درخواست مشاوره تماس

جشنواره

موسسه کارآفرین آوای مشاهیر

معرفی و خلاصه کتاب چهار اثر فلورانس اسکاول شین

سال‌های زیادی نیست که نوشتن کتاب‌های انگیزشی و مرتبط با قانون جذب در بین نویسندگان و مخاطبانشان رواج و محبوبیت پیدا کرده است. اگر از خوانندگان علاقمند به این موضوعات، نام چند کتاب تراز اول پرسیده شود، قطعاً یکی از آن‌ها کتاب چهار اثر از فلورانس اسکاول شین خواهد بود؛ کتابی که در ایران هم بسیار مورد استقبال قرار گرفته و تا کنون بیشتر از شصت بار تجدید چاپ شده است. جمله‌های مثبت و روحیه‌بخشی که در سرتاسر این کتاب به چشم می‌خورند، محرک و انگیزه‌ خوبی برای کسانی هستند که دنبال مسیری جدید و راهی امیدبخش برای شروعی دوباره می‌گردند. چشم‌اندازی که این کتاب از زندگی  به مخاطب ارائه می‌دهد، روشن و امیدوارانه است. پایان دنیا در کتاب چهار اثر فلورانس به موفقیت و صلح و آرامش ختم می‌شود و همه‌ آرزوها و خواسته‌ها به انجام می‌رسند.

هدف موسسه کارآفرین آوای مشاهیر:

اینها پرسش هایی هستند که سعی شده در این مقاله در موسسه کار آفرین آوای مشاهیر در راستای آموزش بورس در شیراز منتشر شده است . به طور مختصر پاسخ داده شوند. پس تا پایان با ما همراه باشید.

نویسنده کتاب چهار اثر فلورانس اسکاول شین

فلورانس اسکاول شین (۲۴ سپتامبر ۱۸۱۷­­- ۱۷ اکتبر ۱۹۴۰)، زنی هنرمند و سخنور در آمریکا بود که در تصویرگری برای کتاب مهارت زیادی داست. پس از پیوستن به فرقه‌ تفکر نو در میانه‌های عمر او، تغییرات عمیقی در تفکراتش ایجاد شد و سال‌ها در نقش مبلغ و سخنگوی فرقه، کتاب‌های بسیاری نوشت و در اجتماعات زیادی سخنرانی کرد. مدتی هم به تدریس الهیات در نیویورک مشغول بود. تلاش برای تبیین عقاید فرقه‌ تفکر نو، موجب شد تا نامش بر سر زبان‌ها بیفتد و کتاب‌هایش به ویژه پس از مرگ، از محبوبیت زیادی در بین خوانندگان برخوردار شوند.

آثار دیگر فلورانس اسکاول شین

از این نویسنده شش کتاب در دست است که در بسیاری از کشورهای جهان به چاپ رسیده‌اند. در ایران هم، همه‌ آثار این نویسنده در اختیار علاقه‌مندان به او قرار دارد. کتاب‌های زیر در زمان حیات نویسنده چاپ شده‌اند:

  • بازی زندگی و شیوه‌ی آن (۱۹۲۵):
    • اسکاول شین در این کتاب می‌گوید که زندگی مانند یک بازی است که آدمی هر کاری چه خوب و چه بد در آن انجام دهد، نتیجه‌اش به خود او باز می‌گردد.
  • گفتار تو، چوب جادوی توست (۱۹۲۸):
    • اسکاول شین به معجزه‌ی کلام به شدت معتقد بود و ایمان داشت که با نفوذ کلام، می‌توان هر شرایط ناخوشایندی را تغییر داد.
  • راه مخفی به سوی موفقیت (۱۹۴۰):
    • در این کتاب، نویسنده به این موضوع می‌پردازد که به تعداد همه‌ی انسان‌ها، راه و مسیری روشن برای رسیدن به موفقیت وجود دارد، ولی گاهی پشت دیواری مخفی می‌ماند و باید از نو کشف شود.

