درخواست مشاوره تماس

جشنواره

مخترع پول کیست؟

قبل از اینکه با مخترع پول آشنا شویم باید بدانیم که در گذشته دیرین برای تداوم حیات، نیاز هر فرد با تلاش فردی (شکار- تولید و …) تأمین می‌شد ولی با گذشت زمان هرگز به تولید شخصی قانع نبود و اگر در آن روز بشر نمی‌توانست با زور هرچه می‌خواهد به چنگ آورد ناگزیر حاضر می‌شد از راه معاوضه جنس با جنس (معاوضه مستقیم کالا با کالا) نیازهای عادی زندگی را فراهم کرده و از این راه امرارمعاش نماید. اما این مبادله مشکلات بسیاری به همراه داشت ازجمله:

امکان تعیین ارزش کالا بر اساس قبول واحد معینی که مورد تائید طرفین معامله باشد نبود. یافتن طرفین مبادله دو کالا (گوسفند و گندم) که هر دو نیاز به کالاهای عرضه‌شده طرف دیگر داشته و آماده مبادله باشند چندان آسان نبود. بشر در ابتدا برای حل چنین مشکلاتی اشیا و یا کالاهایی را به‌عنوان واسطه مبادلات به جهت سهولت داد و ستد انتخاب کرد و انتخاب آن بستگی به نوع و فراوانی آن شیء یا کالای واسطه در آن محدوده یا شهر داشت مثل صدف در سواحل دریا و گوسفند و گاو در نواحی کوهستانی و معتدل. اگرچه تا مدتی سیستم دادوستد به‌عنوان روشی برای تبدیل کالا و خدمات مورداستفاده قرار می‌گرفت اما چالش‌های پیش روی این سیستم باعث شد تا پس از مدتی پول اختراع شود.

هدف موسسه کارآفرین آوای مشاهیر:

اینها پرسش هایی هستند که سعی شده در این مقاله در موسسه کار آفرین آوای مشاهیر در راستای آموزش بورس در شیراز منتشر شده است . به طور مختصر پاسخ داده شوند. پس تا پایان با ما همراه باشید.

این چالش ها چه بود؟

  • ممکن است نتوانید فردی را پیدا کنید که حاضر به تعویض کالای خود با کالای شما باشد یا زمان زیادی طول بکشد.
  • ممکن است کالای شما روی دستتان بماند و آسیب ببیند و دیگر قابل‌استفاده نباشد.
  • اگر اندازه و حجم کالای شما بزرگ باشد، نمی‌توانید آن را به‌سادگی جابه‌جا کنید.
  • امکان بخش‌بندی کردن کالا معمولاً وجود ندارد.
  • ممکن است سر ارزش‌گذاری با طرف دیگر کنار نیایید.

 

اما مخترع پول چه کسی بود؟

هر چیزی که به‌طور عمومی توسط مردم به‌عنوان ابزاری برای تبدیل کالا و خدمات به یکدیگر مورداستفاده قرار بگیرد ازنظر اقتصاددانان پول نامیده می‌شود.

لیدیه

بسیاری بر این باور هستند که اولین مخترع پول در لیدیه بوده است. در حدود ۷۰۰ سال پیش از میلاد، لیدی ها اولین فرهنگ غربی بودند که سکه ضرب کردند. سایر کشورها پس از آن شروع به ضرب سکه‌های مخصوص به خود با میزان ارزشی مشخص کردند. بنا بر گفته هردو تاریخ نگار یونانی، لیدی ها اولین مردمی بودند که از سکه‌های طلایی و نقره‌ای استفاده کرده و فروشگاه‌های خرده‌فروشی را در مکان‌هایی دائم به راه انداختند. این گفته‌ها مدرکی است که نشان می‌دهد لیدیه ای ها حداقل در غرب، اولین در ضرب سکه بوده‌اند؛ اگرچه اولین سکه‌ها نه از طلا و نقره بلکه از آلومینیومی که از ترکیب هر دو به‌طور طبیعی ساخته می‌شود به نام الکتروم، بودند. این‌که تاریخ ضرب این سکه‌ها چه زمانی است یکی از پربحث ترین موضوع بین تاریخ شناسان است و تاریخ آن را چیزی در حدود ۷۰۰ تا ۵۵۰ سال قبل از میلاد می‌دانند ولی اکثراً بر این باور هستند که آن‌ها در نزدیکی منطقه پادشاهی الیاتس ضرب می‌شده‌اند. پسر الیاتس، کرزوس صاحب ثروت زیادی شد. او به دلیل ضرب اولین سکه‌هایی که واقعاً از طلا ساخته‌شده باشند و خلوص آن‌ها به‌صورت استاندارد تعیین می‌شد، شهرت دارد. کمی طول کشید تا سکه‌های باستانی برای معامله و خرید مورداستفاده قرار بگیرد. حتی کوچک‌ترین نوع سکه الکترومی هم برای خریدهای روزانه مثلاً خرید چند عدد نان خیلی زیاد بود. اولین سکه‌هایی که برای خرید و در ابعاد گسترده مورداستفاده قرار گرفت از نقره ساخته می‌شد.

 

سامری ها

بااین‌حال شواهدی هم وجود دارد که نشان می‌دهد پول حتی به قبل از تمدن بابل یعنی ۲۰۵۰ سال قبل از میلاد برمی‌گردد. درنهایت جوامع مختلف فلزات گران‌بها را برای استفاده به‌عنوان پول کنار گذاشتند. سکه‌ها و اسکناس‌های جدید از فلزهای گران‌بها ساخته نمی‌شوند و هرکدام ارزشی مشخص دارند که همه روی آن توافق دارند. دولت‌ها و بانک‌ها وعده می‌دهد که اسکناس شما را با مقدار مشخصی نقره یا طلا معاوضه کنند. اولین اسکناس فیات یا همان پول بی‌پشتوانه چاپ‌شده در ایران به دوران قاجارِ در حدود سال ۱۲۲۹ برمی‌گردد.