درخواست مشاوره تماس

جشنواره

بورس در شیراز

قوی سیاه:

مجموعه حوادثی در جهان به وقوع می‌پیوندند که، از آن‌ها تحت عنوان «قوی سیاه» نام برده می‌شود. مهم ترین ویژگی این دسته اتفاقات، نادر و غیر محتمل بودن آن‌ها است. این مفهوم توسط نویسنده‌ای به نام نسیم نیکولاس طالب در کتابش به همین نام (قوی سیاه انتشارات بریتانیایی پنگوئن-سال ۲۰۰۸)، کاملاً توضیح داده شده است. تئوری اساسی این کتاب این است که، جهان به شدت تحت تأثیر اتفاقات عجیبی می‌باشد که پیش بینی آن‌ها بسیار دشوار است.

هدف موسسه کارآفرین آوای مشاهیر:

اینها پرسش هایی هستند. که سعی شده در این مقاله در موسسه کارآفرین آوای مشاهیر در راستای آموزش بورس در شیراز به طور مختصر پاسخ داده شوند. پس تا پایان با ما همراه باشید.

بورس در شیراز

خلاصه کتاب قوی سیاه

نتیجه گیری نویسنده این است که، مردم نسبت به این وقایع، تعصب روانشناختی و نوعی ناآگاهی دسته جمعی دارند. در واقع، این اتفاقات بزرگ و نادر به دلیل اینکه در چهارچوب وقایع طبیعی قابل انتظار قرار ندارند، خطرناک به نظر می‌رسند.

پیامدهای این وقایع در اقتصاد و سرمایه گذاری

بازارهای مالی و به ویژه سهام  تأثیر رویدادهای مختلفی هستند. دوره‌های رکود یا سقوط‌های ناگهانی بازار همانند دوشنبه سیاه، سقوط بازار سهام در سال ۱۹۸۷ و یا شکست حباب قیمتی شرکت‌های فناوری در سال ۲۰۰۰، نسبتاً قابل مدل سازی بودند. اما برای پیش بینی حادثه‌ای مثل ۱۱ سپتامبر، به مراتب شانس کمتری وجود دارد. واقعاً چه کسی تصور می‌کرد، قیمت سهام شرکت انرون تا مرز صفر سقوط کند؟ یا مباحث پیرامون شخص برنارد میداف که با استفاده از شیوه پانزی، توانست بزرگترین کلاهبرداری جهان را رقم بزند!

نکته:

نکته اصلی این است که، همه ما می‌خواهیم آینده را بدانیم اما، نمی‌توانیم! در واقع ما می‌توانیم تا حدی برخی چیزها را مدل سازی و پیش بینی کنیم اما، نه حوادثی مثل قوی سیاه که، برای انسان مشکلات مادی و معنوی ایجاد می‌کنند. بطور مثال، حتی اگر وقایع تاثیرگذار در بازارهای مالی نظیر نتیجه انتخابات، قیمت نفت و… را به درستی پیش بینی کنیم، سایر رویدادها مثل حوادث طبیعی یا جنگ می‌توانند، معیارهای مدل سازی ما را تحت تأثیر قرار داده و شرایطی کاملاً خارج از چهارچوب ذهنی ما ایجاد کنند.

مثال:

علاوه بر این، اتفاقاتی از این قبیل می‌توانند در هر زمان به وقوع پیوسته و شرایط حاصل از آن‌ها نیز، برای مدت نامشخصی پایدار باشد. برای فهم بیشتر این موضوع، چند مورد متفاوت از جنگ‎های قبلی را مثال می‌زنیم. جنگ ۶ روزه اعراب و اسرائیل در سال ۱۹۶۷، نمونه‌ای از یک جنگ فوق العاده کوتاه است. در نقطه مقابل این واقعه، زمانی که در سال ۱۹۱۴ جنگ جهانی اول آغاز شد، مردم فکر می‌کردند فرزندانشان برای جشن کریسمس در خانه خواهند بود اما، کسانی که زنده ماندند، نهایتاً پس از ۴ سال به خانه بازگشتند.یا جنگ ویتنام که طبق برنامه‌ ریزی‌ پیش نرفت و به باتلاقی برای طرفین درگیر تبدیل شد.

الگوهای پیچیده، ممکن است بیهوده باشند!

گرد گیجرنزر در کتاب تأثیرگذار خود به نام احساسات غریزی هوش ناخودآگاه (انتشارات پنگوئن-سال ۲۰۰۸)، مطالب مفیدی بیان نموده است. او استدلال می‌کند که، بیش از %۵۰ تصمیمات مردم، مبتنی بر احساس است اما، اغلب آن‌ها را اجرایی نکرده و در مقابل تصمیمات مطمئن و محافظه کارانه‌تری را بر می‌گزینند. علت بروز چنین حالتی این است که، افراد نمی توانند به راحتی خودشان را در قبال چنین مواضعی، توجیه کنند.

دادو ستد کم ریسک:

بر همین اساس، ممکن است مدیران صندوق‌های سرمایه گذاری، داد و ستد دارایی‌های مالی کم ریسک را ترجیح داده.  به دیگران نیز پیشنهاد کنند زیرا، همراهی با روند غالب بازار به مراتب آسان‌تر است. این پدیده در جامعه پزشکی نیز رخ می‌دهد زیرا، پزشکان معمولاً به روش‌های مرسوم معالجه، رغبت بیشتری دارند. این رویکرد به حدی در میان مردم وجود دارد که، اگر در موردی خاص اندکی تفکر و ابتکار بیشتر یا ریسک محتاطانه بتواند نتیجه مناسب‌تری در پی داشته باشد نیز، ترجیح می‌دهند به همان شیوه رایج خودشان عمل کنند. بطور کلی مدل‌های پیچیده نظیر مدل کارایی پارتو، الزاماً بهتر از بینش انسان عمل نمی‌کنند.

نکته:

چنین الگوهایی در شرایط خاصی کارایی دارند بنابراین، در اغلب مواقع مغز انسان اثربخشی بهتری خواهد داشت. این مدل‌ها غالباً در شرایط آزمایشگاهی و بر اساس اطلاعات زیادی تدوین و توسعه داده می‌شوند. باید بدانیم که، بدست آوردن این حجم از اطلاعات، ممکن است زمان‌بر و پرهزینه باشد. ضمن اینکه شرایط آزمایشی با حالت واقعی بسیار متفاوت است. این در حالی است که، در سرمایه گذاری می‌توان شرایط پیچیده را مدیریت و کنترل کرد.