درخواست مشاوره تماس

جشنواره

از ابتدای سال ۹۹ دولت با هدف دسترسی اکثر مردم به بازار بورس و همچنین حمایت از بورس ، در کنار آزادسازی سهام عدالت ، عرضه سه صندوق ETF دولتی با نام‌های صندوق واسطه گری مالی ، صندوق واسطه گری پالایشی و صندوق واسطه گری فلزی را در برنامه‌های خود قرارداد که صندوق اول با نماد <<دارا یکم>> شامل سهام سه بانک و دو شرکت بیمه‌ای طی ماه‌های اخیر با استقبال بیش از ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر از طریق سامانه معاملات کارگزاری‌ها و همچنین بانک‌ها پذیره‌نویسی شد و حالا دومین و سومین صندوق‌های سرمایه گذاری ETF  دولتی با نمادهای <<دارا دوم>>  و <<دارا سوم>>  در صدر لیست انتظار برای پذیره‌نویسی قرار دارند اما هنوز زمان دقیق پذیره‌نویسی این دو صندوق مشخص نشده است.

در این مقاله قصد داریم اطلاعات جامعی را در مورد صندوق های دارا دوم و دارا سوم ارائه دهیم ؛ با ما همراه باشید .

صندوق سرمایه گذاری چیست ؟

ترس و عدم ریسک پذیری برای سرمایه گذاری و نداشتن اطلاعات کافی ، بانک ها را تبدیل به اولین گزینه برای پس انداز سرمایه کرده که نتیجه این امر از دست رفتن فرصت‌های کسب سود و بازدهی بیشتر سرمایه‌ است. یکی از فرصت های مناسب برای سرمایه گذاری ، صندوق های سرمایه گذاری هستند که بازدهی بالاتری نسبت به بانکها دارند. هر واحد صندوق سرمایه گذاری مجموعه ای از سهام مختلف و اوراق بهادار است و ۴ نوع مختلف از آن وجود دارد که افراد میتوانند بسته به سلیقه و میزان ریسک پذیری خود از بین آنها گزینه مناسب خود را برای سرمایه گذاری انتخاب کنند.

انواع صندوق های سرمایه گذاری

  1. صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت
  2. صندوق سرمایه گذاری در سهام
  3. صندوق سرمایه گذاری مختلط
  4. صندوق سرمایه گذاری قابل معامله (ETF)

مزایای سرمایه گذاری در صندوق‌های سرمایه گذاری ETF دولتی ( دارا یکم ، دارا دوم ، دارا سوم ) :

۱- همانند سایر صندوق های ETF  قابل معامله هستند.

همان‌طور که گفته شد، صندوق های ETF  قابل معامله هستند و واحدهای آن‌ها مانند سایر سهام در بورس خریدوفروش می‌شود. همین امر موجب قدرت نقد شوندگی بیشتر این صندوق نسبت به سایر صندوق‌های سرمایه گذاری می‌شود.

۲- قیمت‌گذاری مناسب واحدهای آن

از دیگر مزایای آن می‌توان به نوع قیمت‌گذاری واحدهای آن و همچنین تخفیفاتی که برای سرمایه گذاران در نظر گرفته می‌شود اشاره کرد.

۳-تنوع سهام موجود در صندوق‌ها

تنوع سهام موجود در صندوق‌ها نیز حسن قابل‌توجهی هست که در ادامه بیشتر به آن خواهیم پرداخت.

نماد دارا دوم (صندوق ETF   واسطه‌گری فلزی) شامل چه سهامی است؟

  • شبریز (شرکت پالایش نفت تبریز در بازار دوم بورس)
  • شپنا (شرکت پالایش نفت اصفهان در بازار دوم بورس)
  • شتران (شرکت نفت تهران در بازار دوم بورس)
  • شبندر (شرکت پالایش نفت بندرعباس در بازار دوم بورس)

نماد دارا سوم (صندوق ETF   واسطه گری پالایشی) شامل چه سهامی است؟

  • خودرو (ایران خودور در بازار اول بورس)
  • خساپا (سایپا در بازار اول بورس)
  • فملی (ملی مس در بازار اول بورس)
  • فولاد (فولاد مبارکه اصفهان در بازار اول بورس)

توجه داشته باشید که کلیه نمادهای موجود در صندوق‌های ETF دولتی ، در بورس ایران نیز به‌صورت مجزا قابل‌خرید هستند.

کی و چگونه واحدهای صندوق های دارا دوم و دارا سوم را بخریم؟

همان‌طور که در ابتدای مقاله گفته شد، هنوز زمان دقیق پذیره‌نویسی صندوق دارا دوم و دارا سوم اعلام ‌نشده اما پس از پایان پذیره‌نویسی صندوق دارا یکم، معاون وزیر اقتصاد خبر از عرضه این صندوق ها در تیر و مردادماه سال جاری داد. سرمایه گذاران می‌توانند برای خرید واحدهای این صندوق‌ها در بازه زمانی مشخص درصورت داشتن کد بورسی از طریق سامانه معاملات کارگزاری‌ها و یا از طریق بانک‌ها و باکارت ملی اقدام کنند .

پس از پایان پذیره نویسی و مشخص شدن تعداد مشارکت کنندگان در پذیره نویسی و مجموع ارزش ریالی درخواست‌های خرید ، در صورتیکه ارزش درخواست های خرید بیش از ارزش سهام در نظر گرفته‌شده برای عرضه در قالب صندوق‌ها باشد ، واحدهای صندوق از طریق تسهیم به نسبت به شرکت‌کنندگان در پذیره‌نویسی اختصاص پیدا می‌کند و مابه‌التفاوت وجوه واریزی ظرف مدت ۵ روز کاری پس از اتمام پذیره‌نویسی به ‌حساب شخص بازگردانده می‌شود.

نکات مهم برای علاقه‌مندان به خرید صندوق های دارا دوم و دارا سوم :

سهام موجود در صندوق‌ها دارای دامنه نوسان ۵% هستند ولی خود صندوق ها بدون دامنه نوسان بودند که اخیراً دامنه نوسان ۱۰% برای آن‌ها در نظر گرفته‌شده است.
واحدهای هر سه صندوقی که از طرف دولت عرضه می‌شود ، تا یک ماه قابلیت فروش ندارند .

دولت هنگام عرضه صندوق واسطه گری مالی دارا یکم ، مبنای محاسبه قیمت هر واحد از صندوق را میانگین قیمت ۳۰ روز منتهی به تاریخ انتشار فراخوان پذیره‌نویسی در نظر گرفته بود و در کنار آن‌یک تخفیف ۲۰% ای نیز در نظر گرفت که پیش‌بینی می‌شود صندوق‌های دارا دوم و دارا سوم نیز با همین شرایط عرضه شوند.

کلام آخر

نکته آخر اینکه اگر باوجود علاقه، اطلاعات کافی در مورد بازار بورس ندارید ، توصیه می‌کنیم قبل از اقدام عجولانه به خریدوفروش سهام در بورس، دانش بورسی خود را با استفاده از مطالعه کتاب یا مقالات آموزش بورس و یا شرکت در کلاس آموزش بورس افزایش دهید.