درخواست مشاوره تماس

جشنواره

موسسه کارآفرین آوای مشاهیر

با چندفایده کار کردن در زندگی آشنا شوید

از نظر شما چه چیزی زندگی را ارزشمند می‌کند؟ آیا کار کردن هم در میان لیست ارزش‌های شما جایی دارد؟ شاید عده‌ای از ما دل خوشی از واژه «کار» نداشته باشیم. چون یا در طول زندگی‌مان به دنبالش بودیم یا مجبور به انجام کارهایی شدیم که اصلا از آن‌ها خوشمان نمی‌آمده است؛ کارهایی که با روحیه و حال و هوای شخصیتمان هیچ سازگاری نداشتند. دنیای ما وقتی تغییر می‌کند که ما هم در کارها و افکارمان دست به تغییراتی واقعی بزنیم. کار کردن، اگر برای رسیدن به یک هدف باشد یا اینکه تلاشمان را برای انجام کار مورد علاقه‌مان به کار بگیریم، نه تنها موضوعی ناراحت کننده نیست بلکه دلیلی بزرگ برای زندگی و ادامه دادن به شمار می‌رود.

موسسه کارآفرین آوای مشاهیر

هدف موسسه کارآفرین آوای مشاهیر:

اینها پرسش هایی هستند که سعی شده در این مقاله در موسسه کار آفرین آوای مشاهیر در راستای آموزش بورس در شیراز منتشر شده است . به طور مختصر پاسخ داده شوند. پس تا پایان با ما همراه باشید.

۱- کار کردن، اعتماد به نفس شما را زیاد می‌کند

فاکتورهای زیادی میزان اعتماد به نفس ما را نشانه می‌گیرند. کار کردن، یکی از همان فاکتورهای اثرگذار به شمار می‌رود. وقتی کار می‌کنیم، مسئولیتی را با موفقیت به انتها می‌رسانیم، تشویق می‌شویم یا دست کم می‌دانیم که کار خود را به درستی انجام داده‌ایم، یک بار دیگر به توانایی‌هایمان اعتماد پیدا می‌کنیم. این اعتماد به نفس که نتیجه مستقیم کار کردن است به ما شجاعت پذیرفتن یک مسئولیت دیگر و به چالش کشیدن حد و مرز توانایی‌هایمان را می‌دهد.

۲- هویت شغلی شما در طول زمان کاری‌تان ساخته می‌شود

هویت یا چیزی که آن را «من» می‌نامیم در بخش‌های گوناگونی از زندگی‌مان به دنبال یافتن خود و جایگاهش است. کار کردن، باعث ساخت بخشی از هویتمان در محیط کاری می‌شود. اینکه چقدر در کارمان حرفه‌ای هستیم، چقدر می‌توانیم خوب عمل کنیم و با چه مهارت‌هایی تعریف می‌شویم، علامت‌های سوالی هستند که تنها با کار کردن پاسخ خود را می‌یابند. ما که هستیم؟ یک آهنگساز؟ یک نقاش؟ یک نویسنده؟ یک مدیر؟ یک بازاریاب؟ یک متخصص؟ بخش بزرگی از تعریفی که از خودمان داریم در قالب شغل‌هایی که با آن خوانده می‌شویم ساخته می‌شوند. اینجا است که اهمیت انتخاب یک شغل خوب و متناسب با روح و روان افراد، خودش را نشان می‌دهد.

۳- کار کردن، احساس عزت نفس را در شما بیدار می‌کند

عزت نفس، همان احساس «ارزشمندی درونی» است. این احساس، همان ارزشی است که برای خودمان و توانایی‌هایمان قائل هستیم. اگر وجودمان خالی از احساس عزت نفس باشد، یعنی توانایی‌هایمان را باور نداریم و تنها اسمشان را یدک می‌کشیم. چنین احساسی باعث می‌شود که با وجود داشتن مهارت در چیزهای مختلف، کم‌کم به پوچی برسیم. چون چراغ ارزشمندی درون، آن درخت اصلی وجودمان خشک شده است. کار کردن، همچون آبی جاری و زلال، این درخت را آبیاری می‌کند. وقتی کار می‌کنیم و از انجام آن لذت می‌بریم، لبریز از احساس «ارزشمندی» می‌شویم. به دنبال این احساس قدرتمند درونی، اعتماد به نفس ما نیز افزایش پیدا می‌کند. در حقیقت، اعتماد به نفس، میوه درخت عزت نفس است.

۴- با کار کردن به جنگ افسردگی بروید

بیکاری، زمینه بسیاری از مشکلات روانی و اجتماعی را فراهم می‌کند. فردی که کاری برای انجام دادن ندارد، تمام نیرو و انرژی زندگی کردن را از دست می‌دهد. به همین دلیل، افرادی که بسیار ثروتمند هستند هم مثل زمانی که آهی در بساط نداشتند کار می‌کنند.

