درخواست مشاوره تماس

جشنواره

بورس در شیراز

بهترین استراتژی خروج از معامله ناموفق

تصور کنید ارزش سهام بورس  شما کاهش‌یافته است. به سرعت تصمیم می‌گیرید. از معامله خارج شوید.  اما درعین‌ حال هنوز نمی‌دانید که آیا فروش سهم به منظور جلوگیری از متحمل شدن. زیان بیشتر، کار هوشمندانه‌ای است. یا باکمی صبر و احتمال افزایش قیمت در آینده، می‌توان مقدار ضرر را کاهش داد. سناریوی دوم می‌تواند ریسک بیشتری برای شما در پی داشته باشد.  زیرا هیچ‌کس قادر به پیش‌بینی دقیق روند بازار نیست.

هدف موسسه کار آفرین آوای مشاهیر:

اینها پرسش هایی هستند که سعی شده در این مقاله در موسسه کارآفرین آوای مشاهیر در راستای آموزش بورس در شیراز بطور مختصر پاسخ داده شوند. پس تا پایان با ما همراه باشید.

بورس در شیراز

راهکار هوشمندانه:

در این وضعیت تنها راهکار ممکن، این است که به منظور حفظ سرمایه خود، سهام را فروخته و پول آن را دوباره در یک دارایی دیگر با پتانسیل سودسازی مناسب، سرمایه‌گذاری کنید. در شرایط ایده‌آل ذهنی، همه معامله‌گران می‌خواهند به موقع سهم بورس را خریده و در بهترین فرصت ممکن، آن را به فروش برسانند. متاسفانه باید بگوییم که در واقعیت چنین چیزی به راحتی اتفاق نمی‌افتد.

تاریخچه حباب قیمتی :

زمانی که در بهار سال ۲۰۰۰ میلادی حباب قیمتی شرکت‌های فناوری اطلاعات شکست . در پی آن بازار  بورس ،سهام دچار بحران شد.  سرمایه‌گذاران همانند گوزن‌های شکار شده توسط خرس‌، زمین‌گیر شدند. بسیاری از آن‌ها به اندازه‌ای شوکه شدند.  که، حتی پس از کاهش ۵۰ تا ۶۰ درصدی قیمت‌ها نیز، این سقوط بزرگ را باور نداشته.  عملاً نتوانستند هیچ استراتژی توقف زیانی را در پیش بگیرند. در این مطلب می‌خواهیم، در مورد روش‌های معمول و زمان درست خروج از معامله ناموفق، توضیحاتی ارائه دهیم.

توهم خروج در نقطه سر به ‌سر!

عموماً هنگام سقوط بازار سهام نظیر دوران بحران مالی شرکت‌های اینترنتی، سرمایه‌گذاران به این می‌اندیشند . که باکمی صبر و رشد مجدد قیمت‌ها تا نقطه ورود، می‌توانند بدون هیچ ضرری از معامله خارج شوند.اما بنا به دلایل زیر این کار احمقانه است!.

  1. در بازار سهام هیچ تضمینی برای بازگشت قیمت‌ها به سطوح پیشین وجود ندارد.
  2. رشد مجدد قیمت تا نقطه ورود به معامله، ممکن است مدت زیادی طول بکشد.که این می‌تواند روی بازدهی سرمایه شما تأثیر منفی بگذارد.

تمایلات کمال گرایانه:

اینکه تفکر فوق، ناشی از تمایلات کمال گرایانه انسان‌هاست”، غیرقابل انکار است. اما باید بدانید، کاهش ضرر و زیان شما در اولویت قرار دارد. برای درک بیشتر این مطلب در نمودار زیر، درصد زیان و درصد سود لازم برای رسیدن به نقطه سر به ‌سر، ذکرشده است.

مثال:

به طور مثال یک سهم ۴۰۰ تومانی را درنظر بگیرید. ارزش سهم ۵۰ % افت کرده و به ۲۰۰ تومان می‌رسد. خب همان‌گونه که ملاحظه می‌کنید.  این سهم باید ۱۰۰ % رشد کند.  تا به قیمت اولیه خود برسد. بسیاری از معامله‌گران حین محاسبه بازدهی خود، معادلات ساده ریاضی را فراموش می‌کنند. درنتیجه به درک درستی از میزان سود و زیان خود نرسیده و متاسفانه در اکثر اوقات چیزی بیش از آنچه که فکر می‌کنند، متحمل ضرر شده‌اند.

مفهوم بهره مرکب:

برخی گمان می‌کنند که، ۲۰ % زیان را می‌توان با ۲۰ % سود جبران نمود. درحالی که ما به عنوان یک معامله‌گر همیشه باید مفهوم بهره مرکب را به خاطر داشته باشیم. هدف از بیان مطلب فوق، آن نیست که بگوییم بازگشت قیمت‌ها هیچ‌گاه اتفاق نمی‌افتد. اما همان‌طور که خودتان می‌دانید.  گاهاً بازار دچار ریزش‌های سنگینی می‌شود.  که زمان منطقی مورد انتظار برای تغییر روند طولانی شده.  ممکن است بین ۳ تا ۵ سال به طول بیانجامد.

مفهوم هزینه های فرصتی:

در چنین مواردی، باید به مفهوم هزینه‌های فرصتی مراجعه نمود. بدین معنی که، طی همین مدت می‌توان روی سهم دیگری با پتانسیل سوددهی بالاتر سرمایه‌گذاری کرد. در معامله‌گری، همیشه بر فرصت‌های موجود در آینده متمرکز باشید. زیرا شما در مورد گذشته نمی‌توانید کاری انجام دهید، پس بهتر است آن را فراموش کنید.

روش صحیح خروج از موقعیت معاملاتی

از بدیهی‌ترین قوانین سرمایه‌گذاری در بازار بورس، خرید سهام ارزشمند در قیمت مناسب است. با در نظر داشتن این اصل، درک اینکه چرا قوانین ساده‌ و مشخصی برای داد و ستد سهام وجود ندارد .  آسان می‌گردد. متأسفانه این مجموعه قواعد، همچون قیمت سهم پر نوسان نبوده.  به ندرت دستخوش تغییر می‌شوند. سرمایه‌گذاران نیز در کنار همه عوامل، باید همیشه ویژگی‌های خود شرکت را در نظر داشته باشند.

استراتژی خروج از معامله نا موفق :

در بازار سهام دسته‌های مختلفی از سرمایه‌گذاران؛ نظیر بنیادگرایان ارزشی، رشدی وغیره وجود دارند. یک استراتژی خروج از معامله ناموفق که برای یک فرد عملکرد مناسبی دارد .  ممکن است برای دیگری هیچ کارایی نداشته باشد. به طور مثال سرمایه‌گذاران کوتاه‌مدتی را در نظر بگیرید.  که از حد ضرر ۳ % استفاده می‌کنند .  که این‌یک روش بسیار عالی به منظور کاهش ضررهای سنگین است.