درخواست مشاوره تماس

جشنواره

بورس در شیراز
یک قرار داد اختیار معامله :

یک قرارداد اختیار معامله از نظر بازدهی بورس می‌تواند .در یکی از سه حالت زیر باشد: ۱- اختیار معامله در سود: یک اختیار معامله را درسود می‌نامیم اگر چنانچه فرد خریدار با اعمال آن به سود برسد.

بورس در شیراز

یک قرارداد اختیار معامله از نظر بازدهی می‌تواند در یکی از سه حالت زیر باشد:
  • اختیار معامله در سود:یک اختیار معامله را در سود می‌نامیم. اگر چنانچه فرد خریدار با اعمال آن به سود برسد. به‌عنوان‌مثال اگر در قرارداد اختیار خرید بورس، قیمت نقدی کالا بیشتر از قیمت اعمال قرارداد اختیار باشد. بدین معنی است که خریدار با اعمال اختیار، کالای مورد نظر را با قیمتی کمتر از قیمت نقدی، از فروشنده اختیار خواهد. خرید و درنتیجه سود خواهد برد. در این حالت گفته می‌شود که اختیار معامله در سود است.

هدف موسسه کار آفرین آوای مشاهیر:

اینها پرسش هایی هستند که سعی شده در این مقاله در موسسه کار آفرین آوای مشاهیر در راستای آموزش بورس در شیراز بطور مختصر بیان کند. پس تا پایان با ما همراه باشید.

 

اختیار معامله بی‌تفاوت:

یک اختیار معامله را بی‌تفاوت می‌نامیم. اگر چنانچه فرد خریدار با اعمال آن نه به سودی برسد. و نه زیان کند. برای مثال اگر در قرارداد اختیار خرید، قیمت اعمال قرارداد .اختیار برابر با قیمت نقدی کالا باشد، برای خریدار اختیار فرقی ندارد. که کالا را از بازار نقدی تهیه کند. یا قرارداد را اعمال کند. در نتیجه در این حالت گفته می‌شود. که اختیار معامله بی‌تفاوت نسبت به سود یا زیان است.

اختیار معامله در زیان:

یک اختیار معامله را در زیان می‌نامیم. چنانچه خریدار آن با اعمال اختیار معامله زیان کند. طبیعی است .که اختیار معامله‌های در زیان هیچ‌گاه اعمال نمی‌شوند.

مثال :

به‌عنوان‌مثال اگر در قرارداد اختیار خرید، قیمت نقدی کمتر از قیمت اعمال قرارداد باشد. خریدار با اعمال آن زیان می‌کند. در نتیجه منطقی نیست. که از اختیار خود استفاده کند. چراکه می‌تواند کالای مورد نظر را با قیمتی کمتر، از بازار نقدی تهیه کند. در این حالت گفته می‌شود اختیار معامله در زیان است.

وضعیت بازذهی:

وضعیت بازدهی یک اختیار در هر زمانی قبل از سررسید تا سررسید قرارداد قابل‌بررسی است. اگرچه در قرار داد ها یاختیار معمله اروپایی قبل از سررسید امکان اعمال وجود ندارد. ولی با در نظر گرفتن فرض اعمال می‌توان وضعیت بازدهی آن را تعیین کرد. به‌طورکلی وضعیت بازدهی اختیار معامله خرید و فروش، برای دارنده آن به شرح زیر خواهد بود:

 

وضعیتاختیار خریداختیار فروش
قیمت نقدی > قیمت اعمالاختیار معامله در سود استاختیار معامله در زیان است
قیمت نقدی = قیمت اعمالاختیار معامله بی‌تفاوت استاختیار معامله بی‌تفاوت است
قیمت نقدی < قیمت اعمالاختیار معامله در زیان استاختیار معامله در سود است
تفاوت اختیار معامله هایی آمریکایی واروپایی:

تفاوتی که اختیار معامله‌های آمریکایی بــا نوع  اروپایی دارند، در زمان مجاز برای اعمال این اختیار معامله‌ها است. اختیار معامله‌های آمریکایی برخلاف نوع اروپایی در هر تاریخی قبل از زمان سررسید قابل‌اعمال هستند.

  • اختیار معامله اروپایی 

    ، اختیار معامله اروپایی اختیار معامله‌هایی هستند .کــه اعمال آن‌ها فقط در زمان سررسید مقرر شده، صورت می‌پذیرد .و خریدار اختیار معامله هیچ‌گاه قبل از زمان سررسید قید شده. در اختیار معامله مجاز به استفاده از اختیار معامله خود نیست. قراردادهای اختیار معامله در شرکت بورس کالای ایران با سبک اروپایی اعمال می‌شود.

  • اختیار معامله آمریکایی
  • تفاوتی که ایــن نوع اختیار معامله‌ها بــا نوع اروپایی دارند .در زمان مجاز برای اعمال این اختیار معامله‌ است. اختیار معامله‌های آمریکایی برخلاف نوع اروپایی. در هر تاریخی قبل از زمان سررسید قابل‌اعمال هستند.
  • مثال :
  • مثلا اگر یك اختیار معامله آمریکایی برای مدت ۶ ماه بسته شده باشد . چنانچه قبل از ۶ ماه (مثلا بعد از سه ماه از زمان انعقاد قرارداد) .خریدار احســاس کند. که با اعمال اختیار معامله خود .  از سود خوبی برخوردار می‌شــود.  می‌تواند در همان زمان اختیار معامله را اعمال و از حق خود استفاده کند. به‌طور کلی اختیار معامله‌های آمریکایی در مقایسه با اختیار معامله‌های اروپایی به دلیل اینکه از ریسک بالاتری برای فروشنده اختیار معامله برخوردار هســتند.
فواید اختیار معامله

یکی از فواید مهم اختیار معامله، تطبیق‌پذیری و توانایی آن برای ارتباط برقرار کردن با دارایی‌های سنتی‌ مانند سهام شخصی است. این ویژگی به شما امکان می‌دهد. که موقعیت خود را طبق شرایطی که ممکن است. در بازار اتفاق بیفتد، تطبیق دهید یا تنظیم کنید.

مثال:

برای مثال می‌توانیم از اختیار معامله به‌عنوان سپر دفاعی در برابر بازار بورسِ در حال سقوط استفاده کنیم. تا ضرر سقوط سهامرا کاهش بدهیم. یا می‌توانیم از آن برای پیش‌بینی استفاده کنیم. یا اگر بخواهیم می‌توانیم. با استفاده از آن‌ها خیلی محافظه‌کار باشیم. بنابراین استفاده از اختیار معامله را می‌توان به‌عنوان بخشی از استراتژی وسیع‌تر سرمایه‌گذاری توصیف کرد . اما این تطبیق‌پذیری عملی هم مشکلات خود را دارد.