کتاب‌های زیر هم پس از مرگ اسکاول شین به چاپ رسیده‌اند:

  • نفوذ کلام (۱۹۴۵):
    • اسکاول شین باز هم در این کتاب بر قدرت و سیطره‌ی کلام بر جهان هستی تأکید دارد و معتقد است با کمک خواستن از خداوند از طریق کلام، می‌توان بر همه‌ی مشکلات پیروز شد.
  • چار اثر فلورانس اسکاول شین (۱۹۸۹):
    • در این مجموعه، کتاب‌های پیشین نویسنده به صورت فشرده گردآوری شده است.
  • افسون گذرگاه شهود (۲۰۱۳):
    • اسکاول شین، کتاب خود را با این جمله شروع می‌کند: «دعا، تلفن کردن شما به خدواند است، و شهود، تلفن کردن خداوند به شما». این اندیشه در سرتاسر کتاب گسترده است

انگیزه اسکاول شین از نویسندگی

اسکاول شین ذاتا سخنور فوق‌العاده‌ای بود و توانایی بالایی در جذب مخاطب داشت. سخنرانی‌های پر شور او در اجتماعات مختلف برای تبیین مفاهیم اصلی فرقه‌ تفکر نو، افراد بسیاری را مشتاق و علاقه‌مند می‌کرد. او زبانی ساده و خوشایند داشت، تا جایی که بسیاری افراد از شدت سادگی سخنانش در علمی بودن آن‌ها تردید می‌کردند. اسکاول شین که مطالب مهم و پیچیده را به گونه‌ای ساده و همه‌ فهم بیان می‌کرد، پس از مدتی تصمیم گرفت از توانایی خود در سخنوری و اندیشه‌های والایی که در سر دارد برای نوشتن کتاب استفاده کند. البته او از سال‌ها پیش از این، به عنوان تصویرگر حرفه‌ای کتاب کودک فعالیت می‌کرد و با دنیای نشر و کتاب، بیگانه نبود.

اندیشه‌ها و باورهای اسکاول شین

پیوستن به فرقه‌ تفکر نو در میانسالی، تغییرات عمیقی در اندیشه‌های اسکاول شین به وجود آورد و تفکر او به سمت و سوی مثبت‌اندیشی و ایمان عمیق به خدواند تغییر جهت داد. اسکاول شین معتقد بود که سلامتی، خوشبختی و شادمانی، سه رأس مثلثی هستند که می‌توانند منجر به لذت بردن از زندگی شوند. او بر بازگشت نتیجه‌ اعمال انسان به خود او تأکید داشت و بنابراین در کتاب‌ها و سخنرانی‌هایش مدام بر استفاده از کلمات و عبارات مثبت و انگیزشی توصیه می‌کرد. از نظر اسکاول شین، شرط موفقیت این است که انسان توانایی کنترل شرایط مختلف زندگی خود را به دست بگیرد و با کمک گرفتن از الهیات و معنویت، بر مشکلات چیره شود. در واقع، هیچ کس و هیچ چیز جز خود انسان نمی‌تواند با تکیه بر تفکر مثبت و یاری خداوند، او را در مسیر درست زندگی پیش ببرد. علاوه بر این‌ها او گرایشاتی هم به افکار فمینیست‌ها داشت و در سخنرانی‌های خود از حقوق زنان دفاع می‌کرد. در انجمن‌های مختلفی که به منظور برابری حق زنان با مردان برگزار می‌شد شرکت داشت و در تلاش بود تا راهی پیدا کند که حقوق زنان بی دفاع و آسیب‌پذیر جامعه پایمال نشود.

یک مطلب جالب دیگر بخوانید؛  خلاصه کتاب تکنیک های ساده و کاربردی در تحلیل بنیادی

گزیده‌هایی از کتاب چهار اثر فلورانس

کتاب چهار اثر فلورانس که محبوب‌ترین اثر اسکاول شین در جهان است، در واقع، پس از مرگ او و در سال ۱۹۸۹ از مجموعه نوشته‌های قبلی نویسنده گردآوری شده و به چاپ رسیده است. این کتاب، ترکیبی از چهار کتاب «راه مخفی به سوی موفقیت»، «گفتار تو، چوب جادوی توست»، «بازی زندگی و شیوه آن» و «قدرت کلام» است. در ادامه به بیان خلاصه‌ای از هر کدام از این چهار کتاب می‌پردازیم.

۱- بازی زندگی و شیوه‌ آن

اسکاول شین در این کتاب می‌گوید زندگی میدان جنگ نیست و قرار هم نیست که برای آن تقلا کنیم. برعکس، زندگی یک بازی است و قرار است که در آن خوش بگذرد. فقط باید مثل همه‌ بازی‌های دیگر، قواعد بازی را یاد بگیریم. در این صورت استرس کمتری متحمل می‌شویم، احساس خوشبختی بیشتری می‌کنیم و موفق‌تر می‌شویم. هر روزی که از زندگی ما می‌گذرد، یک حرکت به سمت مرحله‌ بعدی است. او بر این باور است اعتقاد به خداوند و نیروی مطلقه‌ او و همینطور گام برداشتن در مسیر آموزه‌های کتاب مقدس، انسان را از وحشت‌زدگی و هراس از ناشناخته‌ها نجات می‌دهد. اسکاول شین در کتاب بازی زندگی و روش آن، روی مفاهیم زیر تأکید فراوانی دارد:

