درخواست مشاوره تماس

جشنواره

 خطوط حمایت و مقاومت در تحلیل تکنیکال

خط های حمایت و مقاومت  در بورس و در تحلیل تکنیکال از نقاطی تشکیل شده که میزان عرضه و تقاضا و به نوعی قدرت آن‌ها در آن نقاط با هم برابر می گردد. این خطوط به وسیله ابزارهای تحلیل تکنیکال مشخص گشته .و برای مشخص نمودن میزان عرضه و تقاضا و همینطور  در بحث روانشناسی بازار کاربرد بسیارفراوانی دارد.

شکسته شدن سطوح مقاومت و حمایت نشان‌دهنده بالا و پایین شدن مقدار عرضه و تقاضاست و در این روش  خطوط مقاومت  در بورس و حمایت جدید رسم می گردد .

شناسایی نقاط حمایت و مقاومت در بورس در تحلیل تکنیکال به ظاهر راحت  است .ولی کاربردهای بسیار زیادی داشته .و برخی از تحلیلگرها  فقط  با استفاده از همین خطوط به معامله می‌پردازند. در این مقاله در مورد خطوط مقاومت و حمایت در تحلیل تکنیکال و نحوه کار با آن‌ها و مزایا و معایب این دو خط صحبت می کنیم .

هدف موسسه کارآفرین آوای مشاهیر:

پرسش هایی که سعی شده در این قسمت در موسسه کار آفرین آوای مشاهیر در راستای آموزش بورس در شیراز منتشر شده. به طور مختصر پاسخ داده شوند. پس تا پایان با ما همراه باشید.

از کجا شروع کنم؟               دوره جامع نوابغ بورس          دوره معامله گری طلا           دوره نوابغ توربو              دوره رایگان اسطوره طلا

خطوط حمایت در بورس به چه معناست ؟

حمایت در بورس به سطحی گفته می‌شود که در آن نقطه ها تصورمی شود  که تقاضا به حدی قدرتمند و بالا می باشد که به قیمت اجازه پایین آمدن از یک محدوده را نمی‌دهند.

دلایل  این رفتار نمودار در رویارویی با خط حمایت چیست؟

در این محدوده  قیمت‌های کمتر و کمتر می گردد و در این شرایط  خریداران شروع به خرید کرده و میل فروشندگان به فروش کمتر می گردد . زمانی که  قیمت به سطح حمایت می‌رسد، تقاضا بیشتر از عرضه شده و ارزش سهم مورد نظر بالا و بالاتر می رود .

دسته بندی خطوط مقاومت و حمایت

استفاده از خطوط روند چگونه است ؟

همانگونه  که تا الان فهمیدید ، سطوح حمایت و مقاومت  در بورس با خطوط افقی و یا زاویه‌دار نشان میدهند  تا کنون مثال‌هایی را دیدیم که قیمت دو یا سه بار میل به برگشت  یک سطح خاص را داشته و ما هم همان سطح را با خط افقی به عنوان سطح حمایت و یا مقاومت مشخص می‌کنیم.

ثبت حرکات صعودی

این مورد برای بازارهای نوسانی مناسب امی باشد ،ولی در یک روند رو به بالا، قیمت در حال ثبت حرکات صعودی با شیب‌های کم و زیاد است و در یک روند رو به پایین نیز قیمت حرکات نزولی با شدت کم و زیاد را تجربه می کنند در اینجا کف‌ ها و سقف های قیمتی را به هم وصل می کند . و سپس  آن را ادامه می‌دهیم تا پیش‌بینی کنیم که قیمت تا به کجا میرسد و حمایت و مقاومت تا کجا ادامه پیدا خواهد کرد .

همین خطوط ساده روند‌ها، نوسانات و دیگر الگوهای نموداری را به شما نشان می‌دهند. این ابزار ساده یک دید خوب در مورد نحوه عملکرد بازار در آینده به معامله‌گران و سرمایه‌گذاران می‌دهد.

خطوط حمایت و مقاومت بصورت عمده و جزیی

سطوح حمایت و مقاومت جزیی مقاومت انچنانی  ندارند و خیلی زود از بین می‌روند؛ .

