درخواست مشاوره تماس

جشنواره

بورس در شیراز

کتاب کانسلیم:

کتاب کانسلیم یکی از مهم‌ترین مراجع راهنما برای کسب سود در بازار بورس اوراق بهادار به شمار می‌رود. ” کتاب کانسلیم” نوشته‌ی “آقای ویلیام اونیل” دربردارنده‌ی مفاهیم تحلیل بنیادی، تحلیل تکنیکال، بررسی رفتار روزانه و همچنین مدیریت سرمایه بورس است. در این کتاب به زبان ساده دلایل بررسی سهام و نحوه بررسی آن‌را نیز بیان کرده است.

بورس در شیراز

کانسلیم (CANSLIM) سر‌واژه هفت پارامتر مهم در تحلیل سهام است که آقای ویلیام اونیل این شروط را ضامن رشد سهم می‌داند.

  • C: رشد مستمر درآمد سه ماهه سهم (Current quarterly earnings per share)

  • A: رشد درآمد نسبت به مدت مشابه (Annual earnings growth)

  • N: تولیدات جدید، مدیریت نوین، افق های جدید New products) ، New management، New highs)

  • S: عرضه و تقاضا  (shares outstanding)

  • L: صنعت پیشرو  (Leading industry)

  • I: حمایت های نهادی  (Institution sponsorship)

  • M: جهت بازار(Market direction)

پارامترهای کانسلیم تحلیل بنیادی، تحلیل تکنیکال، رفتارشناسی و همچنین مدیریت سرمایه را شامل می‌شود که پایه و اساس آموزش بورس را هستند.

فقط یک استراتژی معاملاتی مناسب و پایبندی به آن، برای معامله گران سود مستمر به همراه خواهد داشت و مطالعه کتاب کانسلیم  به اصلاح استراتژی معاملاتی کمک شایانی خواهد کرد.

پاراگراف‌های برتر کتاب کانسلیم:

۱-  پیشرفت بشری ضامن سودآوری و ایجاد ارزش افزوده بورس است.

بازار سهام به دلیل حرص و آز مردم افزایش نمی‌یابد. رشد بورس به خاطر محصولات، خدمات و اختراعات جدید است. هرسال هزار ابداع و نوآوری جدید ارائه می‌گردد. شرکت های نوآور و کارآفرین که هرسال محصولات جدید و باکیفیت به بازارعرضه می‌کنند همواره در صدر پیشگامان بازار بورس بوده‌اند. حال چرا افراد بیشتری از این موقعیت بی‌نظیر برای سرمایه گذاری استفاده نمی‌کنند؟ چون آن‌ها در مورد بازار بورس بی‌اطلاع هستند و وقتی شما از چیزی اطلاع ندارید نسبت به آن بی‌اعتماد می‌شوید و حتی ممکن است از آن گریزان شوید.

۲-  بورس نیاز همیشگی است

دلیل بسیار روشن و مشخصی برای تداوم رشد بازار بورس در آینده وجود دارد و آن افزایش جمعیت است. نرخ ازدواج افزایش یافته و بچه‌های بیشتری متولد می‌شوند. آن‌ها به خانه، وسایل زندگی، کمک پزشکی، پوشاک و آموزش نیاز دارند. پس مصرف کنونی تداوم یافته و افت نخواهد کرد.

۳-  با سرمایه کم شروع کنید

اگر شما یک کارمند عادی یا سرمایه گذار تازه‌کار هستید، به پول زیادی برای شروع نیاز ندارید. شما می‌توانید با ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ دلار شروع کرده و کسب درآمد و پس‌انداز به آن اضافه کنید. من کار خود را با خرید فقط ۵ عدد سهم Procter & Gamble زمانی که ۲۱ سال داشتم و تاره از مدرسه فارغ التحصیل شده بودم آغاز کردم.

۴-  اولین شرط کانسلیم را در صورت های مالی بجویید – گذشته راه را به ما نشان می‌دهد.

اولین گام در یادگیری نحوه انتخاب سهام موفق در بازار بورس، ارزیابی سهام موفق در گذشته است. با ارزیابی فوق شما می‌توانید الگوی قیمت سهام های موفق قبلی را پیش از آغاز رشد عظیم‌شان تشخیص دهید.

