درخواست مشاوره تماس

جشنواره

الگوی سر و شانه در تحلیل تکنیکال چیست؟

الگوی سر و شانه در دسته ی الگوهای برگشتی قرار میگیرد. همان‌طور که از نام‌گذاری آن مشخص است، الگوهای برگشتی، الگوهایی هستند که روند قیمت پس از تشکیل الگو در آن‌ها تغییر جهت می‌دهد. الگوی سر و شانه، الگوییست با سه قله که دوتای بیرونی آن در ارتفاعی برابر و قله‌ی وسط از بقیه قله ها بلندترمی باشد. در تحلیل تکنیکال، الگوی سر و شانه، نمودار خاصی را تشکیل می‌دهد که نشان‌گر تغییر بازار و شروع روند برگشتی است. طبق اطلاعات و تجربه‌های کسب‌شده، الگوی سر و شانه یکی از قابل‌اعتمادترین الگوهای برگشتی است. این الگو یکی از چند الگوی برتری می دهد که با سطوح مختلفی از دقت، نشان می‌دهد روند نزولی یا صعودی  سهم رو به پایان می باشد.

به طور میانگین  الگوی سر و شانه   در بورس وقتی  شکل می‌گیرد که قیمت سهم به سقف خود رسیده و بعد به کف آخرین حرکت صعودی خود برمی‌گردد. سپس قیمت از سقف قبلی بالاتر می‌رود تا دماغه را ساخته و بعد دوباره به کف اولیه‌ی خود باز می‌گردد. نهایتا، قیمت یک‌بار دیگر افزایش می‌یابد، اما این بار به قله‌ی اول رسیده و روند نزولی به خود می‌گیرد.

الگوی سر و شانه سقف

این الگو در انتهای یک حرکت صعودی رخ‌داده و باعث تغییر جهت بازار و حرکت به سمت نزول قیمت می گردد. در الگوی سر و شانه سقف، در بورس  ما شاهد سه قله هستیم. در بین این قله‌ها، قله وسط ارتفاع بیشتری نسبت به دو قله قبلی خود دارد که درواقع همان قسمت “سر” الگو هست و دو قله مجاور آن‌که ارتفاع کمتری دارند، شانه‌های راست و چپ را تشکیل می‌دهند.

هدف موسسه کارآفرین آوای مشاهیر:

این ها پرسش هایی هستند که سعی شده در این ویدیو  در موسسه کار آفرین آوای مشاهیر در راستای آموزش بورس در شیراز منتشر شده است . به طور مختصر پاسخ داده شوند. پس تا پایان با ما همراه باشید.

از کجا شروع کنم؟               دوره جامع نوابغ بورس          دوره معامله گری طلا           دوره نوابغ توربو              دوره رایگان اسطوره طلا

شیب خط گردن در الگوی سر و شانه

خط گردن در الگوی سر و شانه در بورس  سقف به طور معمول شیبی ملایم و رو به بالایی دارد. در برخی اوقات این خط افقی می گردد. اما این دو حالت تفاوت زیادی با همدیگر ندارند. هرزمان خط گردن در الگوی سر و شانه سقف دارای شیب نزولی شود، نشانه ضعیف بودن بازار است و اغلب به دنبال آن شانه راست ضعیفی نیز شکل می‌گیرد. تحلیل‌گرها تا شکسته شدن خط گردن صبر می‌کند و اگر قصد فروش داشته باشند باید کمی بیشتر صبر کنند؛ زیرا در حالتی که شیب‌خط ،کاهشی باشد اخطار فروش دیرتر صادر می گردد. خط گردن صعودی نشانه قدرت بالای بازار است؛ ولی بازهم این مشکل وجود دارد که اخطار دیرهنگام صادر می‌شود.

حدضرر و حد سود در الگوی سر و شانه

حد ضرر الگو، در بالای شانه راست قرار می‌گیرد. البته گاهی الگوهای سر و شانه‌ای به وجود می‌آیند که ارتفاع شانه راست و سر نزدیک می باشد. در این حالت می‌توانید حد ضرر را در بالای قسمت سر قرار دهید تا حد ضرر مطمئن‌تری داشته باشید.

برای به دست آوردن حد سود کافی است فاصله قسمت سر تا خط گردن را اندازه‌گیری کرده و از مکانی که خط گردن شکسته می‌شود به سمت پایین اعمال کنید، مانند مثال در ویدیو عمل کنید.

الگوی سر و شانه کف یا معکوس

نام دیگر الگوی سر وشانه کف الگوی  سر و شانه معکوس در بورس هم شناخته می‌شود و نکات ذکرشده در مورد حد سود و حد ضرر در الگوی سر و شانه سقف نیز شامل این الگو خواهد شد. این الگو بعد از یک حرکت نزولی شکل‌گرفته و باعث تغییر جهت حرکت بازار به سمت بالا خواهد شد. ساختار این الگو نیز از سه کف تشکیل‌شده است که کف میانی، عمق بیشتری نسبت به دو کف مجاور خود داشته و عمدتا تشکیل‌دهنده بخش “سر” الگو می باشد .

ساره سروستانی

معامله گر بازار مالی