درخواست مشاوره تماس

جشنواره

همه چیز درباره خط روند ها

در تعریف خط روند (Trend Line) توضیح دادیم که این خطوط یکی از مهمترین مفاهیم در تحلیل تکنیکال میباشند و به  هنگام  بررسی و مشاهده  خط روند، مفهوم هایی مانند چگونگی انتظارات فعالان بازار از گذشته قیمت‌ها یا تغییرات سطوح مقاومت و حمایت را میتوان مشاهده نمود .  زمانی که بتوانید رسم خطوط روند و روش استفاده از آن‌ها را به درستی یاد بگیرید، مسلما روش کارآمدی را درتحلیل تکنیکال یاد گرفته اید .باید بدانید دو نوع «خط روند صعودی» و «خط روند نزولی» در بازار داریم که در ادامه بیشتر درباره آن‌ها توضیح خواهیم داد .

خط روند یکی از ساده ترین و در عین حال بهترین  ابزارهای تحلیل تکنیکال می باشد  که تحلیل گران از آن استفاده می نمایند . در این مقاله ابتدا به آموزش ترسیم  و  نحوه رسم خط روند در بورس (قابلیت  استفاده در همه بازار های سرمایه گذاری ) خواهیم پرداخت  بعد از آن در ادامه به بررسی اعتبار خطوط روند و همینطور  نحوه تبدیل خطوط روند به یکدیگر خواهیم پرداخت .

هدف موسسه کارآفرین آوای مشاهیر:

پرسش هایی که سعی شده در این قسمت در موسسه کار آفرین آوای مشاهیر در راستای آموزش بورس در شیراز منتشر شده. به طور مختصر پاسخ داده شوند. پس تا پایان با ما همراه باشید.

طریقه رسم خط روند

خط روند، یک ابزار ترسیم نموداری دینامیک می باشد . این خط از اتصال نقاط چرخش قیمت در نمودار تشکیل می گردد. در تحلیل تکنیکال از خط روند برای تشخیص نقاط احتمالی واکنش بازار استفاده می کنیم . این خط ها می توانند بر اساس شرایط بازار و نمودار ،خاصیت حمایتی یا مقاومتی داشته باشند. در حقیقت  خط روند، حمایت یا مقاومت به صورت افقی مورب می باشد . این شیوه برای معامله گران  دارای نقش حیاتی است زیرا به آنها در تشخیص نقاط مهم عرضه و تقاضا که می‌توانند عامل تغییر مسیر بازار و شکل‌گیری روند جدیدگردد کمک می کنند.

شیوه درست ترسیم خط روند

جهت  ترسیم خط روند در بورس به صورت درست  مانند رسم سایر موارد در نمودارها نیاز به رسم چندین خط به صورت تجربیمی باشد  تا بتوانیم بهترین  آنها را انتخاب کنیم.بعضی وقت ها ممکن است خط روندی که درست به نظر می رسد نیاز به تصحیح دارد. عموما  چند دستورالعمل مفید برای پیدا کردن این خطوط وجود دارد که در ادامه به آنها می پردازیم.

برای ترسیم خط روند در بورس و یا در سایر بازارهای سرمایه گذاری، ابتد باید روند را تشخیص دهیم .یعنی  برای رسم خط روند صعودی، باید حداقل دو حفره نزولی که حفره دوم از حفره اول بالاتر می باشد را پیدا کنیم . البته میدانیم که برای رسم هر خط صاف و مستقیمی باید دو نقطه انتخاب گردد.آموزش خط روند و انواع روند ها را میتوانید در ویدیو زیر مشاهده فرمایید .با آوای مشاهیر همراه باشید.

 

 

اگرچه معیارها برای ترسیم خط روند در بورس و یا در سایر بازارهای سرمایه گذاری به این صورت، متفاوتمی باشد اما  یادآوری این نکته لازم است  که چارتیست ها از لحاظ منطقی نیاز دارند که درباره شیوه  شکل گرفتن نقطه پایینی حفره یا موج اطمینان حاصل کنند و اینجاست که از اتصال پایین ترین نقاط موج های نزولی (حفرات) در روند صعودی کلی، خط روند صعودی شکل می گیرد .

نحوه استفاده از خط روند

زمانی  که نقطه سوم اعتبار خط روند را تایید نمود و روند، مسیر اصلی خود را در پیش گرفت، خطوط روند در زمینه های مختلفی مفید خواهند بود. یکی از مفاهیم اولیه روند این است که روند دوست دارد جهت خود را حفظ کند. در نهایت زمانی که روند شیب مطمئنی به خود بگیرد که این شیب به وسیله خط روند قابلیت تشخیص دارد، به طور معمول خط روند در همان شیب باقی می مانند.

در خط روند در بورس نه تنها حد نهایی مراحل تصحیح روند را مشخص می کنندهمینطور به عنوان یک کاربرد مهمتر  و بهتر میتوان زمان تغییر جهت روند را نیز از روی آن پیش بینی نمود. بعنوان  مثال در روند صعودی، حفره نزولی اغلب به خط روند نزدیک می گردد و یا ممکن است اندکی از آن عبور می کند. چون که تمایل معامله گران به خرید در موج های نزولی در یک روند صعودی می باشد  که باعث می شود این خط روند همانند یک مرز حمایت عمل کند که می توان به عنوان محدوده خرید از آن استفاده کرد. در روند نزولی این خط به عنوان محدوده مقاومت (فروش) عمل می کند.

برای دیدن ادامه آموزش با آوای مشاهیر همراه باشید .