درخواست مشاوره تماس

جشنواره

برای مقابله با پدیده سوگیری تازه گرای و یا پیشگیری از آن باید چه اقداماتی انجام داد؟

  • داشتن برنامه معاملاتی (trading plan)

تازه گرایی و نوگرایی

تحلیل بازار و یا به‌صورت خاص تحلیل سهام، به‌صورت ذهنی و یا دیداری امکان‌پذیر نیست. طبق جمله معروف “کمرنگ‌ترین جوهرها از قوی‌ترین حافظه‌ها، ماندگارترند” باید برنامه معاملاتی به‌صورت مکتوب باشد. هر معامله گر برای خرید سهم، پارامترهایی را تحت عنوان تحلیلگری که باید شامل  در تایم فریم مناسب و باشد را بررسی کند. این موارد حتماً باید نوشته‌شده باشند چراکه وقتی ملزم به چک کردن آن‌ها باشید، صرف‌نظر کردن از آن‌ها نسبت به زمانی که فقط موارد تحلیلی در ذهن ما باشد، بسیار سخت‌تر خواهد بود و بالطبع تخطی از آن کمتر می‌شود.

  • بررسی عملکرد معامله گری (نرخ معامله درست)

ثبت تمامی پارامترهای معامله که شامل “قیمت سهم، زمان ، میزان سرمایه و دلیل خریدوفروش ” به‌صورت مکتوب. تطبیق خرید با برنامه معاملاتی برای بررسی درست و یا نادرست بودن معامله.

 

  • خودشناسی

سومین قدم برای به حداقل رساندن تعصب شتاب‌زده این است که خودتان را بشناسید. بعضی از افراد بیشتر تحت تأثیر احساسات نسبت به دیگران هستند. اگر شما مستعد تصمیم‌گیری‌های عاطفی هستید یا اگر روزی سه بار سودآور یا سه بار از دست دادید. یا اگر معاملات روزانه (نوسان گیری) را انجام دهید باید بدانید که معامله کردن تحت اختلالات عاطفی سودآور نیست. اگر شما بتوانید کنترل احساسات خوبی داشته باشید، می‌توانید درواقع یک معامله گر خوب باشید. این کار فقط بامطالعه کتاب های مفید در این زمینه و به کار بستن توصیه‌های بزرگان بورس نظیر آقای مارک داگلاس امکان‌پذیر خواهد بود.

سوگیری تازه گرایی

به یاد داشته باشید، برای مغز انسان بسیار دشوار است تا به‌طور کامل از تعصب شتاب‌زده غافل شود. بااین‌حال، اثرات آن را می‌توان با کنترل هرچه بیشتر احساسات کاهش داد. بنابراین، مهم است که مراحل فوق را برای به حداقل رساندن اثرات منفی ایجادشده توسط “تعصب شتاب‌زده” انجام دهید.

  • نرخ سودآوری

در این مرحله، معامله‌گر باید خود را همانند شرکت هایی ببیند که قصد سرمایه گذاری در آن‌ها را دارد، یعنی باید میزان سودآوری خود را بعد از هر معامله بسنجد. این عمل به‌شدت در خنثی‌سازی این پدیده به ما کمک خواهد کرد تا از مسیر خود منحرف نشویم. این بررسی پایه مدیریت سرمایه کلان ما نیز خواهد بود. افزودن به سرمایه و یا کاهش میزان سرمایه کل درگیر در هر بازار باید تابعی از میزان سودآوری معامله گر در آن بازار باشد.

نتیجه‌گیری:

احساسات از قبیل ترس، طمع و شتاب‌زدگی را نمی‌توان خاموش کرد و یا از بین برد، ولی می‌توان آن‌ها را تحت کنترل خود درآورد. باید در نظر داشت که تصمیمات مبنی بر خرید یا فروش و حتی یافتن سهم مناسب توسط ذهن ناخودآگاه ما انجام می‌شود و ذهن ناخودآگاه را باید در مسیر درست پرورش داد و نگه داشت.

بامطالعه و پایش مداوم عملکرد، ثبت وقایع و درس گرفتن از اشتباهات، موفقیت صدر معامله گری در بازار بورس و سایر بازارهای مالی تضمین خواهد شد.