درخواست مشاوره تماس

جشنواره

تأثیر غلبه بر اضطراب بر مدیریت سرمایه

استرس و عدم تمرکز ذهن در محیط‌های کاری پرهیجان مانند سرمایه گذاری در بورس از بزرگ‌ترین معضلاتی است که افراد با آن مواجه می‌شوند. عدم کنترل آن و نداشتن توانایی غلبه بر اضطراب در مرحله اول باعث می‌شود تا تصمیم‌گیری‌های احساسی انجام دهید.

هدف موسسه کارآفرین آوای مشاهیر:

اینها پرسش هایی هستند که سعی شده در این مقاله در موسسه کار آفرین آوای مشاهیر در راستای آموزش بورس در شیراز منتشر شده است . به طور مختصر پاسخ داده شوند. پس تا پایان با ما همراه باشید.

بررسی نمودارها و تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی (Fundamental Analysis) نیاز به تمرکز بالایی دارد و نداشتن ذهن آزاد و آرام منجر به عدم قدرت تصمیم‌گیری می‌‌گردد. همچنین لازم به ذکر است که اضطراب‌های مداوم درنهایت منجر به بیماری‌های خطرناکی مانند سردردهای شدید، بیماری‌های قلبی، دیابت، افسردگی، بی‌خوابی، پیری زودرس و آسم می‌گردد. به‌عبارت‌دیگر، با غلبه بر اضطراب نه‌تنها مدیریت سرمایه مالی را می‌توان انجام داد، بلکه از سرمایه بزرگ سلامتی نیز محافظت خواهید کرد.

کاهش اضطراب در معامله گری با فعالیت‌های بدنی

یکی از بهترین راهکارها برای افزایش تمرکز ذهن و غلبه بر اضطراب، انجام فعالیت‌های بدنی است. یک معامله‌گر زمانی می‌تواند به‌خوبی در این عرصه ظاهر شود که در مرحله اول، جسم سالم و قوی داشته باشد. در غیر این صورت، سرمایه گذاری در بورس و تمام آنچه در آموزش بورس فراگرفته‌اید کاربردی نخواهد داشت.

از بهترین فعالیت‌های بدنی قبل و بعد از انجام معاملات بورس می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

۱- کشش عضلات بدن

یکی از مهم‌ترین نشانه‌های بدن افرادی که دچار اضطراب می‌شوند، گرفتگی عضلات و انقباض آنهاست. رفع این گروه از مشکلات کار سختی نیست و کافی است عضلات را کشش بدهید. انجام این کار در محیط کار و حتی در زمان انجام معاملات بورس و در کارگزاری‌ها نیز به‌راحتی قابل انجام است. به‌عنوان‌مثال، دست‌ها را سعی کنید تا حد امکان روبه‌جلو یا بالا بکشید و روی نوک پا قرار بگیرید. با انجام این تمرین به‌مرور می‌توان اضطراب ناشی از نحوه سرمایه گذاری را کاهش داد.

۲- پیاده‌روی کنید

طبق نظرات متعدد روانشناسی بازار بورس از انجام معاملات در شرایطی که ازنظر روحی مناسب نیستید باید خودداری کنید. اگر در حین معاملات احساس کردید بازار بورس با افت و نوسانات ناخوشایندی روبرو شده است، بهتر است پیاده‌روی را بر هر کار دیگر ترجیح دهید. با این کار نه‌تنها بدن ازنظر جسمی در حالت بهتری قرار می‌گیرد، بلکه می‌توانید محیط پر از استرس و اضطراب را نیز ترک کنید. قرار گرفتن در این محیط‌ها برشدت اضطراب شما اثر می‌گذارند.

