درخواست مشاوره تماس

جشنواره

بورس در شیراز
مقدمه:

سرمایه گذاری کلاغی  از رایج‌ترین شیوه‌های انجام معاملات است که در اغلب مواقع نتیجه‌ای جز شکست را به همراه نخواهد داشت. این نوع سرمایه گذاری بیشتر بر اساس نظرات دیگران انجام می‌شود؛ به‌عبارت‌دیگر، بدون توجه به آنچه در دوره های آموزش بورس فراگرفته می‌شود. تنها بر اساس نظرات سایر معامله گران سرمایه گذاری انجام می‌گردد. با توجه به تاثیر بسیار بد سرمایه گذاری کلاغی و رواج آن در بازار بورس، در ادامه نگاهی به آن خواهیم داشت.

هدف موسسه کارآفرین آوای مشاهیر:

اینها پرسش هایی هستند .که سعی شده در این مقاله در موسسه کارآفرین آوای مشاهیر در راستای آموزش بورس در شیراز به طور مختصر پاسخ داده شوند. پس تا پایان با ما همراه باشید.

بورس در شیراز

سرمایه گذاری کلاغی چیست؟

بازار سرمایه با حجم بسیار زیادی از معامله گران مواجه است که هر یک دارای ویژگی‌های اخلاقی و شخصیتی متفاوتی هستند. برخی از این افراد برای سرمایه گذاری در بازار بورس ابتدا با تسلط بر روانشناسی بازار از نظر روحی برای ورود به این عرصه آماده می‌شوند. سپس با تعریف استراتژی معامله و استفاده از تحلیل تکنیکال (technical analysis) و تحلیل بنیادی (Fundamental Analysis) گام‌ها را فراتر گذاشته و معاملات را انجام می‌دهند.

 

اثرات سرمایه گذاری کلاغی

استفاده از شیوه‌های کلاغی و تقلیدانه برای سرمایه گذاری در نهایت منجر به شکست می‌گردد که دلایل زیادی برای این حرف وجود دارد. از جمله دلایل شکست سرمایه گذاری های کورکورانه و بدون دانش می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

ترغیب به معامله برای سود بیشتر برخی از معامله گران

برای موفقیت در بازارهای بورس و رهایی از شکست‌های پیاپی، باید بدانید که هیچ معامله گری به نفع شما رفتار نمی‌کند. چون بازار سرمایه محیطی برای رسیدن به موفقیت‌های بهتر است و همه در تلاش‌اند تا به بالاترین پله‌ها دست پیدا کنند. بسیاری از سیگنال ها و نظراتی که از سایر افراد در شبکه‌های اجتماعی و داخلی کارگزاری ها و محیط اطراف دریافت می‌کنید، در مرحله اول برای نجات عده‌ای از معامله گران است.

مثال:

به عنوان مثال، شرایطی را در نظر بگیرید که معامله گرانی ادعا می‌کنند قیمت یک سهم رو به افزایش است و شمارا ترغیب به خرید می‌کنند. با افزایش خرید شما و سایر افراد تحت تاثیر این حرف، تقاضا با رشد زیادی مواجه شده و ترغیب‌کنندگان در زمان مناسب سهم را می‌فروشند. بعد از کاهش مجدد قیمت سهم این شما هستید که با ضرر مالی مواجه شده‌اید.افرادی که چنین شایعاتی را گسترش می‌دهند، در اغلب مواقع پی به افت قیمت سهم در آینده برده‌اند و برای رهایی از ضرر، رفتار تقلیدانه را در شما رشد می‌دهند.

کاهش اعتمادبه‌نفس معامله گر برای سایر معاملات

روانشناسی بازار بورس همیشه تاکید بر رهایی از اضطراب، استرس، ترس، طمع، هیجان زیاد دارد که برای هر یک راهکارهای متنوعی را می‌توانید اجرا کنید. استفاده از تجربیات دیگران همیشه خوب و برای بالا بردن سطح دانش مناسب است، اما تقلید از آن‌ها تنها اعتمادبه‌نفس را کاهش می‌دهد. عدم توجه به استراتژی معامله که برای خود تعریف کرده‌اید و در نظر نگرفتن رفتار بازار و تحلیل بنیادی (Fundamental Analysis) و تحلیل تکنیکال (technical analysis) باعث می‌شود تا همیشه بر دیگران تکیه داشته باشید.

بهترین شیوه سرمایه گذاری در بازار سرمایه

معامله گرانی به‌خوبی می‌توانند معامله داشته باشند که به دنبال بهترین روش‌ها برای انجام هر کار هستند. همچون یک تجربه کلی که از رفتار معامله گران حرفه ای به‌دست‌آمده است، برای معامله در بازار بورس لازم است چند گام مهم را همیشه طی کنید که عبارت‌اند از:

گام اول: تعریف استراتژی معامله

در ابتدای ورود به بازار سرمایه و شرکت در دوره‌های آموزش بورس تاکید می‌شود که شرایط ورود و خروج از یک معامله را مشخص نمایید. در نهایت، باید تلاش کنید که بر این تعهدات و استراتژی تعریف‌شده پایبند باشید.

گام دوم: تسلط بر تحلیل تکنیکال و بنیادی

بیشتر از اینکه به اخبار و نظرات مختلف در شبکه‌های مجازی و غیره تمرکز داشته باشید، بهتر است بر داده‌های واقعی بازار تکیه کنید. بررسی وضعیت بازار بر اساس تحلیل‌ها، بهترین راهکار برای موفقیت و سود خواهد بود. معامله گرانی در بازار بورس موفق هستند که برای تسلط یافتن و استفاده از ابزارهای تحلیل بنیادی (Fundamental Analysis) و تکنیکال (technical analysis) وقت گذاشته و در زمان مناسب از آن‌ها استفاده نمایند.

گام سوم: یادگیری مداوم در بازار بورس

به‌جای تقلید و سرمایه گذاری کلاغی، بهتر است همیشه از تجربیات دیگران استفاده نمایید. تمام معامله گران مطرح در عرصه جهانی، یادگیری مداوم و کسب تجربیات را از اصلی‌ترین گام‌ها برای سرمایه گذاری موفق می‌دانند. تحلیل بنیادی، تحلیل تکنیکال و تلاش برای یادگیری، می‌تواند شمارا برای رسیدن به سودهای بیشتر همراهی کند.