌داده و تغییر روند می‌دهد.

هدف موسسه کارآفرین آوای مشاهیر:

اینها پرسش هایی هستند که سعی شده در این مقاله در موسسه کار آفرین آوای مشاهیر در راستای آموزش بورس در شیراز منتشر شده است . به طور مختصر پاسخ داده شوند. پس تا پایان با ما همراه باشید.

یکی از مهم‌ترین الگوهای ادامه‌دهنده که بسیار موردعلاقه ویلیام اونیل نویسنده کتاب کانسلیم (در آمریکا به کتاب کانسلیم انجیل مقدس معامله‌گری گفته می‌شود)، الگوی فنجان و دسته است.

الگویی که در آن روند اصلی سهم باقدرت ادامه پیدا می‌کند. در ادامه این مقاله به توضیح و درک جامع این الگو خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

الگوی فنجان و دسته در تحلیل تکنیکال از چه سناریویی ایجاد شده است؟

الگوی فنجان و دسته است می‌توان این‌گونه رفتار قیمتی سهام را در این الگو مورد بررسی قرار داد که، سهم توسط عده‌ای از خریداران در قیمت‌های پایین‌تر خریداری‌شده و بعد در نزدیکی مقاومت تاریخی خریداران با توجه به‌احتمال ریزش قیمت سهم دست به فروش سهم خود می‌زنند و پول خود را نقد می‌کنند. (تشکیل فنجان)

 

این موضوع باعث خواهد شد دیگر افراد هم‌دست به فروش زده و سهم نزولی و رنج شود اما کف قیمتی به پایین‌تر از کف قیمتی قبل خود نخواهد رسید. در اینجا سهم استراحت کافی را داشته و بعد از جابه‌جایی سهامداران مجدد تلاش به شکستن مقاومت تاریخی خود می‌کند. (تشکیل دسته فنجان)

زمانی که سهم بتواند از مقاومت تاریخی خود عبور کند، الگوی فنجان و دسته به‌صورت موفقیت‌آمیز اجرا خواهد شد و سهم رشد مناسبی را خواهد داشت اما در این الگو صبر برای شکستن مقاومت از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

در درک و شناسایی الگوی فنجان و دسته چند اصل اساسی باید بررسی شود تا بتوانید الگوهای درست را از نادرست تشخیص داده و بر اساس آن تصمیم گرفته و از خطرات معامله اشتباه در بورس دوری‌کنید. این اصول به شما کمک خواهند کرد تصمیم درست در زمان مشاهده این الگو کلاسیک در سهام، را بگیرید.

زمان شکل‌گیری الگوی فنجان و دسته در تحلیل تکنیکال

در این الگوی کلاسیک تکنیکال قیمت زمان تأثیر اساسی دارد بدین شکل که هرچه در ساخت این الگو زمان بیشتری بگذرد و الگو اصطلاحاً به شکل U نزدیک‌تر و شبیه‌تر باشد، الگوی فنجان و دسته از اعتبار و قدرت تأثیرگذاری بیشتری برخوردار خواهد بود.

این در صورتی است که اگر قسمت پایین این الگو گرد نبوده و بیشتر شبیه به V و به‌صورت حرکت شارپ و سریع باشد، نمی‌توان آن را الگوی فنجان و دسته نامید. پس زمان و نحوه ایجاد الگوی فنجان و دسته بسیار مهم بوده و در شناسایی الگوهای قدرتمند به ما کمک خواهد کرد.

این الگوی کلاسیک تکنیکال در زمان‌های کوتاه مثلاً ۷ هفته و یا در مدت‌زمان طولانی‌تر یعنی ۶۵ هفته تشکیل شود و هر چه مدت‌زمان شکل‌گیری آن طولانی‌تر باشد در زمان عبور از مقاومت، قوی‌تر و بهتر عمل خواهد کرد.

ارتفاع الگوی فنجان و دسته در تکنیکال

این الگوی کلاسیک تکنیکال در پروسه تشکیل خود باید دارای یک عمق و ارتفاع معقول باشد و نباید بیش‌ازاندازه عمیق و مرتفع باشد. پس موضوعی که می‌توان در این بخش به آن توجه کرد این است که این الگو در صورت عمیق بودن نمی‌تواند یک الگوی ایدئال و مناسب باشد و نباید از آن انتظار حرکت قوی داشته باشیم.

 

تشکیل دسته فنجان در الگوی فنجان و دسته

زمانی که قیمت سهم در بورس بعد از ایجاد فنجان ریزش کرده و شروع به ساخت دسته فنجان کند، نباید بیشتر از یک‌سوم موج خود (فنجان) اصلاح و ریزش کند یعنی این اصلاح باید چیزی در حدود ۳۳% روند صعودی قبل از خود به پایان برسد.

این در صورتی است که اگر اصلاح دسته بیشتر از نصف فنجان باشد و از نیمه آن عبور کند، به‌احتمال بسیار قوی با یک الگوی فنجان و دسته شکست‌خورده طرف هستیم.

میزان حجم معاملات در الگوی فنجان و دسته 

در مورد تغییرات حجم در این الگو بهتر است بدانیم که میزان حجم معاملات سهم در این الگوی کلاسیک تکنیکال در زمان آغاز روند نزولی خود یعنی نیمه سمت چپ فنجان باید به سمت کاهش پیش بروند و در زمان ساخت محدوده کف فنجان هم در همان حدود باقی بماند. اما در زمان ایجاد روند صعودی آن یعنی بخش سمت راست فنجان حجم باید در حال افزایش باشد.

همین پروسه در ایجاد دسته فنجان هم اهمیت دارد به شکلی که در موج نزولی یا همان محدوده سمت چپ و محدوده کف دسته فنجان، حجم باید در حال کاهش بوده و در زمان شروع موج صعودی و ایجاد بخش راست دسته فنجان، حجم معاملات در حال افزایش باشد.

برخورد مجدد به مقاومت در الگوی فنجان و دسته

در ایجاد این الگوی کلاسیک تکنیکال بهتر است که قیمت سهم تا محدوده مقاومت قبل از خود یعنی لبه سمت چپ فنجان رشد کرده و بعدازآن وارد اصلاح و یا موج نزولی خود جهت تشکیل دسته فنجان شود.

با توجه ‌به همه صحبت‌های انجام‌شده، مهم‌ترین بخش این الگو اجرای بریک اوت در دسته فنجان بوده تا این الگو تکمیل و اجرا شود.

 

 

از دیگر الگوهای کلاسیک تکنیکال می‌توان به مواردی همچون الگوی مثلث صعودی، الگوی مثلت نزولی، الگوی مثلث متقارن، الگوی کنج، الگوی پرچم و … اشاره کرد که هر یک ویژگی‌های خاص خود را دارا می‌باشند.

آیا شما در تحلیل تکنیکال از الگوی فنجان و دسته استفاده می‌کنید؟ آیا رفتار سهم در آینده را از الگوی فنجان و دسته می‌توانید پیش‌بینی کنید؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

نتیجه‌گیری

الگوی فنجان یک الگوی بسیار قوی و پویا است از دلایل این امر هم می‌توان به مدت زمان تقریبا طولانی تشکیل الگو نسبت به باقی الگو ها و همچنین تعداد برخورد به مقاومت اشاره کرد.
از دیگر چارت پترن ها میتوان به الگوهای ادامه دهنده پرچم، مثلث متقارن، کنج نزولی و همچنین الگوهای بازگشتی مانند سر و شانه و دو قلو ها اشاره کرد.