درخواست مشاوره تماس

جشنواره

بورس

شاخص بورس

توجه به شاخص‌های بورس به این علت مهم است. که با بررسی و تحلیل آن‌ها، می‌توانید وضعیت گذشته و حال بورس را از جنبه‌های مختلف. ارزیابی و حتی با کمک روش‌های نموداری روند آینده بورس را پیش‌بینی کرد. سرمایه‌گذارانی که به طور مستقیم در بورس حضور داشته. و معاملات سهام شرکت‌های مختلف را انجام می‌دهند. برای بررسی جهت بازار سرمایه‌گذاری در این بازار به شاخص‌های بورس توجه می‌کنند. بدیهی است که وقتی شاخص‌های بورس مثبت باشد.

بورس

هدف موسسه کارآفرین آوای مشاهیر:

اینها پرسش هایی هستند که سعی شده در این مقاله در موسسه کار آفرین آوای مشاهیر در راستای آموزش بورس در شیراز بطور مختصر پاسخ داده شوند.پس تا پایان با ما همراه باشید.

 

افرادی که تمایل به سرمایه‌گذاری در شرکت‌های بزرگ دارند . بهتر است با دقت به بیشتری به تغییرات شاخص کل توجه کنند.به سایت tsetmc که مراجعه کنید .تمام شاخص‌های بازار بورس را می‌توانید مشاهده کنید. اما برای تحلیل سریع و آسان این اطلاعات، کافی است .به دو متغیر مهم «شاخص کل» و «شاخص کل هم‌وزن» بیشتر توجه داشته باشید.

شاخص کل :

شاخص کل بیانگر تغییرات ارزش همه سهام شرکت‌های بزرگ و کوچک است. که اندازه شرکت‌ها نیز در آن تاثیرگذار است.  به‌همین خاطر شرکت‌های با ارزش بازار بزرگتر و سرمایه بیشتر بر تغییرات شاخص مذکور بیشتر تاثیرگذار هستند.

انتخاب صنایع برتر

زمانی که شاخص بورس مثبت است. توصیه می‌شود با بررسی شاخص صنایع مختلف بکوشید. صنایع برتر را برای سرمایه‌گذاری شناسایی و بهترین سهم‌های آن صنعت را انتخاب کنید.هتر است چند صنعت برتر را شناسایی و از میان آن صنایع شرکت‌های خوب را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنید تا ریسک سرمایه گذاریه تان را تا حد امکان کاهش یابد. فراموش نکنید. خرد کردن بیش حد سرمایه هم کار چندان درستی نیست. چراکه ریسک مدیریت آن را افزایش می‌دهد.

نسبت P/E

نسبت P/E در یک شرکت به معنای انتظارات سرمایه‌گذاران از بازدهی آینده آن شرکت است. مثلا اگر شرکتی P/E پنج داشته باشد .یعنی انتظار داریم بازدهی آینده آن نزدیک به بهره سپرده‌های بانکی و حدود ۲۰ درصد باشد. نسبت P/E پنج همچنین نشان می‌دهد. که سرمایه‌گذاری در این شرکت پس از پنج دوره سودآوری، می‌تواند اصل سرمایه‌ را بازگرداند.

چند صنعت برتر:

 

چند صنعت برتر را شناسایی. و از میان آن صنایع شرکت‌های خوب را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنید. تا ریسک سرمایه‌گذاری‌تان را تا حد امکان کاهش یابد.بنابراین سهام داخل یک صنعت را باید با سهام هم‌نوع خودش در همان صنعت مقایسه کنیم. اگر همه فاکتورهای بنیادی چند سهم درون یک صنعت با هم برابر بود. سهمی را انتخاب می‌کنیم که P/E پایین‌تری دارد.

نکته :

از آنجایی‌که P/E بدون ریسک بازار یا P/E اوراق مشارکت حدود پنج است. سرمایه‌گذاری در صنایع و شرکت‌هایی که P/E بالا و حوالی ۱۰ دارند. باید کاملا بررسی شود. سرمایه‌گذاری در این صنایع در صورتی توصیه می‌شود. که مطمئن باشید سود شرکت مورد نظر به علت راه‌اندازی طرح‌های توسعه یا سایر عوامل بنیادی در آینده نزدیک رو به افزایش است.

بررسی نماد شرکت‌های پربیننده

در سایت شركت مديريت فناوری بورس تهران یا همان tsetmc.com که مراجعه کنید. بخشی به نمادهای پربیننده بازار اختصاص‌یافته .که مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار دارد. بعضاً مشاهده می‌شود. برخی افراد برای رصد بازار بورس با استفاده از «نمای بازار بورس» .یا «دیده‌بان بازار» فقط به نمادهای پربیننده اتکا می‌کنند. اما چنین قاعده‌ای چندان درست نیست.

نمادها :

لازم است توجه داشته باشید نمادی که در صدر نمادهای بورس قرار می‌گیرد. الزاماً بهترین انتخاب برای سرمایه‌گذاری نیست. چراکه ممکن است به‌دلیل افزایش تقاضای سرمایه‌گذاران خرد، نهایت رشد قیمتی خود را تجربه کرده باشد. به همین علت توصیه می‌شود اِلمان‌های دیگر را هم برای انتخاب و خرید سهام شرکت‌ها در نظر داشته باشید.

میزان نقد شوندگی سهم

میزان نقد شوندگی سهم یکی از موارد مهمی است که همیشه هنگام رصد بازار بورس باید به آن توجه کنیم. در واقع توصیه می‌شود. همیشه سهمی را انتخاب کنیم. که حجم معاملات آن‌ها قابل‌توجه بوده و نقدشونده باشد. اگر سهمی را انتخاب کنیم. که نقدشوندگی آن خوب نباشد. زمان فروش سهام مذکور دچار مشکل خواهیم شد. حتی ممکن است چنین نمادهایی برای مدتی بسته هم بمانند.

سهام شناور آزاد

سهام شناور آزاد میزان سهامی است. که دست سهامداران خرد یا به‌اصطلاح حقیقی‌هاست. بهتر است دنبال سهمی باشید که میزان سهام شناور آزاد آن بیشتر از ۱۰ درصد باشد. البته فراموش نکنید اگر می‌خواهید ریسک سرمایه‌گذاری‌تان خیلی بالا نرود، بهتر است این سهام شناور آزاد  خیلی هم زیاد نباشد. و حداقل دو سه سهامدار عمده داشته باشد.