  • قانون انتظار:
    • او می‌گوید که با کمک قدرت تخیل و ناخودآگاه، می‌توانید آنچه را که تصور می‌کنید، در واقعیت زندگی به دست آورید. فقط کافیست منتظر بمانید.
  • الگوهای الهی:
    • انسان همواره باید شرایط خوب زندگی را از خداوند طلب کند، البته نه به این معنی که فقط روی یک خواسته‌ی ویژه تمرکز کند چون ممکن است که آن آرزو در دنیای واقع برای او سرانجام خوشی نداشته باشد. منظور اسکاول شین، درخواست یک زندگی خوب و آرام در کلیت آن است.
  • قانون جانشینی:
    • خیلی از افراد آنچه را که واقعا خوشحال و خوشنودشان می‌کند، نمی‌شناسند ونسبت به میل حقیقی و آرزوی واقعی خود آگاهی ندارند. گاهی خواسته‌های افراد در راستای رسیدن به خوشبختی نیست. مثلا فکر می‌کنند که پول زیاد، موجب خوشبختی آن‌ها می‌شود، در حالی که پول، ربطی به اصل حس خوشبختی ندارد. بنابراین باید از خداوند برای به دست آوردن رضایت مطلوب در زندگی کمک بگیرند.
  • قانون کارما:
    • طبق این قاعده، هر چه از انسان سر بزند، به عالم هستی داده می‌‌شود و دقیقا به خود او بازمی‌گردد. به همین دلیل به این قانون، قانون عمل و عکس‌العمل هم گفته می‌شود. اسکاول شین ایمان دارد که بر اساس قانون کارما، وقتی فکر مثبتی راجع به چیزی دارید یا قلبا احساس خوبی می‌کنید، احساس خوب و افکار خوب شما چند برابر می‌شود و خوشبختی به سمت شما روانه می‌شود.
  • قانون پذیرش:
    • این قانون، تکمیل‌کننده‌ی قانون کارما است. به این معنی که نباید منفی‌بافی کنید و نگذارید که وقایع منفی روی شما و احساسات شما تأثیر بگذارد. کلمات قدرت عظیمی دارند. درمورد چیزی که به زبان می‌آورید، حساس باشید و از گفتن کلمات منفی به دلیل قدرت زیانباری که دارند، پرهیز کنید.
  • قانون بخشش:
    • در واقع، مسیحیت بر اساس این قانون پی‌‌ریزی شده است و بر این اصل کلی استوار است که مردم می‌توانند با بخشیدن، خود را از شرایط ناگوار و ناخواسته نجات بدهند.
  • قانون عشق:
    • طبق چیزی که در این کتاب بیان شده است، این قانون از همه‌ی قوانین دیگر، قدرتمندتر است. همه‌ی انسان‌ها از عشق متولد می‌شوند و هدف از خلقت، فقط و فقط عشق بوده است.
  • قانون استفاده:
    • این قانون بر استفاده از مواهب و نعمت‌ها تاکید می‌کند. نویسنده بر این باور است که استفاده از نعمت‌ها نوعی سرمایه‌گذاری‌ است.

نویسنده می‌گوید اگر خود را با این اصول و قوانین وفق بدهید، به راحتی می‌توانید واقعیت بهتری برای خود بسازید و «چهارضلعی زندگی» خود را خلق کنید. چهار ضلعی زندگی شامل سلامتی، ثروت، عشق و آرزوهای شخصی می‌شود و تمرینی خلاقانه برای پی بردن به رویاها و جنبه‌های مختلف زندگی است. هر گاه می‌خواهید آرزو کنید به این فکر نکنید که به آن دست پیدا می‌کنید یا لیاقت داشتن آن را دارید یا نه. ایمان داشته باشید که بهترین اتفاق‌ها برای شما می‌افتد و خواست خداوند از شما حمایت می‌کند. اگر به زندگی عشق بدهید زندگی هم به شما عشق می‌ورزد. خوشبختی کاملا در دسترس شماست. تنها کاری که برای به دست آوردنش باید انجام دهید این است که افکار و احساسات مثبت را در خود تقویت کنید و اگر در این مسیر، اشتباهی از شما سر زد، خود را سرزنش نکنید.

یک مطلب جالب دیگر بخوانید؛  خلاصه کتاب ۷ عادت مردمان موثر

۲- گفتار تو، چوب جادوی توست از کتاب چهار اثر  فلورانس اسکاول شین!