۵- کار و تجربه حضور در خط پایان

افرادی زیادی در تمام طول عمرشان، خود را مشغول به کار نشان می‌دهند. اما وقتی میزان زحماتشان را با نتیجه کارشان مقایسه می‌کنیم، چیز زیادی دستگیرمان نمی‌شود. علت چنین پدیده‌ای، تمام نکردن کارها است. در حقیقت، آن‌ها کارهای زیادی را نیمه کاره رها می‌کنند و به سراغ کار دیگری می‌روند. به همین علت، همیشه زحمت می‌کشند اما حاصلی به دست نمی‌آورند. کارهای نیمه تمام، بسیار بیشتر از آنچه که تصور می‌کنید روی روح و روان شما اثر منفی می‌گذارند. تمام کردن کاری که به ما سپرده شده است – حتی اگر کاری کوچک باشد – نشاط و شادی بی‌مانند را در وجودمان زنده می‌کند. یادمان باشد که درست کار کردن با نتیجه آن سنجیده می‌شود نه با میزان تلاشی که برایش صرف می‌کنی

۶- با کار کردن به رفتار و طرز فکرتان جهت می‌دهید

هر کدام از ما روحیه خاص خودمان را داریم. برخی از ما می‌توانند پای درد و دل دیگران بنشینند و برخی دیگر، توان یک لحظه ناراحت شدن را هم ندارد. عده‌ای عاشق انجام کارهای بدنی هستند و عده‌ای دیگر دوست دارند تمام مسئولیت‌های کاری‌شان را پشت یک میز تمیز و مرتب انجام دهند. در واقع، اگر شغلی که انتخاب می‌کنیم با روحیه ما سازگار باشد، نه تنها از کار کردن لذت می‌بریم بلکه در میان لحظه‌های کار کردن، به شناخت بهتری از خودمان و توانایی‌هایمان دست پیدا می‌کنیم. از طرفی، همان‌قدر که ما روی کارمان تاثیر می‌گذاریم، محتوای کارمان نیز روی نگاه ما به دنیا و شیوه تفکرمان تاثیر مستقیم می‌گذارد. به همین علت، عده‌ای در اثر انجام کارشان صبور می‌شوند و عده‌ای کم‌طاقت؛ برخی مسیر آرامش و پختگی را پیدا می‌کنند و برخی دیگر در حصار استرس‌های بی‌پایان اسیر می‌شوند.

۷- استقلال مالی، تجربه‌ای ناب و شیرین

یکی از مهم‌ترین دلایل کار کردن، رسیدن به استقلال مالی است. احساسی که بعد از به دست آوردن اولین پول توسط خودمان در ما ایجاد می‌شود هرگز از یادمان نمی‌رود. در آن لحظه به خودمان افتخار می‌کنیم که توانستیم بدون کمک گرفتن از پدر و مادر یا افراد دیگر، روی پاهای خودمان بایستیم و از پس مخارج زندگی‌مان بربیاییم. این احساس، ترکیبی از امنیت، اعتماد به نفس، عزت نفس و شادمانی عمیق درونی است.

۸- باقی گذاشتن نام نیک

تنها راهی که می‌توان با استفاده از آن، نام نیکی از خود بر جای گذاشت، کار کردن است. تصور کنید اگر افراد نامدار تاریخ، دست روی دست می‌گذاشتند و در تمام طول زندگی‌شان هیچ کاری انجام نمی‌دادند چه بر سر زمین و مردمانش می‌آمد؟ اگر دانشمندان دست به اختراع نمی‌زدند، اگر پزشکان به دنبال درمان بیماری‌ها نمی‌گشتند، اگر مهندسان پل و خانه نمی‌ساختند، اگر فرماندهان از مردمانشان جانانه دفاع نمی‌کردند، اگر شعرا شعر نمی‌سرودند و اگر نویسندگان دست به قلم نمی‌شدند چیزی که اکنون از زمین، تمدن و انسانیت در ذهنمان داریم، از همان ابتدا به نابودی کشیده می‌شد. پس اگر می‌خواهید قرن‌ها بعد از ترک زمین، هنوز هم از شما یاد کنند و در قلب‌ها زنده بمانید باید کار کردن را نه یک اجبار بلکه یک عشق، خطاب کنید.

۹- کار کردن، خلاقیت شما را شکوفا می‌کند

اگر آدم‌ها کار نمی‌کردند، چگونه می‌توانستند خلاقیت‌هایشان را بروز دهند؟ اصلا از کجا می‌خواستند بفهمند که در کاری خلاق هستند یا نه؟ وقتی دست به تلاش می‌زنیم، نیروهای خفته درونمان بیدار می‌شوند و ما فرصتی برای بروز استعدادها و تقویت مهارت‌هایمان پیدا می‌کنیم.

۱۰- پاسخ به نیاز پنهان خدمت به دیگران

انسان، کلکسیونی از نیازهای عجیب و غریب است. یکی از این نیازها که باعث رشد تمدن و بقای بشر روی زمین شده است، نیاز درونی انسان‌ها به خدمت به دیگران است. جالب اینجا است که واژه «دیگران» معنای بسیار گسترده‌ای پیدا می‌کند. بیایید به چند مورد از آن‌ها نگاهی بیندازیم:

  • انسان‌های دیگر

مثلا خانواده، همشهری، هم‌وطن، همنوع

  • گونه‌های دیگر

مثل تمام حیوانات و جاندارانی که روی کره زمین زندگی می‌کنند.

  • محیط زیست

که ترکیبی از جانداران، تمام گونه‌های گیاهی، اقیانوس‌ها، کوه‌ها، جنگل‌ها و بیابان‌ها می‌شود.

  • انسان‌های آینده

مثل تلاش‌هایی که برای حفظ منابع و ذخیره‌های طبیعی برای نسل‌های بعدی بشر می‌شود. کار کردن به ما این فرصت را می‌دهد که با تلاشی آگاهانه، به این نیاز درونی پاسخ بدهیم.