درخواست مشاوره تماس

جشنواره

کدال

مقدمه:

پس از تصویب قانون راه‌اندازی قانون بورس اوراق بهادار در سال ۱۳۴۶ به تدریج .و طی چند سال پیش از انقلاب اسلامی حدود ۱۰ شرکت در بورس درج نماد. مورد معامله قرار گرفتند. با وقوع انقلاب اسلامی و آغاز جنگ تحمیلی در حدود ۱۲ سال بورس تهران تعطیل شد. با پایان یافتن جنگ و آغاز دوران آبادانی در سال ۱۳۶۹ بورس تهران مجدداً آغاز به کار کرد .تا به امروز به حیات خود ادامه می‌دهد. در سال ۱۳۸۴ و پس از تصویب قانون جدید بازار بورس اوراق بهادار در مجلس زمینه برای ورود اینترنت و خدمات اینترنتی در بورس فراهم شد. در سال‌های ۱۳۸۶ و ۱۳۸۷ پس از راه‌اندازی سامانه معاملات آنلاین توسط تمامی کارگزاری‌ها سازمان بورس در اقدامی مؤثر پایگاهی را تعریف کرد. که در آن تمامی شرکت‌ها ملزم شدند. تا کل گزارش‌ها خود را در آن منتشر نمایند.

کدال

هدف موسسه کارآفرین آوای مشاهیر:

اینها پرسش هایی هستند که سعی شده در این مقاله در موسسه کار آفرین آوای مشاهیر در راستای آموزش بورس در شیراز  بطور مختصر پاسخ داده شوند. پس تا پایان با ما همراه باشید.

کدال :

سامانه جامع اطلاع‌رسانی ناشران که از آن تحت عنوان کدال یاد می‌کنند. سامانه‌ای است که به همین منظور تعریف شده است . تمامی سرمایه‌گذاران پس از سایت بورس اوراق بهادار به دفعات بسیار به آن مراجعه می‌نمایند. در ادامه در رابطه با این سامانه مهم توضیحاتی را به شکل تفصیلی ارائه می‌کنیم:

آدرس سامانه کدال چیست؟

آدرس سایت سامانه جامع اطلاع‌رسانی ناشران www.codal.ir است .که مرجع کامل اطلاعات شرکت‌های پذیرفته شده در بورس هست. لازم به ذکر است که کدال مخفف Comprehensive Database Of All Listed Companies است.

مزیت‌های سایت کدال:

هدف اصلی از راه‌اندازی سامانه جامع ناشران فراهم آوردن .پایگاه داده اطلاعات مالی شرکت‌های پذیرفته شده .دربورس بوده است. تا سرمایه‌گذاران بتوانند به راحتی به اطلاعات منتشر شده از سوی شرکت‌ها دسترسی پیدا کنند. مجبور نباشند تا برای به دست آوردن اطلاعات هر شرکتی به یک سایت مجزا مراجعه نمایند.

منظور از ناشران بورسی:

تمامی شرکت‌هایی که نماد آن‌ها در سازمان بورس درج شده است .جزو ناشران بورسی می‌باشند که ملزم به انتشار گزارش‌های مصوب سازمان بورس هستند. تا از این دریچه بتوانند به حیات خود در بورس ادامه دهند.

کدال برای سهامداران و سرمایه‌گذاران چه کاربردی دارد؟

همان‌طور که می‌دانید کسب سود در از دو طریق به دست می‌آید.

اول :از طریق افزایش قیمت سهام . دوم از طریق تقسیم سود نقدی مصوب مجامع عمومی عادی سهام.  لازم به ذکر است که در بیش از ۹۰ درصد اوقات رشد قیمت سهام ناشی از یک خبر یا اتفاق در درون شرکت ایجاد می‌شود .که این علت را سرمایه‌گذاران از طریق گزارش‌های منتشر شده شرکت‌ها در سامانه کدال به دست می‌آورند. هم‌چنین طبق قانون حداکثر چهار ماه پس از پایان سال مالی، شرکت‌ها ملزم به برگزاری مجمع عمومی عادی هستند. در صورتی که عملیات سال پیش آن سودآور بوده باشد .در مجمع ملزم هستند. تا حداقل ده درصد از آن را بین سرمایه‌گذاران تقسیم نمایند. طبق قانون بورس شرکت‌ها موظف هستند. تا ده روز پیش از برگزاری مجمع عمومی عادی آگهی دعوت به مجمع را در سامانه کدال درج نمایند. تا سرمایه‌گذاران بتوانند تصمیم دقیقی را اتخاذ نمایند. هم‌چنین هم‌زمان با انتشار آگهی، بایستی زمان پرداخت سود نقدی مصوب مجمع را اعلام نمایند تا از این دریچه سرمایه‌گذاران با آگاهی کامل نسبت به تمامی جزییات، تصمیم‌گیری نمایند.

صورت‌های مالی میان‌دوره و پایان دوره:

بر طبق الزامات سازمان بورس و اوراق بهادار .با هدف کسب اطلاعات به موقع و شفاف از فعالیت‌ها .شرکت‌های بورسی ملزم هستند .تا صورت‌های مالی خود را به همراه جزییات اطلاعات در بازه‌های زمانی ۳ ماهه منتشر نمایند. بنابراین گزارشی تحت عنوان اطلاعات و صورت‌های مالی میان‌دوره‌ای ۳، ۶ و ۹ ماهه را از شرکت‌ها مشاهده خواهیم کرد. هم‌چنین اطلاعات و صورت‌های مالی ۱۲ ماهه نیز گزارش سال مالی شرکت را در اختیار عموم قرار می‌دهد.

ابزار مشتقه چیست؟

ابزار مالی به‌طور عمده مبتنی بر یا مشتق از یک دارایی پایه هستند . به عبارتی ارزش آن‌ها برخاسته از ارزش دارایی دیگری است .به همین دلیل، ابزار مشتقه نیز نامیده ­می‌شوند. دارایی‌هایی که می‌توانند به‌عنوان دارایی پایه در این ابزار مورداستفاده قرار گیرد.  عبارت‌اند از انواع سهام، ابزار بهرهایی و متأثر از نوسان‌های نرخ بهره. ابزار بازار مبادله‌های ارزی، انواع کالا، اعتبارهای مشخص و خاص و وام‌های خرد و کلان.