بعنوان  مثال اگر قیمت در حال سقوط  و ریزش باشد و سپس با یک پرش رشد کرده و دوباره به سمت پایین حرکت کنند ، با یک خط حمایت  در بورس جزیی روبرو هستیم ؛ .چون  قیمت در این منطقه پرش به بالا داشته است؛ .ولی  چون  روند رو به پایین است، شکستن این سطح کار سختی نمی باشد .

سطوح جزئی حمایت و مقاومت

سطوح جزیی حمایت  در بورس و مقاومت فرصت‌های معامله خوبی را برای سرمایه‌گذاران به وجود می‌آورد. در مثال قبلی اگر قیمت حمایت جزیی را بشکند، . سرمایه‌گذاران می‌دانند .که روند رو به پایین باقی مانده .و قیمت در بورس  باز هم پایین می‌آید؛.اما اگر قیمت باز هم در همان سطح قبلی به بالا برود،. با نوسان معامله طرف هستیم. حال در اینجا اگر قیمت بالاتر از کف قیمتی قبلی توقف کند، به احتمال زیاد با یک تغییر روند روبرو خواهیم شد.

تغییر روند

اما سطوح حمایت و مقاومت عمده و یا بزرگ، سطوحی هستند که به تازگی باعث تغییر یک روند شده‌اند؛ برای مثال اگر قیمت در یک روند رو به بالا قرار داشته باشد و ناگهان به سمت پایین سقوط کند، آن قیمتی که در آن این اتفاق افتاده است،. خط مقاومتی قوی و عمده بوده و بالعکس در جایی که روند رو به پایین توقف کرده .و تبدیل به روند رو به بالا شود،. خط حمایت عمده را داریم.

زمانی که  قیمت به یک سطح مقاومت و حمایت قوی یا عمده برمیگردد، .عموما تلاش می‌کند که آن را بشکند .و بعد در یک جهت دیگر حرکت می‌کند؛ .برای مثال اگر قیمت به یک خط حمایت قدرتمند برسد، معمولا پرش رو به بالا خواهد داشت.

به طور معمول در تحلیل تکنیکال این امکان را در نظر می‌گیرند. که یک روزی این سطح شکسته شود(که می‌شود)؛ اما قبل از این که نمودار از آن عبور کند، چند بار آن را لمس خواهد کرد.

استراتژی کار با خط حمایت و مقاومت

اساس کار با و استراتژی معامله با خطوط حمایت و مقاومت  در بورس این است .که در یک روند رو به بالا و یا نوسانات مثبت در نزدیکی سطح حمایت،. خرید کرده و در نزدیکی سطح مقاومت در یک روند رو به پایین و یا نوسانات منفی بفروشید.

خریدن در نزدیکی حمایت و فروش در نزدیکی خط مقاومت می‌تواند. سودآور باشد؛. اما هیچ تضمینی وجود ندارد .که آن سطوح بتوانند باقی بمانند؛. در نتیجه با استفاده از دیگر اندیکاتورها و الگوهای تحلیل تکینکال منتظر تاییدیه‌های دیگری نیز بمانید.

اصلاح قیمتی

برای خریدن در نزدیکی سطح حمایت، منتظر یک اصلاح قیمتی بمانید و وقتی که اصلاح قیمتی انجام شد، بعد از عبور قیمت از اوج آن اقدام به خرید کنید. وقتی بازار این حرکت را انجام می‌دهد، می‌فهمیم که خط حمایت هنوز هم پا برجا بوده و قیمت از آن دور خواهد شد.

همچنین حالتی برای خط مقاومت و فروش در نزدیکی آن نیز کار می‌کند و باید منتظر اصلاح قیمتی باشید و بعد از عبور قیمت از کف آن منطقه اصلاحی، سهام خود را در بورس بفروشید.

سطوح حمایت و مقاومت

استفاده از حد ضرر و سود هدف در معامله با استفاده از سطوح حمایت و مقاومت اهمیت بسیار زیادی دارد. اگر در حال خرید در نزدیکی سطح حمایت هستید، حتما سود هدف خود را در جایی کمی مانده به یک خط مقاومت قدرتمند قرار بدهید تا قیمت بعد از رسیدن به آن سقوط نکند.