درخواست مشاوره تماس

جشنواره

موسسه کارآفرین آوای مشاهیر

آیا می توانم از چند کارگزاری به صورت مجزا کد بورسی خودم را دریافت کنم؟

همانطور که بیان کردیم کد بورسی شما یک کد کاملاً منحصر به فرد برای هر شخص حقیقی و حقوقی است که فقط یک بار برای وی تعریف می شود. از این رو  شما در بازار بورس ایران همیشه با همان کد بورسی که برای بار اول دریافت کرده‌اید، شناخته می‌شوید. اما این امکان وجود دارد که معاملات خود را از یک کارگزار به کارگزار دیگری انتقال دهید.

هدف موسسه کارآفرین آوای مشاهیر:

اینها پرسش هایی هستند که سعی شده در این مقاله در موسسه کار آفرین آوای مشاهیر در راستای آموزش بورس در شیراز منتشر شده است . به طور مختصر پاسخ داده شوند. پس تا پایان با ما همراه باشید.

موسسه کارآفرین آوای مشاهیر

چگونه کد بورسی‌‌‌ام را دریافت کنم ؟

برای دریافت کد بورسی و ورود به بازار معاملات سهام در مرحله‌ اول شما باید یکی از کارگزاری های معتبر و مورد تائید سازمان بورس را انتخاب و روند دریافت کد بورسی خودتان آن‌ها را دنبال نمایید. برای این کار معمولاً در هر کارگزاری دو روش حضوری و غیر حضوری تعریف می شود که از طریق مراحل زیر می توانید عمل نمایید:

  • دریافت کد بورسی به روش حضوری

در این روش شما با مدارک شناسایی خود که در ادامه آن‌ها را بیان خواهیم کرد، بایستی در ساعات اداری به آدرس یکی از کارگزاری های سازمان بورس مراجعه نموده و با ارائه مدارک شناسایی و پر کردن فرم های مورد نیاز ثبت نام خود را انجام دهید. بعد از ثبت نام ۲ تا ۳ روز کاری بعد کارگزاری مورد نظر کد بورسی شما را صادر نموده و به شما اطلاع خواهد داد.

  • دریافت کد بورسی به روش غیرحضوری

در این روش هر فرد با مراجعه به آدرس سایت کارگزاری منتخب خود، مدارک شناسایی لازم را آپلود نماید. سپس نوبت به احراز هویت می رسد. معمولاً سه روش برای احراز هویت در این روش دریافت کد بورسی وجود دارد:

  • مراجعه حضوری به دفتر کارگزاری
  • مراجعه به یکی از دفاتر پیشخوان دولت
  • حضور کارشناس کارگزاری در درب منزل شما و انجام مراحل احراز هویت.

باید خاطر نشان کنیم که همه کارگزاری ها در حال حاضر خدمات دریافت کد بورسی غیر حضوری را ارائه نمی‌دهند.

آیا برای دریافت کد بورسی باید هزینه ای بپردازیم؟

دریافت کد بورسی و کد سجام در بسیاری از شرکت های کارگزاری رایگان می باشد. اگر برای دریافت این کد و احراز هویت به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه نمایید، احتمالاً باید مبلغی حدود ۱۰۰۰۰ تومان برای آن هزینه نمایید. ولی شما می‌توانید کد بورسی را با مراجعه حضوری به دفاتر کارگزاری منتخب خود بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای دریافت کنید.

سامانه‌ استعلام کد بورسی چیست؟

(کد بورسی خود را فراموش کرده اید و نمی دانید که چگونه دوباره آن را بازیابی نمایید؟) سامانه‌ استعلام کد بورسی در واقع سامانه‌ای است که خود سازمان بورس ایران آن را پایه گذاری نموده است تا روشی برای استعلام کد بورسی باشد. کسانی که کد بورسی خود را فراموش نموده‌اند می‌توانند با مراجعه به سایت این سامانه‌ و با وارد کردن اطلاعات شناسایی خود، کد بورسی خود را استعلام بگیرند.

آیا کد بورسی تاریخ انقضاء دارد؟

همانطور که بیان کردیم کد بورسی یک کد کاملاً منحصر به فرد و یکتا است که برای هر فرد یک بار صادر می شود. این کد برای همیشه معرف شما در بازار بورس ایران بوده و تاریخ انقضایی ندارد. در واقع شما نیازی به دریافت مجدد آن نداشته و هر چقدر هم از زمان صدور آن گذشته باشد، باز قابل استفاده خواهد بود.

