درخواست مشاوره تماس

جشنواره

موسسه کار آفرین آوای مشاهیر
شرایط سیاسی

سرمایه‌گذاری در ایران تحت تأثیر مسائل سیاسی مختلف داخلی و خارجی است. برخی از مهم‌ترین مسائل سیاسی تأثیرگذار روی انتخاب بهترین سرمایه‌گذاری در ایران را در زیر بررسی می‌کنیم:

  • تحریم‌ها

یکی از اساسی‌ترین شرایط سیاسی ایران اعلام تحریم‌های مختلف در صنایع مختلف علیه این کشور از سوی آمریکا و هم پیمانانش است. کشور ما در حال حاضر در بسیاری از جنبه‌های اقتصادی و صنایع مختلف مانند پتروشیمی، هواپیماسازی، صادرات، واردات و بسیاری موارد دیگر تحریم است. بانک‌های ایرانی در تحریم کامل به سر می‌برند و هیچ راهی برای نقل‌وانتقال پول به صورت مستقیم در بازارهای جهانی ندارند. صادرات نفت و محصولات نفتی ایران کاملاً تحریم است.

هدف موسسه کارآفرین آوای مشاهیر:

اینها پرسش هایی هستند که سعی شده در این مقاله در موسسه کار آفرین آوای مشاهیر در راستای آموزش بورس در شیراز منتشر شده است . به طور مختصر پاسخ داده شوند. پس تا پایان با ما همراه باشید.

  • انتخابات

جدای از تحریم‌ها سایر تحولات سیاسی نیز می‌تواند روی انتخاب بهترین سرمایه‌گذاری در ایران تأثیرگذار باشد. یکی از این تحولات سیاسی انتخابات است. معاملات بازار ارز و طلا، قیمت برخی از اجناس و بسیاری از موارد دیگر همیشه تحت تأثیر انتخابات و نتیجه‌ آن در ایران بوده است. برای مثال بسیاری از سرمایه‌گذاران همیشه این اعتقاد را دارند که قیمت ارز تا قبل از انتخابات توسط دولت کنترل‌شده و از این رو بعد از آن شاهد رشد در این بازار هستیم. همین رشد دلار می‌تواند تأثیری مستقیم در قیمت اجناس و کالاهای مختلف نیز داشته باشد.

  • شرایط اقتصادی

شرایط اقتصادی ایران نیز به دلیل عدم فراهم شدن زیرساخت‌های لازم و کافی هنوز به حالت پایدار نرسیده است. اقتصاد ایران به شدت تحت تأثیر اخبار سیاسی و اقتصادی مختلف در جهان است. در زیر به بررسی برخی از موارد مهم اخبار اقتصادی تأثیرگذار در بازار ایران می‌پردازیم:

  • قیمت دلار

هر نوسان ارز در بازار ایران تبدیل به یک موج هیجان بزرگ در سایر بازارهای مالی مانند طلا، بورس، ملک و حتی اجناس ضروری می‌شود. قیمت دلار در سال‌های گذشته مشخص‌کننده‌ اصلی جهت اقتصاد ایران بوده است. ثبات در قیمت دلار باعث ثبات در قیمت‌ اجناس و کالاها شده و نوسان‌ آن باعث افزایش قیمت و رشد در بازارهای مختلف شده است. تأثیر افزایش قیمت دلار به ترتیب ابتدا در بازار طلا، سپس در بازار ملک و در آخر در بازار بورس ایران مشاهده می‌شود؛ از این رو با مشاهده‌ این نوسان نیز می‌توانید نسبت به انتخاب بهترین سرمایه‌گذاری در ایران تصمیمی درست اتخاذ نمایید.

  • قیمت طلا
یک مطلب جالب دیگر بخوانید؛  چطور یک ایده ثروت ساز پیدا کنیم؟

یکی دیگر از آیتم‌های مؤثر در رشد و ثبات در بازار ایران قیمت طلا است. طلا در سال‌های گذشته در بازارهای جهانی روندی صعودی داشته است. اما تأثیرات خبرهایی مانند خبرهای جنگ و برخوردهای نظامی همیشه باعث حرکت‌های شارپی در آن شده و بلافاصله این تأثیر در بازار اقتصاد ایران نیز قابل‌مشاهده بوده است. برخلاف بازارهای جهانی که قیمت طلا و دلار غیرهمسو بوده و رفتاری عکس دارند، در بازار ایران قیمت دلار به ریال ایران بستگی دارد و قیمت طلا نیز همیشه همسو  با دلار بوده است.

  • قیمت نفت جهانی

هرچند صنعت نفت ایران به طور کامل توسط آمریکا به حالت تحریم درآمده است، اما باز هم اقتصاد ایران به شدت به نفت وابسته است؛ از این رو کاهش و افزایش قیمت نفت جهانی روی اقتصاد ایران نیز تأثیر متقابلی می‌گذارد. البته به نسبت طلا و ارز، نفت نوسانات کمتری را ایجاد می‌کند. با توجه به محدودیت‌های فروش ایران در بازار نفت جهانی و کاهش شدید صادرات ایران در این زمینه، نوسانات نفتی در ایران کمتر از طلا و دلار می‌باشد.

