درخواست مشاوره تماس

جشنواره

شیراز بورس

اندیکاتورهای اقتصادی کدامند؟

اندیکاتورها (به انگلیسی Indicator)، شاخص‌های آماری هستند که برای اندازه‌گیری شرایط فعلی و همچنین پیش‌بینی روندهای مالی و اقتصادی به کار گرفته می‌شوند. اندیکاتورها را می‌توان به دو دسته کلی اندیکاتورهای اقتصادی و اندیکاتورهای تکنیکال تقسیم کرد.

شیراز بورس

هدف موسسه کارآفرین آوای مشاهیر:

اینها پرسش هایی هستند که سعی شده در این مقاله در موسسه کار آفرین آوای مشاهیر در راستای آموزش بورس در شیراز منتشر شده است . به طور مختصر پاسخ داده شوند. پس تا پایان با ما همراه باشید.

اندیکاتورهای اقتصادی متریک‌ها:

اندیکاتورهای اقتصادی متریک‌ها و معیارهای آماری هستند که برای اندازه‌گیری رشد یا کوچک شدن یک اقتصاد به طور کلی یا یک بخش خاص از اقتصاد به کار می‌روند. این اندیکاتورها در ایران با عنوان شاخص اقتصادی شناخته می‌شوند. شاخص‌های اقتصادی زیادی توسط منابع مختلف در بخش‌های خصوصی و عمومی ایجاد شده است. در این مقاله شما را با انواع اندیکاتورهای اقتصادی آشنا می کنیم.

اندیکاتور های اقتصادی (Economic Indicators)

Auto Sales

شاخص فروش اتومبیل، این شاخص مربوطه به بازار اتومبیل آمریکا می‌باشد که بیانگر وضعیت رفاهی مردم آمریکا بعنوان یک شاخص جزئی می‌باشد.

ترازپرداخت‌ها Balance of Payments

این شاخص چکیده‌ای از معاملات اقتصادی ملی وسایر خدمات مالی، توریسم و دارایی‌هائی است که بعنوان صورتی از پرداخت‌ها می‌باشد که شامل دو بخش حساب جاری و حساب سرمایه‌ای می‌شود.

تراز تجاری کالا Balance of Trade (Merchandise Trade Balance)

بیانگر تفاوت بین واردات و صادرات ملی در رابطه باکالاها می‌باشد و در زمانی که صادراتی ک کشور از واردات آن بیشتر باشد بعنوان یک نقطه مثبت تجاری به حساب می‌آید. این ما به تفاوت بین صادرات و واردات به در آمد ملی افزوده می‌شود. این نقطه مثبت می‌تواند بمعنی افزایش مصرف یک جامعه و در نهایت قوی‌تر شدن اقتصاد باشد.

نتایج تحقیق فدرال رزرو (کتاب قهوه‌ای) Beige Book Fed Survey

این شاخص بطور رسمی بعنوان بک تحقیق درمورد وضعیت اقتصادی می‌باشد که هشت بار درسال توسط بانک فدرال رزرو منتشر می‌شود و شامل اطلاعاتی درمورد اقتصاد و تجارت منطقه‌ای است و همچنین در برگیرنده گزارش‌هائی از بانک‌ها و شعبات مختلف آن‌ها و مصاحبه‌های که با اشخاص کلیدی، اقتصاددانان، متخصصان بازار و منابع دیگر بعمل می‌آید، می‌باشد. این کتاب شامل وقایع اقتصادی در یک دوره ۴ هفته‌ای می‌باشد و دو هفته قبل از هرجلسه FOMC، اعلام می‌گردد و اهمیت بسیاری درسیاست FOMC دارد.

دارایی‌های تجاری وفروش‌ها Business Inventories and Sales

شاخص دارایی‌ها و فروش‌ها شامل اطلاعات و گزارش‌هایی درمورد سفارشات کالاهای بادوام، سفارشات کارخانه‌ها، فروش‌های عمده وجزئی واطلاعات فروش می‌باشد. این شاخص بعنوان عامل مهمی درگزارش‌های GDP بشمار می‌رود و از آنجایی که برای تشخیص نتیجه GDP به ما کمک می‌کنند نشان دهنده مسیر اقتصاد می‌باشند.

