درخواست مشاوره تماس

جشنواره

بورس در شیراز

روش جلوگیری از ضرر در بورس

در ادامه به نکات مهمی می‌پردازیم که در بازارهای مالی به شما کمک می‌کند تا کمتر با ضرر در بورس مواجه شوید.

هدف موسسه کار آفرین آوای مشاهیر:

اینها پرسش هایی هستند که سعی شده در این مقاله در موسسه کار آفرین آوای مشاهیر در راستای آموزش بورس در شیرازبطور مختصر پاسخ داده شوند. پس تا پایان با ما همراه باشید.

بورس در شیراز

 

۱- خودشناسی

یک سهامدار باید بداند در کدام دسته از سهامداران قرار دارد. دانستن این نکته به او کمک می‌کند هر سهمی را نخرید و استراتژی که مناسب اون نیست انتخاب نکند. شما می‌توانید پس از تهیه لیست سهم‌های مورد نظر روند قیمتی آن‌ها، نحوه سود سازی و استمرار سودسازی آن را بررسی کنید. این فرایند به شما کمک می‌کند تا سهام کم ریسک و پر ریسک و مناسب خود را بشناسید. بد نیست با اهل فن و حرفه ای ها صحبت کنید و از تجارب آن‌ها بهره گیرید. استراتژی افراد مختلف با یکدیگر متفاوت است. اصرار نداشته باشید مانند بقیه رفتار کنید و سهام بخرید.

۲- وجود انضباط رفتاری

یک سهامدار موفق، کسی است که تمامی رفتارهای معاملاتی خود را به صورت منظم پیش ببرد. داشتن یک برنامه مدون و ترجیحا نوشته شده، می‌تواند به شما کمک کند تا کمتر اشتباه کنید و معاملات سود ده داشته باشید. خیلی از سهامداران، تصمیم برای خرید و فروش خود را به ساعات اولیه معاملات موکول می‌کنند. این موضوع درصد خطای شما را بالا می‌برد. زیرا در ان دقایق تصمیم همراه با استرس و خطای بسیار است. بهتر آن است اواخر هفته را به تهیه لیست خرید و فروش ها و تفکر درباره استراتژی سهامداری اختصاص دهید و هنگام معاملات با فراغ بال و فکری آسوده خرید و فروش کنید. بطور مختصر پاسخ داده شوند. پس تا پایان با ما همراه باشید.

۳- قاطعیت داشته باشید

یک سهامدار موفق کسی است که بر رفتارش تسلط داشته باشد و در مورد استراتژی خود قاطعیت داشته باشد. به عنوان مثال، شما یک سهامدار مبتدی و ریسک گریز هستید.  پس از مشاوره با افراد مجرب، تصمیم می‌گیرید سهامی کم ریسک بخرید و به مدت یک سال نگهداری کنید. پس از گذشت یک ماه و صحبت کردن با افراد مختلف، تصمیم می‌گیرید سهام خود را بفروشید و سهامی را بخرید که یک هفته شما را به سود رویایی برساند.

۴- سرمایه خود را پخش کنید

یکی از نکاتی که به شما کمک می‌کند تا کمتر دچار زیان شوید، پخش کردن سرمایه است. وقتی همه ی سرمایه ی شما در یک منبع است و قیمت‌ها افت کرده و بازار نزولی می‌شود، استرس زیادی به شما تحمیل می‌شود. شما می‌پندارید که سرمایه ی شما در حال از دست رفتن است و این موضوع شما را به اقدامات نسجیده و هیجانی وا می‌دارد. بهتر است چندین سامانه معاملاتی داشته باشید و در هر کدام بخشی از پول خود را سرمایه گذاری کنید

۵- کل سرمایه خود را وارد بورس نکنید

همیشه در آموزش‌های نخستین بورس به افراد گفته می‌شود، نقدینگی که لازم ندارید وارد بازار سرمایه کنید. منظور پول راکدی است که مدت‌ها به آن نیازی نخواهید داشت. در اینجا فقط بحث نیاز داشتن به پول نیست. شما باید این نکته را مد نظر داشته باشید که اگر پولتان از دست رفت، دچار خسران زیادی نشوید. بنابرین پولی که از فروش دارایی، یا مخارج ضروری وارد بورس می‌کنید، سطح استرس شما را بالا برده و باعث اقدامات هیجانی شما در رکود بازار می‌شود. اقدامات هیجانی نیز سرچشمه ضرر در بورس هستند.

۶- داشتن قوانین شخصی

پس از اینکه مدتی در بازار معامله می‌کنید، متوجه نکاتی می‌شوید که قبلا به ان توجه نمی‌کردید. شما می‌توانید از اشتباهات خود، درس بگیرید و برای خود قانون تعریف کنید. این قوانین را بصورت نکات مهم یادداشت کنید. بهتر است قوانین هر روز جلوی دید شما باشد تا هیچ گاه فراموش نکنید. این لیست می‌تواند شامل باید و نبایدهای سرمایه گذاری باشد که شما در طی مدت سهامداری خود کسب کرده‌اید

۷- برای خرید سهام پول قرض نکنید

این حالت معمولا وقتی رخ می‌دهد که بازار در حال صعود است. سهامداران به تب و تاب می‌افتند تا از رشد بازار جا نمانند. ولی به این موضوع دقت کنید که شما با آوردن پولی غیر از پول خودتان، یک متغیر دیگر به روند سهامداری خود اضافه می‌کنید ان هم ریسک فرد دیگر است. در واقع شما هر روز باید نگرانی ضرر در بورس و از بین رفتن پول شخص دیگر را نیز به دوش بکشید. اینکه هر روز به از بین رفتن پول و ناتوانی از بازپرداخت آن فکر کنید، شما را تبدیل به یک سهامدار درمانده می‌کند.  همانطور که پیش تر نیز اشاره شد، استرس عامل مهمی جهت ایجاد معاملات هیجانی همراه با زیان است.

۸- با بازار حرکت کنید و به روز باشید

اطلاعات زیادی هر روز در جریان است. اینکه شما چطور از اطلاعات استفاده می‌کنید مهم است. تفسیر افراد از اطلاعات متفاوت است. سرمایه گذاران موفق، همواره اطلاعات خود را بروز می‌کنند. با داشتن آگاهی از شرایط بنیادی شرکت‌ها، شرایط سیاسی و اقتصاد جهانی، می‌توان همگام با بازار حرکت کرد. به روز بودن به سهامدار کمک می‌کند که از رشد بازار جا نماند. و همچنین دچار زیان پیش بینی نشده نیز نشود.