درخواست مشاوره تماس

جشنواره

بورس در شیراز
سرمایه گذاری:

همین الگوهای رفتاری، می‌توانند روی شخصیت سرمایه گذاری افراد نیز، تأثیرگذار باشند. برای بسیاری از افراد، تقریباً غیرممکن است که، در سرمایه گذاری بدون تعصب تصمیم گیری کنند. با این حال، سرمایه گذاران می‌توانند با تشخیص و شناخت دلایل تعصباتشان، میزان تأثیرگذاری آن‌ها را به حداقل رسانده، سپس با وضع قوانین معاملاتی و سرمایه گذاری برای خود، به راحتی در مواقع ضروری قادر به کنترل این سوگیری‌ها ‌باشند. تعصبات سرمایه گذاری به دو دسته اصلی شناختی و احساسی تقسیم می‌شوند. هر دوی این سوگیری‌های رفتاری، ناشی از قضاوت یک جانبه در انتخاب یک چیز نسبت به موارد دیگر است.

بورس در شیراز

 

هدف موسسه کار آفرین آوای مشاهیر:

اینها پرسش هایی هستند. که سعی شده در این مقاله در موسسه کارآفرین آوای مشاهیر در راستای آموزش بورس در شیراز به طور مختصر پاسخ دادخ شوند. پس تا پایان با ما همراه باشید.

نکات کلیدی ۱

  • تشخیص و فهم تعصبات شناختی و احساسی زیان‌ده، در راستای بهبود بازدهی معامله‌گر از همه لحاظ، مفید است.
  • به‌ طور کلی؛ تعصبات شناختی شامل تصمیم گیری بر مبنای مفاهیم غیرممکن یا غلط می‌باشد و تعصبات عاطفی به احساسات ناخودآگاه شخص در زمان تصمیم گیری، تعبیر می‌شوند.

تعصب شناختی چیست؟

همانگونه که در بالا ذکر شد، سوگیری شناختی تصمیم گیری بر مبنای مفاهیم غلط یا غیرممکن را شامل می‌شود. تعصبات شناختی را همچون اصول تجربی انسانی فرض کنید که، ممکن است واقعاً درست نباشند. همه ما تجربه دیدن فیلم‌هایی را داریم که در آن، یک دزد لباس مخصوص پلیس را می‌پوشد تا، از یک ایست بازرسی امنیتی عبور کند. چون او لباس رسمی پلیس بر تن دارد، افسران واقعی تصور می‌کنند که، حتماً یک نیروی پلیس است! این مثالی از یک تعصب شناختی است. اما یک پلیس قلابی به تصمیمات سرمایه گذاری شما چه ارتباطی دارد؟ چون ممکن است شما نیز، حین سرمایه گذاری بر مبنای چنین مفروضات اشتباه مالی و پولی، تصمیم گیری کنید؛ چنین مثالی ذکر شد و جهت درک بهتر مطلب، در ادامه قصد داریم نمونه‌های دیگری نیز ذکر کنیم.

تعصب تأیید شدن

آیا تاکنون متوجه شده‌اید که، به صورت ناخودآگاه برای نظرات کسانی که با تفکرات شما موافق هستند، اهمیت بیشتری قائل هستید؟ باید بگوییم که، سرمایه گذاران بازار مالی نیز، اغلب همین کار را انجام می‌دهند. صادقانه بگویید، چند بار در عوض جستجوی تحلیل‌هایی که مخالف نظر شما باشند؛ پس از تحلیل سهم، صرفاً به دنبال مطالعه گزارشات تأیید کننده نظریه خودتان بوده‌اید؟

تعصب قمار بازان

فرض کنیم شاخص کل بورس تهران به مدت ۵ روز کاری متوالی، روند صعودی داشته و هر روز سقف‌های بالاتری را در نمودار ثبت کرده است. شما پیش از شروع این موج صعودی، تعدادی سهم شرکت خودروسازی سایپا را خریداری کرده‌اید. بر اساس تجربیات شخصی اعتقاد دارید که، بازار در ششمین روز متوقف شده و قیمت‌ها سقوط می‌کنند. به همین دلیل در ابتدای شروع به کار بازار بورس در روز ششم، سفارش فروش خود را ثبت می‌کنید. ممکن است به هر دلیلی پیش بینی شما درست بوده و دقیقاً در این روز بازار نزولی می‌شود اما، اینکه سقوط بازار مطلقاً به دلیل روند افزایشی ۵ روز گذشته باشد، غیرمنطقی است و حتی اگر چنین اتفاقات مشابهی در گذشته نیز روی داده باشد، صرفاً بر اساس آمار، رویدادهای گذشته و آینده به یکدیگر مرتبط نمی‌شوند.

تعصب حفظ موقعیت

انسان‌ها ساخته عادات خود می‎‌باشند. بطور مثال سرمایه گذاران به جای تحقیق در مورد ایده‌های جدید، در برابر پذیرش تغییر اثرات سرریز سبدهای سرمایه گذاری مقاومت کرده و دوباره در سهام و صندوق‌های قابل معامله سرمایه گذاری می‌کنند. در واقع باید بگوییم؛ هرچند سرمایه گذاری در شرکت‌هایی که کسب وکار آن‌ها را درک می‌کنید، استراتژی مناسبی است اما، افراد متعصب گمان می‌کنند که، سرمایه گذاری در محصولات و ایده‌های جدید ممکن است، پتانسیل کسب سود آن‌ها را محدود کند.

تعصب گریز از ریسک

یک بازار صعودی قدرتمند و پُر نوسان را در نظر بگیرید. چنین شرایطی برای داد و ستد در بازار سهام، بسیار ایده‌آل به نظر می‌آید. اما برخی معامله گران از ترس تغییر جهت بازار، موج افزایشی قیمت‌ها را از دست می‌دهند. تعصب ریسک گریزی اغلب موجب می‌شود که، سرمایه گذاران به اخبار بد پیرامون بازار، اهمیت بیشتری می‌دهند. این دسته از فعالان بازار، معمولاً در دارایی‌های باثبات و کم ریسک، با حجم بالایی سرمایه گذاری می‌کنند. اوج فعالیت این افراد در بازار مالی زمانی است که، شرایط خنثی بر بازار حکم‌ فرما است. این تعصب به طور بالقوه می‌تواند موجب شود که، به اثر ریسک بیشتر از احتمال موفقیت اهمیت داده شود.