درخواست مشاوره تماس

جشنواره

موسسه کارآفرین آوای مشاهیر

رفتارهای متفاوتی در بازار بورس وجود دارد که هر کدام ویژگی‌های خاص خود را دارد. در این مقاله می‌خواهیم در مورد مفهوم خارپشتی در بازار بورس صحبت کنیم، مفهومی که می‌تواند بازار پیچیده‌ی بورس را برای شما به بازاری بسیار ساده و قابل‌درک تبدیل کند. با ما همراه باشید.

موسسه کارآفرین آوای مشاهیر

هدف موسسه کارآفرین آوای مشاهیر:

اینها پرسش هایی هستند که سعی شده در این مقاله در موسسه کار آفرین آوای مشاهیر در راستای آموزش بورس در شیراز منتشر شده است . به طور مختصر پاسخ داده شوند. پس تا پایان با ما همراه باشید.

جنگ روباه و خارپشت

داستان این دو از این‌ قرار است که همه روزه، روباه اطراف لانه خارپشت پرسه می‌زند و در انتظار فرصتی طلایی برای شکار خارپشت می‌ماند.

به نظر می‌رسد که روباه چابک، موذی، زیبا، تیزپا و نیرنگ‌باز، مطمئناً پیروز خواهد شد. از آن‌سو، خارپشت موجودی بدقواره و کوچک و ضعیف است. او مثل اردک راه می‌رود و روز ساده خود را آغاز می‌کند، کار او جستجوی غذا و مراقبت از لانه‌اش است.

روباه در سکوتی نیرنگ آمیز در مسیر او منتظر می‌ماند. خارپشت درحالی‌که در فکر کار خود است، با بی‌خیالی درست در مسیر روباه قرار می‌گیرد. روباه با خود می‌اندیشد: «آهان، بالاخره گیرت آوردم» و از مخفیگاه خود بیرون می‌جهد و به‌سرعت برق روی زمین خیز برمی‌دارد و به سمت خارپشت می‌رود.

خارپشت کوچولو خطر را حس می‌کند، نگاهی به روباه می‌اندازد و با خود می‌اندیشد: «باز دوباره پیدایش شد، آیا بالاخره درس می‌گیرد؟» سپس به دور خود می‌پیچد و کاملاً به شکل یک توپ کوچک درمی‌آید.

خارپشت به شکل یک کره‌ی پوشیده از خارهای تیز درمی‌آید، خارهایی که به تمام جهت نشانه رفته‌اند. روباه به سمت طعمه خود می‌خزد، سپر دفاعی خارپشت را می‌بیند و دست از نبرد برمی‌دارد.

روباه درحالی‌که به سمت جنگل می‌رود، با خود به ابداع راه جدیدی برای مبارزه می‌پردازد. هرروز، نوعی از این مبارزه بین روباه و خارپشت صورت می‌گیرد و به‌رغم این‌که روباه نیرنگ‌های بهتری را به کار می‌گیرد، همیشه این خارپشت است که پیروز می‌شود.

بروس­لی اسطوره ورزش‌های رزمی هم خیلی خوب دریکی از مشهورترین جملاتش تفاوت خارپشت و روباه را بیان می‌کند.

بروس می‌گوید: “من از کسی نمی‌ترسم که ده هزار ضربه را یک‌بار تمرین کرده است، بلکه از کسی می‌ترسم که یک ضربه را ده هزار مرتبه تمرین کرده باشد.” پس بروس­لی هم از افرادی که دیدگاه خارپشتی دارند می‌ترسد ولی می‌داند که روباه‌ها توان مقابله با او را ندارند.

فروید و ضمیر ناخودآگاه، داروین و انتخاب طبیعی، مارکس و اختلاف طبقاتی، اینشتین و نظریه نسبیت، آدام اسمیت و صنف کارگر؛ همه‌ی آن‌ها خارپشت بودند. «کسانی که بزرگ‌ترین ردپاها را به‌جای گذاشته‌اند.» هزاران نفر به آن‌ها گفتند: «عجب ایده‌ی خوبی، اما شما خیلی ژرف‌بین هستید!

معامله گر روباه چه خصوصیاتی دارد؟

روباه در بورس، بسیاری از روش‌ها و تحلیل ­ها را به‌طور هم‌زمان دنبال و استفاده می‌کند.

بورس را با تمام پیچیدگی که دارد قبول می‌­کند. او به‌گونه‌ای پراکنده و متفرق، بسیاری از روش‌های معاملاتی را در پیش می‌گیرد و هرگز تفکر خود را روی یک سیستم و استراتژی کلی متمرکز نمی‌کند.

به همین دلیل هرروز به دنبال روش‌ها و تحلیل‌های جدید و عجیب‌وغریب می‌گردد و پس از اولین شکست دوباره مسیر خود را عوض کرده به دنبال روش‌های دیگر می‌رود و همیشه سردرگم و گیج به مسیر خود ادامه می­‌دهد تا جایی که سرمایه زیادی را از دست می‌­دهد.

معامله گر خارپشت چه ویژگی هایی دارد؟

این در حالی است که خارپشت بازار پیچیده بورس را تا حد یک استراتژی سازمان‌یافته ساده می‌کند، یک سیستم یا استراتژی ابتدایی که همه‌چیز را یکپارچه و منسجم کرده و هدایت می‌کند.

بازار بورس هرقدر که پیچیده باشد، یک خارپشت تمام چالش‌ها و تنگناها را، درواقع تقریباً به‌گونه‌ای ساده‌انگاران، خلاصه کرده و به یک استراتژی معاملاتی ساده تبدیل می‌کند.

ازنظر یک خارپشت، هر چیزی که تااندازه‌ای به استراتژی خارپشتی او در بورس مربوط نباشد، یک موضوع بی‌ربط است و به دنبال آن نمی­‌رود، به همین سادگی!