درخواست مشاوره تماس

جشنواره

معامله بلوکی شرکت در چه صورت ارزشمند است؟

در معاملات بلوکی، بلوک یا آن حجم از سفارش که به این روش خریداری می‌شود در صورتی ارزنده است که بتواند خریدار را به کرسی هیئت‌مدیره بنشاند و موجب تغییرات مدیریتی شود. اما درصورتی‌که میزانی باشد که باعث تغییرات مدیریتی نشود ممکن است قیمت بلوک با قیمت تابلو و عادی نماد یکسان باشد. از طرفی گاهی سهام برای سهامدارانی که نیاز به‌حق رأی بیشتری در مجمع هیئت‌مدیره دارند ارزش بالایی پیدا می‌کند، که در این حالت به آن “سهام طلایی” می‌گویند.

برای تشویق خرید سهام مدیریتی روش‌های پرداخت متعددی به‌صورت “نقدی” و “شرایطی” در نظر گرفته‌شده می‌شود. اما در شرایط خرید به‌صورت اقساطی، به جهت ارزش زمانی پول، قیمت را افزایش می‌دهد. با توجه به دارایی‌ها و ارزش شرکت، ارزش بلوک سهام می‌تواند برای خریداران جذاب شود.

هدف موسسه کارآفرین آوای مشاهیر:

اینها پرسش هایی هستند که سعی شده در این مقاله در موسسه کار آفرین آوای مشاهیر در راستای آموزش بورس در شیراز منتشر شده است . به طور مختصر پاسخ داده شوند. پس تا پایان با ما همراه باشید.

معاملات کد به کد چیست؟

برای پاسخ به سوال کد به کد چیست می‌توان گفت که در بازار سرمایه ایران این امکان وجود دارد، که یک کد حقوقی چندین کد حقیقی هم داشته باشد. در واقع زمانی گفته می شود کد به کد صورت گرفته، که سهامدار حقوقی اقدام به معامله سهام بین کدهای حقیقی و حقوقی خود می‌کند. گاهی در معاملات روزانه حجم معاملات سهم یکباره رشد زیادی می‌کند، در این حالت احتمال وقوع عمل کد به کد وجود دارد که باید بررسی شود.

انواع معاملات کد به کد و سیگنال های خرید و فروش آن چگونه است؟

همانطور که گفته شد عمل کد به کد از مبادله سهام بین کدهای حقیقی و حقوقی یک سهامدار صورت می‌پذیرد که می‌تواند حالت‌های زیر را داشته باشد:

  • کد به کد از حقوقی به حقیقی

  • کد به کد از از حقیقی به حقوقی

  • کد به کد از از حقوقی به حقوقی

  • کد به کد از حقیقی به حقیقی

مهم ترین حالت کد به کد از حقوقی به حقیقی است که می توان آن را به عنوان سینگالی مبنی بر خرید سهم در نظر گرفت. اما توجه داشته باشید این سیگنال ها نباید به تنهایی معیار خرید و فروش سهام قرار گیرد. برای معامله گری،  می‌‌بایست تحلیل بنیادی، تحلیل تکنیکال و رفتار سهم را نیز بررسی کرد تا ریسک سرمایه‌گذاری شما کاهش یابد.

  • سیگنال خرید: فروش با کد حقوقی و خرید آن با کد حقیقی
  • سیگنال فروش: فروش با کد حقیقی و خرید آن با کد حقوقی

فیلترنویسی معاملات کد به کد چگونه است؟

از امکانات مهم و پرکاربرد ، امکان فیلترنویسی است که جستحو و انتخاب سهام مناسب را ساده تر می‌کند. برای آشنایی با نحوه استفاده از این قابلیت به مقاله “فیلترنویسی” در همین سایت مراجعه کنید. در زیر دو فیلتر مهم در رابطه با معاملات کد به کد را معرفی می‌کنیم.

کد به کد حقوقی به حقیقی (سیگنال خرید):

