درخواست مشاوره تماس

جشنواره

سرمایه‌گذاری در بورس یکی از بهترین راه‌ها برای دفاع از سرمایه شما در برابر تورم است. اما سوال مهمی که در ابتدای راه باید به آن پاسخ دهید این است که آیا فرد مناسب برای سرمایه‌گذاری در بورس محسوب می‌شوید؟ آیا دانش کافی را با شرکت در دوره‌های آموزش بورس بدست آورده‌اید؟ از نظر روحی و رفتارشناسی معامله‌گری قدرت تحمل ضرر و زیان در بازار سرمایه را دارید؟ پاسخ دادن به این سوالات و نمونه‌های مشابه قبل از هرگونه سرمایه‌گذاری و ورود به بورس لازم است تا چراغ راه مناسبی برایتان باشند.

هدف موسسه کارآفرین آوای مشاهیر:

اینها پرسش هایی هستند که سعی شده در این مقاله در موسسه کار آفرین آوای مشاهیر در راستای آموزش بورس در شیراز منتشر شده است . به طور مختصر پاسخ داده شوند. پس تا پایان با ما همراه باشید.

در این مقاله موارد زیر بررسی می‌شوند:

  • قبل از سرمایه‌گذاری در بورس چه کنیم؟

  • روانشناسی معامله‌گری برای سرمایه‌گذاری در بورس چقدر اهمیت دارد؟

  • اهمیت ریسک‌پذیری برای سرمایه‌گذاری در بورس

  • اهمیت مسئولیت پذیری در بورس

  • کنترل احساسات شرط موفقیت برای سرمایه‌گذاری در بورس

  • یادگیری و مطالعه مداوم معامله‌گر موفق

قبل از سرمایه‌گذاری در بورس چه کنیم؟

نکته بسیار مهمی که اغلب افراد و معامله‌گران بدون توجه به روانشناسی معامله‌گری قدم به بازار سرمایه می‌گذارند، فراهم کردن مقدمات برای ورود به دنیای پر از فراز و نشیب بورس است. بازار سرمایه در حالت کلی با نوسانات بسیار زیادی مواجه می‌باشد و به عبارتی روزهای خوش و ناخوش در آن براحتی قابل مشاهده است. به همین خاطر، لازم است قبل از سرمایه‌گذاری در بورس خود را برای ورود به آن آماده کنید.

شناخت روحیات، شخصیت‌شناسی و روانشناسی معامله‌گری از مهم‌ترین مواردی می‌باشد که باید به آن توجه داشت. تجربه نشان می‌دهد ، بیشتر از آنکه نوسانات بازار باعث ضرر مالی معامله‌گر گردند، نوع رفتار و شخصیت آنها در دست یافتن به این نتیجه اثرگذار است. قدرت ریسک‌پذیری و کنترل احساسات و هیجانات از جمله مواردی می‌باشند که باید به آن توجه ویژه داشت. تسلط پیدا کردن بر تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی و شناخت کامل رفتار بازار تنها در صورتی می‌تواند مفید باشد که ابتدا روانشناسی معامله‌گری را بدرستی انجام داده باشید.

روانشناسی معامله‌گری برای سرمایه‌گذاری در بورس چقدر اهمیت دارد؟

هر یک از ما انسان‌ها دارای ویژگی‌های شخصیتی و رفتاری خاصی هستیم و به همین خاطر در برابر شرایط مختلف عکس العمل‌های متفاوتی انجام می‌دهیم. ویژگی‌های اخلاقی و رفتاری که در طول روز از خود بروز می‌دهیم، به شدت بر نحوه سرمایه‌گذاری در بورس تاثیر‌گذار می‌باشند. روانشناسی معامله‌گری، بر اساس ویژگی‌های اخلاقی و روحی، فرد معامله‌گر را بررسی نموده و نقاط ضعف و قوت آن را شناسایی می‌کند.

مساله بسیار مهم این است که قدرت تغییر رفتار و ویژگی‌های اخلاقی در وجود تمام انسان‌ها قرار دارد و با تمرین می‌توان به هر آنچه که می‌خواهید دست پیدا کنید. در نتیجه می‌توان برای تبدیل شدن به فرد مناسب برای سرمایه‌گذاری در بورس قدرت ریسک‌پذیری و کنترل هیجانات را تا حد زیادی بهبود داد. علم رفتارشناسی و روانشناسی معامله‌گری مشخص می‌کند که اگر ریسک پذیر نیستید، چطور برای سرمایه‌گذاری در بورس رفتار کنید. به عبارت دیگر، مشخص می‌کند که چه نوع خرید و فروش‌هایی برای افراد با سطح ریسک‌پذیری پایین مناسب است؟ چطور در برابر سهام‌های زیانده رفتار کنید؟

