درخواست مشاوره تماس

جشنواره

بورس در شیراز

چگونه عرضه اولیه بخریم؟

برای اینکه بدانیم چگونه عرضه اولیه بخریم. مانند خرید سهام بورس سایر شرکت ها، لازم است کدبورسی داشته باشید. تا بتوانید این سهام را خریداری نمایید.بنابراین خرید سهام در عرضه اولیه برای همگان آزاد است. به شرطی که دارای کد بورسی (کد معاملاتی) باشند. دریافت کد بورسی رایگان است. پس از دریافت کد بورسی، نام کاربری و رمز عبور ورود به نرم‌افزار معاملاتی توسط کارگزاری برای شما ارسال می‌شود. عرضه‌های اولیه معمولا چندین بار در سال انجام می‌شوند. بطور کلی تعداد عرضه‌های اولیه چندان زیاد نیست. برای اطلاع از عرضه‌ اولیه باید اخبار سایت‌های بورسی و کانال‌های خبری را پیگیری کنید. بیشتر کارگزاری‌ها نیز این عرضه‌ها را به مشتریان خود اطلاع می‌دهند.

بورس در شیراز

هدف موسسه کارآفرین آوای مشاهیر:

اینها پرسش هایی هستند. که سعی شده دراین مقاله در موسسه کارآفرین آوای مشاهیردر راستای آموزش بورس درشیرازبطور مختصر پاسخ داده شوند. پس تا پایان با ما همراه باشید.

در ادامه به مراحل چگونگی خرید عرضه اولیه می پردازیم:

۱- مطالعه اطلاعیه عرضه اولیه

موارد مهمی که در این اطلاعیه درج می شود عبارتند از:

  • نام شرکتی که عرضه اولیه خواهد شد به همراه نماد آن
  • تاریخ انجام عرضه اولیه
  • حداکثر حجمی که خریدار قادر به خرید خواهد بود
  • بازه ی قیمتی که برای خرید سهام در نظر گرفته شده است.

البته اطلاعات دیگری نظیر درصد سهامی از شرکت که عرضه اولیه می شود، کارگزاری متعهد خرید و… نیز در این اطلاعیه موجود است. پس از آگاهی یافتن از تاریخ عرضه اولیه، اگر قصد خرید سهم داشته باشید، گام بعدی آغاز می شود.

۲- شارژ کردن حساب سامانه معاملاتی

شما برای سفارش گذاشتن و خرید سهام، باید حساب سامانه معاملاتی خود را شارژ نمایید. این کار را می توانید به سهولت از منوی پرداخت وجه که در سامانه معاملاتی شما وجود دارد. انجام بدهید. در اکثر سامانه های معاملاتی، دو حالت برای شارژ حساب وجود دارد. پرداخت آنی و ثبت فیش بانکی. در پرداخت آنی شما مبلغی که برای خرید سهام با لحاظ کارمزد ان لازم است. وارد می کنید و با اتصال به درگاه اینترنتی بانک، آن را پرداخت می کنید. اما اگر شما به بانک رفته و مبلغ مورد نظرتان برای شارژ حساب را پرداخت کرده اید. شماره فیش را در قسمت مورد نظر ثبت می کنید. تا حسابتان به همان میزان شارژ گردد. بهتر است شارژ کردن حساب خود را به ساعات نزدیک انجام معامله عرضه اولیه موکول نکنید . در روزهای قبل این کار را انجام دهید. زیرا افراد زیادی مانند شما مباردت به شارژ حساب می کنند و امکان شلوغی سامانه معاملات وجود دارد.

۳- ثبت سفارش

معمولا در نخستین ساعات زمان معاملات، از طریق پیغام ناظر سایت مدیریت فناوری بورس تهران، بازه ی زمانی ثبت سفارش اعلام می شود. اطلاعیه‌های ناظر بازار به شکل یک اعلام کوچک در گوشه سمت چپ و پایین صفحه نمایش داده می‌شود.

در پیام ناظر بازار، این اطلاعات را می‌توانید بدست آورید:

  • تاریخ عرضه اولیه
  • تعداد کل سهام قابل عرضه
  • ساعت مجاز برای ثبت سفارش
  • سهمیه هر نفر (هر کد معاملاتی)
  • بازه قیمت هر سهم
  • سایر شرایط ورود سفارش
مثال:

اگر بازه ی زمانی به طور مثال ساعت ۱۰ تا ۱۲ صبح باشد. شما می توانید در ساعت مورد نظر وارد سامانه معاملاتی شوید. نماد شرکت مورد نظر را جستجو نمایید.  با توجه به نقدینگی خود می توانید حجم خرید خود را ثبت کنید. این حجم نباید بیشتر از حداکثر حجم درج شده در اطلاعیه عرضه اولیه باشد. زیرا سهمیه هر فرد مشخص شده است .اگر سفارش خرید را بیش از این مقدار قرار دهید. هیچ سهامی به شما تعلق نمی‌گیرد. شما می توانیدکف قیمتی یا سقف قیمتی را درج نمایید.

نکته :

اما باید به این نکته توجه نمایید که اگر سهم مورد نظر به عقیده شرکت کنندگان ارزنده باشد و غالباً قیمت سقف را ثبت کنند . شما نیز باید قیمت سقف را درج کنید تا سهام به شما تعلق گیرد. در این حالت، اگر کف قیمتی را درج کنید احتمال زیاد، سهامی به شما تعلق نمی گیرد.نکته ای که وجود دارد آن است. که اختصاص سهم در عرضه اولیه به روش ثبت سفارش، براساس اولویت زمانی ثبت سفارش نیست .بنابراین چه در ساعات اولیه این کار را انجام دهید. در چه ساعات پایانی تفاوتی در تعداد سهام تخصیص یافته به شما ندارد. برای اطمینان از ارسال شدن سفارش، می‌توانید لیست سفارشات را بررسی کنید. پس از اینکه سفارش ارسال شد، نیاز به انجام کار خاص دیگری نیست.