درخواست مشاوره تماس

جشنواره

بورس در شیراز

بورس در شیرازمجمع عمومی فوق العاده چیست؟

به طور کلی هر مجمعی که دستور جلسه آن موضوعی به غیر از موضوعات مجموع عادی سالانه باشد، مجمع فوق العاده نام دارد، که شرکت ها در مواقعی خاص، ملزم به تشکیل مجمع فوق العاده هستند. برخی از موضوعاتی که در این مجمع بررسی می‌شود، عبارتند از:

  • تغییر هیئت مدیره شرکت

  • تغییر اساسنامه شرکت

  • تطابق اساسنامه با موضوع فعالیت شرکت

  • تغییر موضوع فعالیت شرکت

  • تغییر نام شرکت

  • انحلال شرکت

  • افزایش سرمایه

  • و…

هدف موسسه کارآفرین آوای مشاهیر:

اینها پرسش هایی هستند .که سعی شده دراین مقاله در موسسه کارآفرین آوای مشاهیردر راستای آموزش بورس در شیراز یه طور مختصر پاسخ داده شوند. پس تا پایان با ما همراه باشید.

 

سهام جایزه چیست؟

قبل از اینکه سهام جایزه را توضیح دهیم این نکته را باید بدانید که در هر حالتی از افزایش سرمایه پس از برگزاری مجمع فوق العاده قیمت سهام شرکت در بازار کاهش پیدا می‌کند. از طرفی سرمایه سهامداران به دلیل افزایش سرمایه شرکت نباید تغییری کند، پس کاهش قیمت سهم با اضافه شدن سهام جدید به پورتفوی سهامداران باید جبران شود.

حال اگر افزایش سرمایه شرکت از محل سود انباشته و اندوخته باشد با توجه به میزان افزایش سرمایه قیمت سهام شرکت از فرمول زیر محاسبه می‌شود:

مجمع عمومی فوق العاده و افزایش سرمایه

پس از کاهش قیمت سهم سرمایه سهامداران در پورتفوی کاهش پیدا می‌کند که این زیان یا کاهش سود نشان داده شده واقعی نیست. چراکه باید به سبد سهام افرادی که قبل از برگزاری مجمع سهامدار شرکت بوده‌اند و در این افزایش سرمایه شرکت کرده‌اند، تعداد سهام مشخصی اضافه شود تا کاهش قیمت سهم جبران شود و سرمایه افراد کاهش پیدا نکند. در افزایش سرمایه از محل سود انباشته این اضافه شدن سهام در قالب سهام جایزه انجام می‌شود.

افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها

در این نوع افزایش سرمایه شرکت تمام دارایی‌ها از قبیل زمین، ملک، ماشین آلات و سایر موارد را به قیمت روز محاسبه می‌کند و با ارزیابی مجدد دارایی خود و گرفتن مجوزهای لازم سرمایه ثبت شده نزد سازمان بورس را افزایش می‌دهد. در این حالت نیز به سهامداران سهام جایزه تعلق می‌گیرد که تغییرات قیمت و تعداد سهام سهامداران دقیقا مانند حالت قبل می‌باشد.

مجمع عمومی فوق العاده و افزایش سرمایه

افزایش سرمایه از محل آورده نقدی و مطالبات حال شده سهامداران

زمانی که شرکت اندوخته‌ای برای افزایش سرمایه ندارد و جهت ایجاد نقدینگی قصد افزایش سرمایه را داشته باشد از این روش استفاده می‌کند. در این حالت نیز قیمت سهام شرکت با توجه به میزان افزایش سرمایه کاهش پیدا می‌کند و تعدادی سهامی که باید به سهامداران اضافه شود در قالب سهام حق تقدم به سهامداران تعلق می‌گیرد. محاسبه قیمت جدید سهام شرکت از فرمول زیر بدست می‌آید:

مجمع عمومی فوق العاده و افزایش سرمایه

سهام حق تقدم چیست و به چه افرادی تعلق می‌گیرد؟

در این نوع افزایش سرمایه به هر سهامدار به نسبت سهام قبلی امتیازی جهت خرید سهام جدید داده می‌شود که به آن حق تقدم می‌گویند. یعنی افرادی که در زمان برگزاری مجمع سهامدار شرکت باشند نسبت به دیگر افراد برای خرید سهام جدید اولویت دارند. سهامداران در صورت تمایل مبلغ اسمی سهام یعنی به ازای هر سهم ۱۰۰۰ ریال را در مهلت ۶۰ روزه اعلام شده به حساب شرکت واریز می‌کنند. پس از اتمام مهلت مقرر و مشخص شدن تکلیف تمام سهام حق تقدم در حراج شرکت آگهی افزایش سرمایه شرکت به ثبت می‌رسد و سهام حق تقدم آن‌ها به سهام عادی تبدیل می‌شود.

با سهام حق تقدم چه باید کرد؟

همانطور که گفتیم سهامداران با پرداخت ۱۰۰۰ ریال به ازای هر سهم می‌توانند سهام حق تقدم خود را به سهام عادی تبدیل کنند. اما چون برای اضافه شدن سهام عادی به پورتفوی سهامداران نیاز است پس از واریز مبلغ به حساب شرکت تا پایان حراج شرکت صبر کنند، معمولا افراد رغبتی برای پرداخت این مبلغ ندارند.ارزش سهام حق تقدم وابستگی شدیدی به سهام عادی شرکت دارد چراکه افراد می‌توانند با پرداخت همان ۱۰۰ تومان به ازای هر حق تقدم سهامشان را به سهام عادی تبدیل کنند. پس سهامداران می‌دانند سهام حق تقدم به میزان ۱۰۰۰ ریال کمتر از سهام عادی در بازار ارزش دارند. در نتیجه قیمت سفارشات در تابلوی عرضه و تقاضا در این دو نماد وابستگی زیادی بهم دارند.

حراج شرکت چیست؟

 حراج شرکت پس از بازه مجاز اعلام شده برای مشخص کردن وضعیت سهام حق تقدم‌ هایی است که استفاده نشده‌اند. یعنی آن دسته از سهامدارانی که این حق تقدم ‌ها را نزد خود نگه داشته‌اند و مبلغ ۱۰۰ تومان به ازای هر سهم را به حساب شرکت واریز نکرده‌اند.

در این زمان شرکت حراج این سهام حق تقدم را به قیمت روز و با توجه به تقاضایی که در بازار وجود دارد، انجام می‌دهد. پس از اتمام حراج و فروش تمام آن‌ها شرکت مبلغ ۱۰۰۰ ریال به ازای هر سهم و سایر هزینه‌های متحمل شده در زمان حراج را کسر می‌کند و مابقی مبلغ را به میزان سهام شرکت به دارندگان آن پرداخت می‌کند.