۵-  مثل کاسبان محلی باشید

بسیاری از سهامداران تحت تاثیر گزارش‌ها، هیجان زده می‌شوند و شرکت ها نیز سعی می‌کنند خود را به بهترین نحو نشان دهند. حتی اگر شرکت رکورد بیشترین فروش را برای تاریخ فعالیت خود ثبت کرده باشد، به معنای عملکرد خوب شرکت نیست. اگر به دنبال واقعیت ها هستید باید در بین نمایش‌های تحریف شده، حقیقت ماجرا را پیدا کنید.

عامل کلیدی برای هر سرمایه گذار موفق باید این باشد: افزایش درآمد شرکت در سه ماه اخیر نسبت به سه ماه مشابه سال قبل چقدر بوده است؟

۶-  فقط سود عملیاتی را در نظر بگیرید

نکته آخری که ممکن است سرمایه گذاران بازار بورس را گمراه سازد، سودهای غیر عادی و استثنایی است. اگر شرکتی که تولیدکننده رایانه است در گزارش سه ماهه اخیر خود، درآمد ناشی از فروش دارایی ها یا کارخانه خود را نیز لحاظ کرده باشد، باید از این درآمد صرف نظر کنید. آن‌ها نمایانگر حوادثی استثنایی و یک دفعه‌ای هستند که نشان‌دهنده ارتقای وضعیت شرکت و تداوم سوددهی آن نیستند. از آن‌ها صرف نظر کنید.

۷-  تداوم رشد اهمیت دارد.

ما به دنبال سهامی هستیم که سود سه ماهه آن از رشد افزایشی برخوردار بوده و یا حداقل رشد آن ثابت باشد. سهام خوب و برنده از یک سو رشد خوبی طی سال‌های گذشته داشته‌اند و از سوی دیگر سود آن‌ها در چند دوره سه ماهه اخیر با رشد خوبی مواجه بوده است. با ترکیب دو عامل کلیدی فوق می‌توان سهام برتر و برنده را انتخاب کرد یا حداقل سهامی را خرید کرد که شانس موفقیت بیشتری دارد.

۸-  سهم فقط باید با گروه خود مقایسه شود.

فقط بخاطر سهمی آن را نخرید. دلایل بسیار زیادی برای ارزان بودن قیمت یک سهم وجود دارد و براساس هیچ قاعده‌ای نمی‌توان گفت که اگر P/E سهمی ۸ تا ۱۰ است، P/E آن به ۴ تا ۵ نخواهد رسید. سال‌ها پیش وقتی من تازه کار بودم، سهام Northrop را با P بر E برابر ۴ خریداری کردم و باناباوری دیدم که P/E آن به ۲ رسید.

۹-  تحلیل بنیادی از کدام منظر؟

نتیجه‌ای که ما از تحقیق در مورد شرکت های برتر بورس طی سالیان دراز گرفتیم این بود که نرخ رشد سود هرسهم به مراتب از اهمیت بیشتری نسبت به P/E برخوردار است. به طور خلاصه: برسهامی تمرکز کنید که طی پنج سال گذشته از عملکرد خوبی در زمینه سود سالانه برخوردار باشند. دو عامل رشد سود سالانه سهم و سود سه‌ماهه سهم شرکت را باهم در نظر بگیرید.

۱۰-  سهام ارزان الزاما خوب نیست

تناقص جالب ولی غیرقابل هضمی که وجود دارد این است: چیزی که اکثر مردم فکر می‌کنند قیمت آن بسیار بالاست، بالاتر می‌رود؛ چیزی که مردم فکر می‌کنند ارزان و امن است پایین‌تر می‌رود. آیا شما تاکنون با چنین مساله‌ای برخورد کرده‌اید؟

۱۱-  پارامتر تولیدات جدید در کتاب کانسلیم بیانگر “نوآوری رمز پیشرفت است.”

به دنبال سهام شرکت هایی بروید که از محصولات، خدمات، مدیریت و یا شرایط جدید کاری برخوردارند. از آن مهم‌تر سهامی که از دوره های تقویت و تصحیح قیمت بیرون آمده و به قیمت های بالای جدیدی دست یافته اند بهترین گزینه برای خرید هستند.

۱۲-  سهام زیانده را نگه ندارید.

اگر سبدی از سهام در اختیار دارید باید همواره بدترین سهم خود را فروخته و بهترین سهم خود را کمی بیشتر نگه دارید. به عبارت دیگر، سهام بازنده خود را سریعا فروخته و انتخاب‌های بهتر خود را نگه دارید.