درخواست مشاوره تماس

جشنواره

بورس در شیراز

پذیره نویسی چیست؟

کسانی که با بازار سرمایه  و بورس یا با مباحث حقوقی مالی سر و کار دارند. احتمالاً به اصطلاح “پذیره نویسی” برخورد کرده‌اند. ازجمله مسائلی که در این اصطلاح با آن مواجه هستیم. تعهد و تسهیل تأمین مالی است. درواقع این فرآیند حضور اشخاصی که قصد سهامداری در شرکت‌ها را دارند را آسان‌تر کرده .  به تأمین مالی بهتر و سریع‌تر شرکت‌ها کمک شایانی می‌نماید. روش‌های مختلفی برای پذیره نویسی وجود دارد.

بورس در شیراز

هدف موسسه کار آفرین آوای مشاهیر:

اینها پرسش هایی هستند. که سعی شده در این مقاله در موسسه کار آفرین آوای مشاهیر در راستای آموزش بورس در شیراز بطور مختصر پاسخ داده شوند . پس تا پایان با ما همراه باشید.

تعریف پذیره نویسی

پذیره نویسی در لغت به معنی نوشتن و امضاء کردن در پای سند و نوشته است. درواقع پذیره‌نویسی به تعهد انجام کاری یا تعهد امری که در آن نوشته .  سند شرح داده‌شده، اطلاق می‌گردد. پذیره‌نویسی هم‌چنین در معنی فرایند خرید اوراق بهادار از ناشر یا نماینده قانونی او و پرداخت. یا تعهد پرداخت وجه کامل آن طبق قرارداد به کار می‌رود.

تعریف از دید حقوق تجارت

پذیره نویسی در حقوق تجارت در مورد شرکت‌های سهامی عبارت است از: تعهد پرداخت قیمت یک یا چند سهم از سهام شرکت بورس. درواقع عملی است که به واسطه آن شخصی تعهد می‌کند. قسمتی از سرمایه شرکت را تقبل کند. در شرکت سهامی عام شریک شود. همان‌طور که می‌دانیم، موسسین در شرکت سهامی عام قسمتی از سرمایه را از طریق فروش سهام، به مردم تأمین می‌نمایند. طبق ماده ۳۸ قانون تجارت، شرکت سهامی عام هنگامی تشکیل می‌گردد. که کلیه سهام آن تأدیه شود. به این مفهوم که کل سرمایه چه از جانب موسسین و چه از طرف مردم تعهد شده باشد .

فرآیند پذیره نویسی

به منظور انجام این فرآیند لازم است. این طرح پذیره‌نویسی تهیه‌شده. به امضای همه مؤسسان شرکت برسد. در مرحله بعدی، این طرح به اداره ثبت شرکت‌ها در تهران، یا اگر در شهرستان باشد. به دایره ثبت شرکت‌ها، تحویل داده می‌شود. همچنین در نقاطی که دایره ثبت شرکت‌ها وجود ندارد .به اداره ثبت‌اسناد و املاک محل تقدیم می‌شود. البته لازم است، مؤسسان، علاوه بر طرح پذیره‌نویسی، اظهارنامه و اساسنامه شرکت را نیز به مرجع ثبت شرکت‌ها تحویل دهند.

مرجع ثبت شرکت ها:

مرجع ثبت شرکت‌ها پس از مطالعه اظهارنامه و طرح اساسنامه شرکت و طرح پذیره‌نویسی سهام و تطبیق آن‌ها با قانون، اجازه انتشار اعلامیه پذیره‌نویسی سهام را صادر می‌نماید. پس از گذراندن این مراحل، موسسین شرکت، باید اعلامیه‌ای را در روزنامه‌ای که قبلاً معین کردند . آگهی کنند. همچنین بانکی که تعهد سهام در آن انجام می‌شود. را نیز باید اعلام نمایند. درنهایت اعلامیه پذیره‌نویسی سهام اعلان عمومی می‌شود و پذیره‌نویسان احتمالی برای تعهد سرمایه شرکت از آن مطلع می‌شوند.

نحوه پذیره نویسی سهام در شرکت سهامی عام

در شرکت‌های سهامی عام، حداقل ۳۵ درصد سرمایه شرکت باید تأدیه شود. به این معنی که پرداخت کل سرمایه الزامی نیست. ولی ۳۵ درصد حداقل باید تعهد به پرداخت شود .که این کار از طریق بانک صورت می‌گیرد. اعلام تعهد پرداخت سرمایه توسط سهامداران در صورت‌جلسه‌ای که به امضای کلیه آنان می‌رسد .قید می‌شود. هرکسی در مقابل نام خود میزان سرمایه تعهدی و مبلغی را که حاضر است فوراً پرداخت کند . نوشته و امضاء می‌کند.

امضا ورقه تعهد:

درواقع آنان باید ورقه‌ای را به نام ورقه تعهد سهم که حاکی از قبول و تعهد پرداخت بهای سهم است.  تکمیل و امضاء کنند. این عمل را پذیره نویسی می‌گویند. ظرف مهلتی که در اعلامیه پذیره‌نویسی معین‌شده است. علاقه‌مندان، به بانک مراجعه می‌نمایند. ورقه تعهد سهم را تکمیل و امضاء و مبلغی را که نقداً باید پرداخت شود. تأدیه و رسید دریافت می‌کنند. امضاء ورقه تعهد سهم، به خودی خود مستلزم قبول اساسنامه شرکت و تصمیمات مجامع عمومی شرکت. ورقه تعهد سهم در دو نسخه تنظیم و با قید تاریخ به امضای پذیره‌نویس یا قائم‌مقام قانونی او می‌رسد. نسخه دوم ورقه تعهد سهم مزبور با قید رسید وجه با مهر و امضای بانک به پذیره‌نویس داده می‌شود.

ورقه تعهد سهم بر اساس ماده (۱۳ ل. ا. ق. ت) ورقه تعهد سهم شامل نکات ذیل است:
  1. نام و موضوع و مرکز اصلی و مدت شرکت.2سرمایه شرکت.3شماره و تاریخ اجازه انتشار اعلامیه پذیره‌نویسی و مرجع صدور آن.4تعداد سهامی که مورد تعهد واقع می‌شود و مبلغ اسمی آن و همچنین مبلغی که از آن بابت نقداً در موقع پذیره‌نویسی باید پرداخت شود.5نام بانک و شماره‌حسابی که مبلغ لازم توسط پذیره‌نویسان باید به آن حساب پرداخت شود.6هویت و نشانی کامل پذیره‌نویس.7قید اینکه پذیره‌نویس متعهد است مبلغ پرداخت‌نشده سهام مورد تعهد را طبق مقررات اساسنامه شرکت تأدیه نماید.