 

در این کتاب، اسکاول شین تمرکز خود را روی قدرت کلمات گذاشته است. همه‌ حرف او این است که کلمات هر فرد مثل یک چوب‌دستی جادویی و قدرتمند عمل می‌کنند. مسأله‌ای که در دین مسیحیت هم به آن توجه ویژه‌ای شده است. در آموزه‌های عیسی مسیح این گونه آمده است که انسان با کلمات پاداش می‌گیرد و موأخذه می‌شود و مرگ و زندگی او به واسطه‌ کلمات رقم می‌خورد. در واقع، هر کس می‌تواند با تکان دادن چوب‌دستی‌ و قدرت زبانش، شرایط زندگی خود را به خوب یا بد تغییر دهد. اسکاول شین مخاطبانش را به گفتن جمله‌های انگیزشی و تأکیدی دعوت می‌کند. از نظر او این جمله‌ها قدرت عینی کردن آرزوها را دارند. مثلاً وقتی با خود تکرار می‌کنید «کیفم پر از \,gشده است»، تصویر آن را در ذهن خود می‌بینید. قوه‌ تخیل، احساس نیاز را در ذهن شما بیدار می‌کند و پیامی بر این مضمون به هستی می‌فرستد و هستی  تمام تلاش خود را برای تبدیل آرزوی شما به واقعیت می‌کند.

۳-  راه مخفی به سوی زندگی

به نظر اسکاول شین، موفقیت برای همه‌ افراد قابل دستیابی است. او می‌گوید که هیچ چیز در این دنیا آنقدر عجیب نیست که اتفاق نیفتد و برای رخ دادن همه‌ آرزوها و خواسته‌ها، کافیست که کلمات کلیدی و انگیزشی در ذهن انسان تکرار شوند و البته خود شخص، به آن‌ها اعتقاد قلبی داشته باشد. اگر برای رسیدن به آرزوهای خود شوق و شور داشته باشید و از صمیم قلب از هستی بخواهید که آن اتفاق برای شما بیفتد، هر کاری که در این مسیر انجام می‌دهید یک قدم شما را به سمت موفقیت پیش می‌برد. در مقابل احساس رشک و نفرت نسبت به کسی که موفق شده است، شما را از رسیدن به خواسته‌تان باز می‌دارد. ایمان به قدرت خداوند و یاری او در رسیدن به موفقیت، چیزی است که اسکاول شین به شدت روی آن تأکید دارد. او از مخاطبانش می‌خواهد که با تمام وجود اعتقاد داشته باشند که خداوند، موفقیت را از راهی که فکرش را نمی‌کنند در زندگی آن‌ها قرار می‌دهد. قدرت تفکر و کلام باز هم در این کتاب جایگاه ویژه‌ای دارد. اگر حین گام برداشتن به سمت خواسته‌های خود به افکار و کلمات منفی اجازه‌ جولان دادن بدهید، مطمئن باشید که به هدف خود نمی‌رسید. بنابراین خود را از هر گونه اندیشه‌ منفی پاک کنید و با دعا و کمک خواستن از خداوند، شک نداشته باشید که به آرزویی که در سر دارید می‌رسید.

۴- نفوذ کلام از کتاب چهار اثر فلورانس اسکاول شین

 

در این قسمت از کتاب، اسکاول شین باز هم روی نفوذ و قدرت کلمات تکیه می‌کند و به مخاطبانش هشدار می‌دهد که هر چه بگویند، آن را به سوی خود جذب می‌کنند. اگر مدام از بیماری، شکست، بی پولی و نفرت حرف بزنند، در زندگی به آن‌ها دچار می‌شوند و برعکس، اگر از سلامتی، ثروت و موفقیت سخن بگویند، میسر  رسیدن به آن‌ها را برای خود هموار می‌کنند. توصیه‌ ارزشمند او در این کتاب این است که زبان و کلمات خود را در راستای طلب شفا، طلب برکت و روزی و همینطور سعادت و موفقیت برای خود و دیگران به کار ببرید. نکته‌ دیگری که بیان می‌کند این است که هرگاه شر و بدی به شما رسید در مقابل آن مقاومت نکنید زیرا آن را بیشتر به سمت خود جذب می‌کنید. با استفاده از نفوذ کلام، سعی کنید شر و پلیدی را به خوبی و آرامش تبدیل کنید. در واقع چیزی به عنوان شر مطلق وجود ندارد زیرا قدرت مطلق از آن خداوند است و  وجود او فقط منشأ خیر و نیکی است. بنابراین شر چیزی است که از ذهن انسان نشأت می‌گیرد و با قدرت کلام مثبت، به راحتی قابل کنترل است.