  • سکه

سکه یکی از پرنوسان‌ترین شاخص‌های اقتصادی در ایران است. قیمت سکه در بازار ایران نسبت به طلا و طلای آب‌شده با تغییرات بسیار شدیدتری  روبرو شده و همانند بازار دلار این کالا هم از اهمیت خاصی در اقتصاد ایران برخوردار است. نوسان سکه در بازار ایران تحت تأثیر چند عامل مختلف است. افزایش قیمت دلار، افزایش قیمت طلای جهانی و نوسانات قیمتی نفت و همچنین بروز خبرهای سیاسی مختلف نظیر تنش‌های بین‌المللی یا انتخابات به صورت مضاعف وارد بازار سکه شده و نوسانات چند برابری در این بازار ایجاد می‌نماید.

  • تورم

آیا تورم همیشه نکته‌های منفی با خود به دنبال دارد؟ اگر شما در مسیر درستی قدم برداشته و در انتخاب بهترین سرمایه‌گذاری در ایران راه درستی رفته باشید، متوجه خواهید شد که تورم آن‌قدرها هم بد نیست. تعریف‌های زیادی برای تورم وجود دارد. اما در یک تعریف عامیانه به افزایش بی‌رویه و نامنظم قیمت‌ها در بازار تورم می‌گویند.

  • شرایط اجتماعی

اقتصاد ایران و انتخاب بهترین سرمایه‌گذاری در ایران کم و بیش متأثر از شرایط اجتماعی کشور ما نیز می‌باشد. افزایش سطح آگاهی مردم و حضور آن‌ها در جامعه‌های جهانی باعث رونق بسیاری از بازارها خواهد شد. هرچند از نظر اقتصادی و سیاسی  ایران در شرایط بسته‌ای قرارگرفته و فشارهای بین‌المللی در این عرصه‌ها زیاد است، اما برخوردهای درست اجتماعی و بهبود شاخص‌های اجتماعی هم می‌تواند در رشد و یا کاهش قیمت‌ها تأثیرگذار باشد.

نحوه‌ بررسی وضعیت یک روش سرمایه گذاری چگونه انجام می‌شود؟

با برخی از روش‌های مهم سرمایه گذاری در ایران آشنا شدیم و پارامترهای مؤثر بر آن‌ها را نیز مرور کردیم. اما حالا سؤال اینجاست که برای ورود به یکی از این بازارهای چگونه باید آن‌ها را بررسی کنیم. در این بخش برای داشتن دیدی بهتر نسبت به این پارامترها قصد داریم به صورت جمع‌بندی آن‌ها را برای بازارهای مختلف باهم مقایسه کنیم. در جدول زیر بازارهای مختلف منتخب برای انتخاب به عنوان بهترین سرمایه گذاری در ایران از نظر فاکتورهای مهم مورد مقایسه قرارگرفته‌اند. در این جدول اعداد ۱ تا ۵ معرف موارد زیر می‌باشند:

  • خیلی کم
  • کم
  • متوسط
  • بالا
  • زیاد

سرمایه گذاری در ایران

یک سرمایه‌گذاری خوب باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

 

  • میزان ریسک:

این آیتم به احتمال خطر می‌پردازد. در بررسی این معیار برای ورود به بازار باید نکاتی را مدنظر قرار دهید. چقدر احتمال دارد شما سرمایه‌ خود را از دست بدهید یا ضرر زیادی را متحمل شوید. در واقع اعداد بیان‌شده در جدول بالا به‌نوعی رفتار هرکدام از بازارها را برای شما معنی می‌کند. برای مثال در بازار دلار و طلا احتمال اینکه یک‌شبه با یک نوسان بزرگ درصد بالایی از سرمایه شما از بین برود بسیار بیشتر است. این اتفاق برای بازار ملک هیچگاه رخ نخواهد داد. کم ریسک‌ترین بازار سرمایه‌گذاری در ایران مربوط به بازار ملک، بیمه و سپرده‌های بانکی است.

  • بازدهی:

بازدهی یک سرمایه‌گذاری میزان سود ممکن از آن را نشان می‌دهد. برای مثال شما قصد خرید یک خانه را دارید. مسلماً این کار برای کسب سود انجام می‌شود و هر چه سود بیشتری عاید شما بشود، برای شما موفقیت بزرگ‌تری خواهد بود. اما سؤال اینجاست که قیمت خانه در سال آینده و بعد از گذشت یک سال از خوابِ سرمایه‌ شما چقدر افزایش یا کاهش خواهد یافت؟ آیا انتظار سود ۲۰۰ درصدی برای این امر قابل‌تصور است؟ هر بازاری بسته به گنجایش و ظرفیتی که دارد، بازدهی خاص خود را خواهد داشت.

