درخواست مشاوره تماس

جشنواره

شیراز بورس
سندرم دوره گرد :   

(دوره گرد بیچاره ای که هر روز برای کسب روزی  همان روز خود به بازار می رود تا با فروش خنزر پنزر هایی امرارمعاش همان روز را به دست آورد.) چقدر این حالت در بازار سهام آشناست ؛ همه معامله گرانی که اصرار دارند هر روز در بازار معامله داشته باشند و به ترید اعتیاد دارند ولو به قیمت کسب سود دو درصدی حاضرند حتی زیان ده درصدی هم متحمل شوند.این دسته از مبتلایان به (سندرم دوره گرد) احساس می کنند هر چه بیشتر در بازار حضور داشته باشند سود بیشتری کسب می کنند.

شیراز بورس

هدف موسسه کارآفرین آوای مشاهیر:

اینها پرسش هایی هستندکه سعی شده در این مقاله در موسسه کارآفرین آوای مشاهیردر راستای آموزش بورس در شیرازمنتشر شده است.به طور مختصر پاسخ داده شوند.پس تاپایان با ما همراه باشید.

سندرم کارمند بانک :

اگر با یک کارمند بانک در مورد مدل یک سرمایه گذاری و کسب و کار جدید به گفتگو بنشینید اولین کاری که آن کارمند انجام می دهد مقایسه ی مداوم سود آن کسب و کار با بهره ماهانه ی دریافتی بدون ریسک از بانک است. برای مثال اگر به آن ها بگویید رستورانی را می خواهم تاسیس کنم می گویند یکسال اول که بیست درصد عقب هستی تا جا بیفتی ولی در بانک برای سال اول بیست درصد بدون هیچ ریسکی عایدت می شود. همواره این دسته افراد همه چیز را با آن سود بدون ریسک بانکی می سنجند که البته تا یک مقدار اولیه قابل قبول است اما اگر این طرز فکر به طور دائم و سندرم در وجود شخص بنشیند او را از سودهای بزرگ بازارهای پر ریسک مثل بازار سرمایه یا سایر بازار ها محروم می سازد

 

سندرم بدهکار :

افراد مبتلا به این سندرم همیشه گرفتار اعتبارات فریبنده ی کارگزاران و پول قرضی از سمت خانواده و دوستان می باشند و همین بدهی در معامله بالانس روانی معامله گر را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد.متاسفانه بعضی سودها در بازار نه تنها مسموم هستند بلکه از زیان هم آثار مخرب تری دارند به این شکل که در بازارهای صعودی فرد پس از چند معامله ی سود ده ،ا حساس اعتماد به نفس بیشتری کرده تا حدی که اقدام به افزایش حجم معاملات از طریق منابع استقراضی مانند اعتبارات و پول قرض کردن از نزدیکان می کند .

سندرم تک سهم :   

برخی از معامله گران نوپا عقیده دارند که اگر کل سرمایه خود را معطوف به یک سهم خاص کنیم و با تمام سرمایه روی یک سهم (به اصطلاح  تک سهم )  سرمایه گذاری کنیم بازدهی بیشتری خواهیم داشت . این جمله تازه شروعی برای یک باخت بزرگ در آینده است.

در بازار بورس ضرب المثل کلاسیک و معروفی وجود دارد :

( تمام تخم مرغ ها را در یک سبد نچین).این عبارت در اصل اهمیت تئوری پورتفولیو و کاهش ریسک غیر سیستماتیک به واسطه ی توزیع ریسک را نشان می دهد اما افراط در این توزیع و فرا رفتن از توزیع بهینه (اپتیموم) می تواند نتیجه ی معکوس و کاهش بازدهی سیستم و سبد را به دنبال داشته باشد.