(tvol)>1.5*(([ih][0].QTotTran5J+[ih][1].QTotTran5J+[ih][2].QTotTran5J+[ih][3].QTotTran5J+[ih][4].QTotTran5J+[ih][5].QTotTran5J+[ih][6].QTotTran5J+[ih][7].QTotTran5J+[ih][8].QTotTran5J+[ih][9].QTotTran5J+[ih][10].QTotTran5J+[ih][11].QTotTran5J+[ih][12].QTotTran5J+[ih][13].QTotTran5J+[ih][14].QTotTran5J+[ih][15].QTotTran5J+[ih][16].QTotTran5J+[ih][17].QTotTran5J+[ih][18].QTotTran5J+[ih][19].QTotTran5J+[ih][20].QTotTran5J+[ih][21].QTotTran5J+[ih][22].QTotTran5J+[ih][23].QTotTran5J+[ih][24].QTotTran5J+[ih][25].QTotTran5J+[ih][26].QTotTran5J+[ih][27].QTotTran5J+[ih][28].QTotTran5J+[ih][29].QTotTran5J)/30)&&((ct).Buy_I_Volume/(ct).Buy_CountI)>=((ct).Sell_I_Volume/(ct).Sell_CountI)&&(pl)>=(pc)&&(plp)>0&&(ct).Buy_I_Volume>0.5*(tvol)&&(ct).Sell_N_Volume>0.5*(tvol)
(tvol)>1.5*[is5]&&((ct).Buy_I_Volume/(ct).Buy_CountI)>=((ct).Sell_I_Volume/(ct).Sell_CountI)&&(pl)>=(pc)&&(plp)>0&&(ct).Buy_I_Volume>0.5*(tvol)&&(ct).Sell_N_Volume>0.5*(tvol)
(tvol)>1.5*[is6]&&((ct).Buy_I_Volume/(ct).Buy_CountI)>=((ct).Sell_I_Volume/(ct).Sell_CountI)&&(pl)>=(pc)&&(plp)>0&&(ct).Buy_I_Volume>0.5*(tvol)&&(ct).Sell_N_Volume>0.5*(tvol)

کد به کد حقیقی به حقوقی:

(tvol)>1.5*(([ih][0].QTotTran5J+[ih][1].QTotTran5J+[ih][2].QTotTran5J+[ih][3].QTotTran5J+[ih][4].QTotTran5J+[ih][5].QTotTran5J+[ih][6].QTotTran5J+[ih][7].QTotTran5J+[ih][8].QTotTran5J+[ih][9].QTotTran5J+[ih][10].QTotTran5J+[ih][11].QTotTran5J+[ih][12].QTotTran5J+[ih][13].QTotTran5J+[ih][14].QTotTran5J+[ih][15].QTotTran5J+[ih][16].QTotTran5J+[ih][17].QTotTran5J+[ih][18].QTotTran5J+[ih][19].QTotTran5J+[ih][20].QTotTran5J+[ih][21].QTotTran5J+[ih][22].QTotTran5J+[ih][23].QTotTran5J+[ih][24].QTotTran5J+[ih][25].QTotTran5J+[ih][26].QTotTran5J+[ih][27].QTotTran5J+[ih][28].QTotTran5J+[ih][29].QTotTran5J)/30)&&((ct).Buy_I_Volume/(ct).Buy_CountI)<((ct).Sell_I_Volume/(ct).Sell_CountI)&&(pl)<=(pc)&&(plp)<0&&(ct).Buy_N_Volume>0.5*(tvol)&&(ct).Sell_I_Volume>0.5*(tvol)
(tvol)>1.5*[is5]&&((ct).Buy_I_Volume/(ct).Buy_CountI)<((ct).Sell_I_Volume/(ct).Sell_CountI)&&(pl)<=(pc)&&(plp)<0&&(ct).Buy_N_Volume>0.5*(tvol)&&(ct).Sell_I_Volume>0.5*(tvol)
(tvol)>1.5*[is6]&&((ct).Buy_I_Volume/(ct).Buy_CountI)<((ct).Sell_I_Volume/(ct).Sell_CountI)&&(pl)<=(pc)&&(plp)<0&&(ct).Buy_N_Volume>0.5*(tvol)&&(ct).Sell_I_Volume>0.5*(tvol)

تفاوت معامله بلوکی با کد به کد چیست؟

کد به کد را می‌توان به‌اصطلاح عمل “این جیب به آن جیب کردن” نامید، به این صورت که یک کد معاملاتی سفارش‌های خریدوفروش را به‌صورت هم‌زمان ثبت می‌کند. به‌طور مثال زمانی که شرایط مناسبی برای رشد قیمت سهم وجود دارد، یک کد حقوقی که چندین کد حقیقی هم دارد، سفارش فروش حجمی از سهام را با کد حقوقی ثبت و توسط کد حقیقی خود آن حجم را خریداری می‌کند. به این صورت، سود خوب و قابل‌توجهی عاید کد حقیقی خواهد شد، البته در جهت ریزش قیمت هم ممکن است این اتفاق رخ دهد. اما در معاملات بلوکی خریدار و فروشنده که دو کد متفاوت هستند، در صفحه‌ای جداگانه به انجام معامله می‌پردازند و هدف از این نوع معاملات فقط تحت تأثیر قرارداد قیمت نیست.