حساب سرمایه‌ای Capital Account

(امروز به حساب مالی تغییرنام یافته است) این شاخص نشان دهنده سرمایه‌های جاری ورودی وخروجی کشورهاست که شامل پرداخت‌های کلی یا جزئی شرکت‌ها، سهام، اوراق قرضه، حسابهای بان کی، معاملات ملکی و کارخانه‌ها می‌باشد. این شاخص برروی تراز پرداخت‌ها نیز تائید می‌گذارد وشامل اوضاع اقتصادی و مالی کشورهای دیگر هم می‌شود.

سفارشات کالاهای بادوام Durable Goods Orders

این شاخص شامل عناوین کلی مانند کالاهای سرمایه‌ای (ماشین آلات، تجهیزات، مجتمع های بزرگ) حمل و نقل و سفارشات دفاعی می‌شود. از آنجایی که این شاخص تغییرات تولید را پیش بینی می‌کند بنابراین در چرخه اقتصادی نقش بسزائی دارد. بخش بزرگی ازاین عناوین (هواپیماها و سازمان‌های شهری) بدلیل تغییرات بزرگ اقتصادی بسیار برجسته می‌باشند. شاخص تغییرات کالاهای باداوم هن گامی موثر می‌باشند که سفارشات دفاعی یک کشور حذف شوند. (این شاخص در Moving average سه ماهه وشاخصهای ی کساله مهم است)

شاخص هزینه اشتغال Employment Cost Index (ECI)

این شاخص بصورت سه ماهه اعلام می‌شود و شامل دستمزد کارگری، حقوق‌ها و سودهای نقدی در صنایع غیرکشاورزی است. یکی ازمهمترین اثرات این شاخص، سر شکن شدن این هزینه‌ها بر روی مصرف کلی می‌باشد که باعث افزایش این متغیرها می‌شود. برتری این شاخص نسبت به دیگر ملاک‌های پرداخت این است که شامل دستمزد کارگرهای ساعتی وحق الزحمه‌ای می‌شود. که باعث سر شکن شدن این هزینه‌ها برروی صنایع و منطقه بصورت حرفه‌ای می‌شود. این شاخص شامل کارگرهای دولتی فدرال نمی‌شود.

گزارش اشتغال Employment Report

درایالات متحده آمریکا این شاخص بعنوان یکی از مهمترین نشانگرها بشمار می‌رود که در اولین جمعه هر ماه منتشر می‌شود. شامل ۹ طبقه بندی اقتصادی می‌باشد. اینجا سه گروه اصلی این گزارش شرح داده می‌شود.

  • نقش اشتغال: تغییر تعداد کارگران در یک ماه موردنظر را انداره گیری می‌کند. این مشخصه ازاین نظر مهم است که Moving average ماهیانه را (۶ یا ۹ ماه) نشان می‌دهد.
  • نرخ بی کاری: بااشتغال ارتباط دارد اما اهمیت کمتری در بازار دارد به این دلیل که بعنوان یک شاخص تاخیری شناخته شده که از فعالیت‌های اقتصادی عقب می‌ماند.
  • میانگین رشد در آمدهای ساعتی: این مشخصه نرخی است مابین میان گین در آمدهای ساعتی ماهانه و مشخصه‌های دیگر رشد دستمزدی  

سفارشات کارخانه‌ها وموجودی‌های تولید Factory Orders and Manufacturing Inventories

از جنبه‌های متعدد این شاخص مروری بر شاحص کالاهای باداوم است که یک هفته زودتر آماده می‌شود. به هرحال مطالعه گزارش سفارشات کارخانه عمل موثری است بخاطر این که شامل اطلاعاتی از سفارشات و حمل کالاهای بی‌دوام (مصرفی) موجودی‌های تولید شده و نرخ موجودی/فروش می‌باشد. این گزارش‌ها درمورد تولیدات مربوط به ماه‌های آتی هستند و بشدت فرار هستند و اکثراً بین ۳ یا ۴ درصد در هرماه نوسان دارند و بسیار غیرقابل پیش بینی و مشاهده هستند.