سندرم تعصب به سهم :  

به طور واضح اگر بگوییم تعصب به جا در سایر قسمت های زندگی امری خوب و لازم است  قطعا در معاملات سهام این گونه نیست .افراد مبتلا به سندرم تعصب سهام ، اغلب فقط دنبال اخبار خوب و دلگرم کننده در مورد سهام خود می گردند و تاب هیچ گونه نظرمخالفی را برنمی آورند و فورا در مورد نظر مخالف جبهه می گیرند. تنها کار این افراد این  است که  در رسانه  های اجتماعی  و مجازی دنبال گروه ها و افراد موافق نظر خود می گردند و در  رسانه ها و گروه های طرفداران آن نماد بورسی عضو می شوند و طبیعی است قرارگیری در چنین محیطی باعث سرپوش گذاشتن و نادیده گرفتن فرد در برابر هرگونه خبر منفی واقعی می شود.

 

سندرم فلج معاملاتی :    

در بازار سهام متضرر تر از کسانی که مدام در روند نزولی با خرید بیشتر به ضررهایشان اضافه می کنند (بدون اصول میانگین گیری) افرادی هستند که سهمی را می خرند سپس گیج و مبهوت فقط افت قیمت و کاهش ارزش پورتفوی خود را نظاره می کنند. این افراد در بازارهای نزولی ممکن است کاهش سرمایه تا سرحد 50 درصد را نیز تجربه نمایند و بهتر است بدانید که برای جبران 50 درصد زیان نیاز به کسب 100 درصد بازدهی می باشد.

سندرم تنگی سرمایه :

در بازار های سهام وقتی برخی سهام شما وارد زیان شود شما در برابر فروش مقاومت می کنید و بر عکس در هنگام سود به علت ترس از دست دادن سود حاصله زود معامله را میبندید  و عملا زیان های شما از سودهای شما بیشتر می شود.تا اینجای کار خطرناک نیست ولی تا سر حد اینکه از هر 10 معامله فقط 2 عدد وارد زیان شود در سیکل بعدی 10 خرید دیگر می کنید که 2 عدد از 10 تای جدید نیز به 2 عدد زیان قبلی افزوده می شود.

سندرم پیچیدگی سیستم :     

   اکثر تازه واردان به بازار را این نشانه ها می توانید بشناسید : اکثر آن ها به دنبال منابع مطالعاتی و کتاب های مرجع جهت شروع به کار می گردند .اکثر تازه واردان عطش یادگیری تمامی اندیکاتورها و اسیلاتورهای تکنیکالی را دارند . بعد از مدتی به دنبال فراگیری تمام اصولارزش گذاری قیمت سهام بنیادی شرکت ها و تمامی تئوری های کلاسیک بازار از فرمول گوردون گرفته تا نظریه شارپ می روند و در نهایت بعد از مدتی سرگردان از کلی نظریه که ممکن است حتی بعضی از این مدل ها یکدیگر را نیز نقض کنند از خود می پرسند که چرا بعد این همه مدت یک استراتژی بهینه و مدون ندارم ؟

سندرم انتقام از بازار :

وقتی سهمی را می خرید اگر قیمت آن سهم رشد نماید احساس لذت و اعتماد به نفس بیشتری دارید اما موضوع از جایی خطرناک می شود که سهم شما وارد زیان می شود و دچار تشویش خاطر و عدم ثبات روانی می شوید . حد ضرر شما شکسته می شود اما نمی فروشید و قیمت مدام پایین تر می رود و با خود می گویید مگر تا چه قیمتی می خواهد بریزد ؟ سهم آن قدر ریزش می کند و درجا می زند که شما کلافه می شوید و آن را می فروشید .

 

-سندرم کمال گرایی:

یک فرد کمال گرا دقیقا چه ویژگی هایی دارد؟ معامله گر کمال گرا چه شخصیتی است؟کمال گرایی یکی از معضلاتی است که اتفاقا به قشر نیمه حرفه ای نسبت به تازه واردان بیشتر آسیب می زند.کمال گراها همه چیز را کامل و بدون نقص می خواهند ولی در واقعیت چنین چیزی میسر نیست و این مقاومت و اینرسی در برابر پذیرش واقعیت می تواند آسیب های جدی در درازمدت  به فرد برساند.