اهمیت ریسک‌پذیری برای سرمایه‌گذاری در بورس

یکی از مهم‌ترین اصول در روانشناسی معامله‌گری شناسایی قدرت ریسک‌پذیری افراد می‌باشد. قدرت ریسک‌پذیری از مهم‌ترین فاکتورها برای سرمایه‌گذاری در بورس می‌باشد که بدون آن نمی‌توان خرید و فروش‌های مناسب را انجام داد. در نتیجه برای سرمایه‌گذاری در بورس باید بتوانید قدرت ریسک‌پذیری خود را افزایش دهید. البته ریسک‌پذیری باید کاملا آگاهانه باشد و به همین خاطر لازم است حد و مرز برای سود و زیاد در یک معامله را بدرستی و بر اساس اصولی که در دوره‌های آموزش بورس فرا گرفته‌اید مشخص کنید. افرادی که قدرت ریسک‌پذیری پایینی دارند، در ابتدای ورود به بازار بهتر است در خرید و فروش اوارق سهام سرمایه‌گذاری کنند.

اهمیت مسئولیت‌پذیری در بورس

از دیگر موراد مهمی که باید قبل از ورود به بازار سرمایه و یادگیری تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی به آن پاسخ دهید این است که آیا مسئولیت‌پذیر هستید؟ معامله‌گر حرفه‌ای برای هر نوع شکست دیگران و بازار را مقصر نمی‌داند. بلکه مسئولیت شکست‌ها را می‌پذیرد و برای جبران آنها آگاهانه عمل می‌کند. عدم توجه به این مساله باعث می‌شود تا برخی از معامله‌گران رفتار انتقام جویانه داشته باشند و خرید و فروش‌های اشتباهی را انجام دهند.

کنترل احساسات شرط موفقیت برای سرمایه‌گذاری در بورس

کنترل احساسات معامله‌گر تنها به معنای شکست اشتباهات و رهایی از نا‌امیدی نمی‌باشد، بلکه در برابر پیروزی‌ها نیز باید بتوان بر هیجانات خود غلبه کرد. بهبود ناگهانی رفتار یک سهم نباید باعث شود تا آموخته‌های خود در دوره‌های آموزش بورس را نادیده بگیرید و دست به خرید و فروش‌های هیجانی بزنید. همچنین در برابر افت قیمت یک سهم نیز باید آگاهانه تصمیم‌گیری کنید. در حالت کلی، برای تبدل شدن به فرد مناسب در سرمایه‌گذاری در بورس بهتر است هیجانی و احساسی خرید و فروش نکنید.

یکی از نمونه های بسیار بارز برای خرید و فروش‌های احساسی و هیجانی را می توان در تشکیل صف‌های خرید و فروش مشاهده کرد. اغلب افرادی که در صف های طولانی خرید و فروش حضور دارند، بر کنترل احساسات خود در بازار تسلط پیدا نکرده‌اند. علاوه براین، اگر معامله‌گر به سهام‌های خود وابستگی دارد و در برابر زیانده بودن آنها نیز عکس‌العمل مناسبی انجام نمی‌دهد، در واقع آمادگی ورود به مسیر پر از هیجان سرمایه‌گذاری در بورس را پیدا نکرده است.

یادگیری و مطالعه مداوم معامله‌گر موفق

از دیگر موارد مهمی که می‌تواند مشخص کند که آیا فرد مناسبی برای سرمایه‌گذاری در بورس هستید یا خیر، میزان عطش یادگیری در شما می‌باشد. افرادی که در طول زندگی همیشه به دنبال یادگیری و مطالعه هستند، از نظر روانشناسی معامله‌گری بسیار موفق خواهند بود. بررسی رفتار بازار و سهم‌های مختلف، تجزیه و تحلیل نمودارهای تکنینال و بنیادی و بررسی رفتار افراد موفق در بازار جهانی و داخلی همگی می توانند زمینه ساز موفقیت معامله‌گر باشند.

نتیجه گیری

در حالت کلی نمی توان مشخص کرد که آیا یک فرد مناسب سرمایه‌گذاری در بورس هست یا خیر. چون افراد می‌توانند به مرور ویژگی‌های اخلاقی وخود را در صورت تمایل تغییر دهند. در این شرایط بهتر است در حین آموزش بورس، از نظر اصول روانشناسی معامله‌گری مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد. شناخت میزان ریسک پذیری معامله‌گر، تمایل آن به یادگیری، مسئولیت‌پذیری در زندگی شخصی و کاری همگی می‌توانند نقاط قوت و ضعف را مشخص کنند. در نهایت، باید برای از بین بردن نقاط ضعف تلاش کرد و نقاط مثبت را برای موفقیت‌های بیشتر بهبود داد.