۳- ماساژ را فراموش نکنید

از دیگر روش‌های بسیار عالی برای غلبه بر اضطراب ناشی از معاملات در بورس، ماساژ عضلات بدن است. با این کار تا حد زیادی گرفتگی‌های موجود در عضلات که ریشه در استرس دارند از بین خواهند رفت. علاوه بر عضلات بدن، بهترین راهکار ازنظر طب سوزنی برای افزایش تمرکز ذهن، ماساژ گیجگاه می‌باشد. انجام این کار بسیار آسان بوده و در پشت میز و یا در حین پیاده‌روی با انگشتانتان گیجگاه را ماساژ دهید.

۴- نفس عمیق بکشید

نفس عمیق ازجمله تمرین‌های غلبه بر اضطراب است که فواید بسیار زیادی داشته و با فعال‌سازی سیستم عصبی پاراسمپاتیک (Parasympathetic) احساس خوشایندی را در افراد به وجود می‌آورد. انجام این تمرین نه‌تنها در شرایطی که با استرس مواجه شده‌اید، بلکه در حالت عادی نیز بسیار توصیه می‌شود. سعی کنید با عمل دم شانه‌ها را به سمت عقب و با بازدم عضلات را شل کنید.

یکی از بهترین راهکارهایی که قبل از انجام معامله گری و سرمایه گذاری در بورس می‌توانید انجام دهید، شمارش اعداد تا ۱۰ است. با انجام این کار استرس و اضطراب تا حد بسیار زیادی کاهش پیدا می‌کند. درنتیجه تصمیم‌گیری‌های آگاهانه و به‌دوراز هیجان را انجام خواهید داد.

 

غلبه بر اضطراب با تغذیه

مغز برای کار کردن و انجام فعالیت‌های درست نیاز به سوخت دارد، به همین خاطر است که برای انجام هیچ کاری نباید در حالت گرسنه تصمیم‌گیری کنید. با تغذیه صحیح می‌توان میزان هورمون استرس؛ کورتیزول (Cortisol) را کاهش داد.

مواد غذایی که می‌توانند نقش مهمی در غلبه بر اضطراب و افزایش تمرکز ذهن در معامله گری و سرمایه گذاری در بورس داشته باشند عبارتند از:

مصرف کم کافئین

کافئین موجود در چای، قهوه و شکلات به همان اندازه که مصرف صحیح آن بر سلامتی بدن اثر مثبت دارد، در افزایش استرس نیز نقش دارد. اغلب افراد در حین بررسی نمودارها و تحلیل تکنیکال و یا فعالیت‌های طولانی برای تحلیل بنیادی به‌اندازه زیاد چای و قهوه مصرف می‌کنند. این گروه از افراد خیلی زود دچار اضطراب می‌شوند و نمی‌توانند به‌خوبی تصمیم‌گیری کنند.

دم‌نوش آرام‌بخش

دم‌نوش‌های آرام‌بخش تنوع زیادی دارند و بهتر است در شرایطی که با استرس مواجه می‌شوید، به‌جای چای و قهوه از آنها استفاده نمایید. چای سبز، سنبل‌الطیب و گل‌گاوزبان ازجمله این موارد می‌باشند.

مصرف مواد غذایی سرشار از امگا۳، منیزیم، ویتامین B و D و داشتن استراحت و خواب کافی و همچنین دوش گرم همگی می‌توانند شرایط ایده آلی را برای غلبه بر اضطراب فراهم کنند.

نتیجه‌گیری

استرس و اضطراب بخش جدایی‌ناپذیر فعالیت و سرمایه گذاری در بازار سرمایه است. معامله گرانی در این شرایط می‌توانند مدیریت سرمایه مناسبی داشته باشند که بتوانند علاوه بر عمل به آموخته‌های خود در دوره‌های آموزش بورس، راه‌های غلبه بر اضطراب را فرابگیرند. انجام تمرین‌های بدنی و یوگا و داشتن تغذیه مناسب ازجمله روش‌های اشاره‌شده در این مطلب هستند که برافزایش تمرکز ذهن تأثیر مثبت دارند.