در جدول زیر بازدهی برخی از بازارهای اقتصادی ایران را از سال ۸۸ تا ۹۸ به مدت ۱۰ سال مورد بررسی قرار داده‌ایم:

بهترین سرمایه گداری در ایران

این اعداد نشان می‌دهد که بورس بالاترین میزان سوددهی را در ۱۰ سال گذشته داشته است.

  • طول دوره‌ سرمایه‌گذاری:

این فاکتور در واقع محاسبه کننده‌ میزان خواب سرمایه‌ شما است که پارامتر بسیار مهمی نیز محسوب می‌شود. برای مثال بازار ملک را در نظر بگیرید. این بازار معمولاً یک چرخه‌ ۳ تا ۴ ساله دارد. یعنی یک و نیم سال اول در رکود تورمی به سر می‌برد. قیمت‌ها به‌آرامی در حال افزایش است اما خرید و فروش خیلی بالا نیست. در ۱٫۵ سال بعدی رکود بر این بازار چیره می‌شود. قیمت‌ها تقریباً ثابت شده و با شیب ملایمی کاهش می‌یابند؛ اما همچنان تقاضا بسیار کم است. در سال بعد از این چرخه و در سال چهارم، شاهد افزایش ۵۰ تا ۱۰۰ درصدی قیمت‌ها هستیم. اگر شما در شروع این چرخه اقدام به خرید ملک نمایید، در ۴ سال سود ۵۰ تا ۱۰۰ درصدی خواهید داشت که در بهترین شرایط برابر با نرخ تورم حرکت کرده‌اید. از این رو طول دوره‌ سرمایه‌گذاری هم فاکتور مهمی در انتخاب بهترین سرمایه‌گذاری در ایران است. بازار ملک در ایران در حال حاضر دارای بیشترین بازده‌ سرمایه‌گذاری است.

  • نقد شوندگی:

منظور از نقد شوندگی در جدول بالا زمان لازم برای تبدیل کالا و جنس مورد نظر به پول نقد است که مستقیم به میزان عرضه وتقاضاا برای آن جنس بستگی دارد. در بازار طلا شما به محض اراده می‌توانید طلای خود را به فروش برسانید. همیشه تقاضا در این بازار به قدری بالا است که جنس روی دست کسی باقی نماند. اما در بازار ملک شما برای فروش یک ملک و تبدیل آن به پول نقد گاهی نیاز به ۶ ماه تا یک سال زمان خواهید داشت.

جداول مقایسه‌ نرخ رشد بازارهای مختلف

بهترین سرمایه گداری در ایران

جدول بالا نرخ رشد بازارهای مختلف در ۱۰ سال گذشته به تفکیک سال را نشان می دهد.

بهترین سرمایه گداری در ایران

این نمودار نشان دهنده‌ متوسط نرخ رشد بازارهای مختلف در بازه‌های مختلف را نمایش می‌دهد. همانطور که می بینید، بازار سکه و بورس و بعد مسکن شرایط بهتری را به ثبت رسانده‌اند.

بهترین روش سرمایه گذاری در ایران در حال حاضر چیست؟

با بررسی معیارهای مختلف، سه بازار مسکن، سکه و بورس را می‌توان به عنوان بهترین روش‌های سرمایه‌گذاری در ایران دانست. بازار سکه با توجه به نرخ رشد مشخصی که در بازه‌ای طولانی از خود نشان داده و وابستگی مستقیم آن به بازارهای جهانی، هنوز هم به عنوان یک سرمایه‌گذاری پشتیبان شناخته می‌شود. از این رو سرمایه‌گذاری در این بازار می‌تواند در طولانی‌مدت بدون ریسک و با نرخ بازدهی بالا باشد. بازار مسکن نرخ سود کمتری نسبت به بازار سکه داشته است؛

بهترین روش سرمایه گذاری در ایران در حال حاضر با سرمایه‌ اندک

همانطور که گفتیم در حال حاضر اعداد و ارقام نشان می‌دهد که بازار بورس بهترین روش سرمایه‌گذاری در ایران برای سرمایه‌های اندک است. این بازار با نرخ سود مناسبی که دارد برای سرمایه‌های اندک افراد نرخ رشد خوبی ایجاد می‌کند.

بهترین روش سرمایه گذاری در ایران در حال حاضر با سرمایه‌ زیاد

برای سرمایه‌های زیاد بهترین روش سرمایه‌گذاری با در نظر گرفتن تمام جوانب، ورود به بازار مسکن است. البته بازار سکه نیز به دید طولانی‌مدت و بالای ۱۰ سال می‌تواند درصد بازگشت سرمایه‌ قابل‌ توجهی برای سرمایه‌گذاران به ارمغان بیاورد.