درخواست مشاوره تماس

جشنواره

بورس در شیراز

قدم به قدم به نحوه خرید آنلاین عرضه اولیه سهام می‌پردازیم.

قدم اول: مطالعه اطلاعیه خرید آنلاین عرضه اولیه

معمولاً اطلاعیه‌های عرضه اولیه از طریق سایت سازمان یا فرابورس  اطلاع‌رسانی می‌شوند. نکاتی که لازم است در این اطلاعیه به آن توجه کنید، حداکثر حجم سفارش، بازه قیمتی و تاریخ عرضه اولیه است.

بورس در شیراز

هدف موسسه کار آفرین آوای مشاهیر:

اینها پرسش هایی هستند. که سعی شده در این مقاله در موسسه کار آفرین آوای مشاهیر در راستای آموزش بورس در شیراز بطور مختصر پاسخ داده شوند. پس تا پایان با ما همراه باشد.

قدم دوم: اطلاع از زمان دقیق خرید آنلاین عرضه اولیه

در روز موعود، از طریق سایت www.tsetmc.com و مطالعه پیام‌های ناظر بازار می‌توانید. از بازه زمانی موردنظر برای ثبت سفارش اطلاع پیدا کنید. اطلاعیه‌های ناظر بازار به شکل یک اعلام کوچک در گوشه سمت چپ و پایین صفحه‌نمایش داده می‌شود. البته از طریق سامانه آنلاین خود نیز می‌توانید اطلاعات پیام ناظر را ببینید.

قدم سوم: بررسی موجودی حساب آنلاین

با دانستن حجم درخواستی و بازه قیمتی اعلام‌شده، می‌توانید مبلغ تقریبی موردنیاز جهت خرید آنلاین عرضه اولیه سهام را محاسبه نمایید و حساب خود را به آن میزان شارژ کنید. بدین‌صورت که حجم موردنظر را در سقف قیمت درخواستی ضرب نمایید. البته این مبلغ بدون احتساب کارمزد است و برای محاسبه دقیق‌تر لازم است از ماشین‌حساب بورسی استفاده نمایید. بهتر است افزایش موجودی را، به روز عرضه اولیه موکول نکرده و در روزهای پیشین این کار را انجام دهید؛ زیرا با توجه به رقابت زیاد شرکت‌کنندگان، احتمال شلوغی آنلاین‌ها و اتلاف وقت برای شارژ حساب وجود دارد.

قدم چهارم: ثبت سفارش

با توجه به امکانات سامانه معاملاتی، ثبت سفارش متفاوت است. در برخی از سامانه‌های معاملاتی، گزینه خرید آنلاین عرضه اولیه وجود دارد که شما با کلیک روی آن می‌توانید.  حجم موردنظر، قیمت موردنظر را ثبت کنید. در سایر سامانه‌های معاملاتی، لازم است از گزینه جستجو استفاده نمایید.  نماد شرکت موردنظر برای خرید آنلاین عرضه اولیه را تایپ کنید.  مانند دیگر معاملات سهام، قیمت و حجم را وارد نموده. ثبت نهایی کنید. پس از ارسال سفارش، باید پیغام موفقیت‌آمیز بودن ارسال سفارش را ببینید.

قدم پنجم: بررسی نتیجه

معمولاً، تخصیص سهام عرضه اولیه تا ساعت ۱۶ همان روز پایان می‌یابد.  شما با مراجعه به پنل معاملاتی خود می‌توانید سفارش معامله‌شده خود را مشاهده نمایید. درروش ثبت سفارش به هر نفر، حجم مشخصی تخصیص می‌یابد بنابراین با افزایش تعداد شرکت‌کنندگان از سهمیه هر شخص کاسته خواهد شد. و الزاماً به میزان حداکثر حجم ثبت شده، تخصیص صورت نمی‌گیرد.

سایر نکات مربوط به خرید آنلاین عرضه اولیه

روشی که بیان شد، خرید آنلاین عرضه اولیه به روش آنلاین از طریق ثبت سفارش بود. البته که روش‌های دیگر نیز وجود دارد. در برخی سامانه‌های معاملاتی، صرفاً لازم است به اندازه موردنیاز برای عرضه اولیه در حساب شما موجودی باشد تا به صورت خودکار خرید انجام شود؛ بنابراین نیازی نیست مراحل بالا طی شده و ثبت سفارش انجام شود. همچنین شما قادر خواهید بود .با ثبت سفارش آفلاین، از کارگزار بخواهید عرضه اولیه را برای شما بخرد. این کار را در روزهای قبل از عرضه اولیه با ثبت در سامانه معاملاتی می‌توانید انجام دهید.

خریدعرضه اولیه

متأسفانه در کشور عزیزمان ایران بر خلاف سایر کشورهای دنیا بازار بورس چندان مورد توجه اقشار مختلف جامعه قرار نگرفته است. با این وجود با توجه به جایگاه مهمی که بازار بورس در جامعه ایفا می‌کند در طی سالیان اخیر مورد توجه سیاستمداران قرار گرفته.  تلاش‌های گسترده‌ای انجام شده تا توجه مردم به این بازار بیش از پیش جلب گردد. لازم به ذکر است که به دلایل مختلفی بازار بورس ایران از عمق لازم را نداشته . در حال حاضر فاصله زیادی نسبت به جایگاه اصلی خود در اقتصاد دارد. به همین دلیل از طریق پذیرش شرکت‌های مختلف در اقتصاد در قالب عرضه اولیه به تعمیق جایگاه بورس در اقتصاد اقدام می‌شود.

✖ عرضه اولیه چیست ؟

اصطلاح عرضه اولیه معادل فارسی Initial Public Offering(IPO) است .که به معنی عرضه عمومی اولیه است. زمانی که سهام یک شرکت برای مرتبه اول در بورس پذیرفته شده . سهام آن به عموم از طریق بازار بورس عرضه می‌گردد. اصطلاحاً فرایند عرضه اولیه انجام پذیرفته است. در دنیا و در بورس کشورهای مختلف با توجه به جذابیت‌های عضویت در بورس برای شرکت‌ها هر ساله سهام تعداد زیادی از شرکت‌ها در بورس پذیرفته می‌گردد. .

✖ خریدعرضه‌ اولیه از منظر تئوریک

شرکت‌های مختلف جهت پذیرش سهام آن‌ها در بورس بایستی ارزش‌گذاری شوند. برای این منظور آن‌ها به شرکت‌های تأمین سرمایه و مشاور سرمایه‌گذاری مراجعه می‌کنند .با ارائه صورت‌های مالی، اطلاعات مالی و… به این نهادهای مالی، ارزش ذاتی شرکت محاسبه می‌گردد. به منظور اینکه خریدعرضه اولیه برای سرمایه‌گذاران جذابیت داشته باشد . اصطلاحاً عرضه اولیه با شکست مواجه نگردد .