درخواست مشاوره تماس

جشنواره

سکه هرچند با ریسک‌های بسیار زیادی در سال‌های اخیر مواجه بوده است اما همچنان یکی از محبوب‌ترین روش‌های سرمایه‌گذاری در ایران محسوب می‌شود. سرمایه‌گذاری در این فلز گران‌بها چه اصولی داشته و چگونه می‌توان در این سرمایه‌گذاری موفق عمل کرد، بحثی است که در ادامه این مقاله به آن می‌پردازیم. حضور در بازار پر ریسک سکه نیاز به دانش و مهارت‌های خاصی دارد. افراد زیادی در حال حاضر با حضور در این بازار تبدیل به سرمایه‌دارانی بزرگ ‌شده‌اند و بسیاری هم با ضرر بازار سکه را برای همیشه ترک کرده‌اند. برای مطمئن قدم برداشتن در سرمایه گذاری در سکه در ادامه با ما همراه باشید.

هدف موسسه کارآفرین آوای مشاهیر:

اینها پرسش هایی هستند که سعی شده در این مقاله در موسسه کار آفرین آوای مشاهیر در راستای آموزش بورس در شیراز منتشر شده است . به طور مختصر پاسخ داده شوند. پس تا پایان با ما همراه باشید.

سرمایه گذاری در سکه به چه معنا است؟

در همین شروع بحث باید عرض کنیم که سرمایه گذاری در سکه با سرمایه‌گذاری در طلا و بازار طلا تفاوت‌هایی دارد. هرچند هر دو این بازار مستقیماً به فلز گران‌بهای طلا مربوط می‌شوند اما برای بیان تفاوت‌های این دو همین‌قدر باید بگوییم که بازدهی بازار سکه در ۱۰ سال اخیر بیش از ۱۰۰۰ درصد بوده اما برای بازار طلا این میزان بسیار کمتر بوده است. سرمایه گذاری در سکه به معنی خرید انواع سکه‌های بهار آزادی در طرح‌های مختلف برای کسب سود و یا سرمایه‌گذاری طولانی‌مدت به‌عنوان پشتوانه مالی است. قابلیت‌های سکه باعث می‌شود تا هم بتوان از آن برای سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت و هم بلندمدت و هم به‌عنوان روشی برای جمع‌کردن پشتوانه مالی در آینده استفاده نمود.

بازار سکه چگونه بازاری است؟

 

بسیاری از مردم با این تصور که بازار سکه دقیقاً مشابه با بازار طلا حرکت می‌کند، اقدام به خرید سکه نموده و در فاصله بسیار اندکی درصد قابل توجهی از سرمایه خود را از دست می‌دهند. ترس از شکست بیشتر باعث می‌شود تا آن‌ها با اولین ضرر از بازار خارج شده و سرمایه خود را به باد دهند. اما ماهیت بازار سکه با سایر بازارهای مالی کمی متفاوت است. سکه به دلیل استفاده از طلا در ساخت آن‌هم تحت تأثیر بازارهای جهانی و قیمت روز طلا در دنیا قرار دارد و هم به دلیل اختصاصی بودن ضرب آن برای کشور ایران تحت تأثیر عوامل درونی نوسان می‌نماید. برخلاف طلا که قیمت آن باید در بازار داخل برای جلوگیری از قاچاق متناسب با بازار بین‌المللی باشد، بازار سکه‌این محدودیت را نداشته و امکان نوسانات بالا برای آن قابل تصور است.

این بازار با میزان رشد بسیار بالا و بازدهی مناسب یکی از محبوب‌ترین بازارهای مالی در ایران است که حتی خارجی‌ها را هم به سمت سرمایه‌گذاری در آن سوق داده است. میزان نقد شوندگی مناسب، حفظ ارزش سرمایه در گذر زمان و نرخ رشد مناسب در بازه‌های زمانی طولانی‌مدت ازجمله سایر ویژگی‌هایی است مه برای بازار سکه می‌توان آن را متصور بود. روند قیمتی بازار سکه هم هرچند با نوسان زیادی در کوتاه‌مدت روبرو است اما در همه این سال‌ها نمودار مشابهی را از خود ثبت نموده است. حرکت بالاتر از نرخ تورم آن در هرساله نیز باعث شده تا سکه تبدیل به روشی برای دور زدن افزایش قیمت‌ها در میان کاربران ایرانی شود.

مزایا و معایب بازار سکه

برای ورود به بازار سکه اطلاع از مزایا و معایب این بازار می‌تواند در اتخاذ تصمیمات کاربران نقشی اساسی ایفا نماید. در این بخش به معرفی مهم‌ترین مزایا و معایب بازار سکه و سرمایه گذاری در سکه می‌پردازیم.

مزایای بازار سکه

 

۱- نقد شوندگی بسیار خوب:

سکه‌ها هیچ‌وقت روی دست شما باد نخواهند کرد. بازار سکه‌ایران در حال حاضر به میزان رشدی رسیده است که به‌راحتی می‌توان حجم بالایی از سکه را در آن خریدوفروش نموده و در بازه  زمانی کوتاهی آن‌ها را نقد نمود.

۲- بازدهی فوق‌العاده:

یکی از اصلی‌ترین دلایل محبوبیت این بازار در میان ایرانی‌ها بازدهی‌های بسیار زیادی است که سکه در بازه‌های زمانی کوتاه‌مدت از خود به ثبت رسانده است. امکان ورود با سرمایه‌های متوسط: برای ورد به بازار سکه حتماً نباید سرمایه‌های میلیاردی داشته باشید. بلکه با سرمایه‌های متوسط حتی می‌توانید از سکه‌های چند گرمی شروع کرده و کم‌کم به سطوح بالاتر این بازار قدم بردارید.

۳- امکان خریدوفروش تلفنی:

در حال حاضر این امکان برای کاربران فراهم آمده که با استفاده از صرافی‌های معتبر اقدام به خریدوفروش تلفنی این محصول نمایند. نرخ رشد ثابت در بازه‌های طولانی‌مدت: گاها شاهد رکود در بازار سکه و حتی نوسانات منفی در آن هستیم. نوسانات جهشی مثبت هم که از ویژگی‌های اصلی بازار سکه است. بااین‌حال نمودارها نشان می‌دهد که بازار سکه در درازمدت نرخ رشد حداقلی را برای کاربر فراهم آورده است. ازاین‌رو سرمایه گذاری در سکه در بازه‌های زمانی طولانی‌مدت می‌تواند رشد سرمایه‌های شما را تضمین نماید.

معایب بازار سکه

 

این بازار نیز مانند سایر بازارهای مالی معایبی با خود به همراه دارد. از اصلی‌ترین معایب بازار سکه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱- ریسک بسیار بالا در کوتاه‌مدت:

هرچند در درازمدت سرمایه گذاری در سکه می‌تواند ریسک بسیار کمی برای کاربر به دنبال داشته باشد اما در کوتاه‌مدت این ریسک به‌شدت افزایش یافته و می‌تواند اثر سوء زیادی روی سرمایه‌های افراد داشته باشد.

۲- شرایط نگهداری:

هرچند در حال حاضر صندوق‌های امانت در بانک‌های بزرگ در داخل کشور برای نگهداری از سکه وجود دارد اما بااین‌حال شرایط نگهداری سکه ازجمله معایبی است که با آن همراه است.

۳- تأثیرپذیری بالا از اخبار:

یکی دیگر از ایراداتی که در سرمایه گذاری در سکه می‌تواند گریبانگیر سرمایه‌گذاران باشد، تأثیرپذیری این بازار از اخبار سیاسی روز جهان است. خبرهای جنگ نرخ سکه را چند برابر نموده و خبرهای صلح می‌تواند باعث کاهش قیمت سکه در بازار شود.