کد بورسی من و کد آنلاین چه تفاوت هایی با هم دارند؟

کد بورسی، کد آنلاین و کد معاملاتی اصطلاحاتی هستند که احتمالاً آن‌ها را زیاد شنیده‌اید. برای درک بهتر این کدها باید بدانید که در قدیم معاملات در بازار بورس به صورت دستی انجام می‌گرفت. یعنی مشتری برای خرید یک سهم با تماس تلفنی یا مراجعه‌ حضوری به کارگزاری و یا دفتر سازمان بورس مراتب را به کارگزار اعلام و کارگزار برای خرید یا فروش سهم مورد نظر اقدام می‌نمود. اما اکنون این بازار دست خوش یک تغییر بزرگ و حیاتی شده است. در حال حاضر با ایجاد پلتفرم‌های معاملاتی آنلاین که هر کارگزاری به صورت منحصر به فرد آن را برای مشتریان خود تعریف می‌نماید، این امکان برای مشتری فراهم آمده است تا از طریق اینترنت و تنها با چند کلیک ساده اقدام به خرید و فروش سهام نماید. از این رو در هنگام مراجعه برای دریافت کد بورسی، کارگزار شما باید یک کد آنلاین در پلتفرم معاملاتی خود برای شما صادر کند. شما در شرایطی واجد شرایط دریافت کد آنلاین هستید که در آزمون مربوطه نمره‌ قبولی را کسب کرده باشید. این آزمون به دلیل افزایش آگاهی سهامدارن و بهبود معاملات آن‌ها است تا افراد حقیقی که قصد معامله در بازار بورس را دارند، بدون دانش وارد این بازار نشوند. اگر افراد حقیقی احساس کنند که آمادگی کافی برای انجام این آزمون را ندارند، می‌توانند در دوره‌های آموزشی‌ کانون کارگذاران شرکت کنند.

آزمون توسط کانون کارگزاران یا شرکت‌های کارگزاری و به دو صورت حضوری یا مجازی برگزار می‌شود. با این حساب اگر بخواهیم به صورت خلاصه این روند را تعریف کنیم، روند کار به این صورت است که شما بعد از مراجعه برای دریافت کد بورسی، یک ماه تنها می‌توانید عرضه‌ اولیه خریداری کنید. بعد از یک ماه در صورت قبولی در آزمون مربوطه خود ۲ الی ۳ روز کاری منتظر خواهید ماند. سپس از طریق ایمیل، پیامک و راه‌های ارتباطی دیگر یک نام کاربری و رمز عبور از طریق سمات برای شما ارسال خواهد شد که قابلیت معامله دارد. با ورود به این سامانه در بالای صفحه کد بورسی خود را نیز مشاهده خواهید نمود. نکته مهم درباره کد آنلاین این است که این کد برای افراد زیر ۱۸ سال صادر نمی‌شود. در نهایت شما با مراجعه به صفحه پلتفرم معاملاتی مورد نظر و وارد نمودن نام کاربری و پسوردی که کارگزاری به شما اعلام می‌نماید، علاوه بر امکان مشاهده‌ آنلاین کد بورسی خود، می توانید اقدام به خرید و فروش سهام نمایید.

مسئولیت معاملات در سامانه آنلاین

افراد باید در نظر داشته باشند که بعد از دریافت کد آنلاین برای خرید و فروش سهام در بازار بورس، مسئولیت تمام آن را باید به عهده بگیرند. در واقع هر گونه معامله ای که از طریق کد بورسی شما انجام پذیرد، به نام شما ثبت خواهد شد و هر سود و زیانی که در این خرید و فروش ایجاد شود، متعلق به شما بوده و هیچ کسی جز خود شما مسئولیت این سود و زیان را بر عهده نخواهد داشت. افراد و متقاضیان از قبل باید با ریسک های ورود به بازار سرمایه آشنا بوده و از روش های علمی و منطقی اثبات شده برای معاملات خود استفاده نمایند.

من کد بورسی خود را دریافت کرده ام. حالا کدام سهم را بخرم؟

این سؤال در بازار سرمایه یک سؤال ارزشمند و حیاتی محسوب می شود. متقاضیان دریافت کد بورسی از سازمان بورس باید بدانند که دریافت این کد تنها مجوزی برای ورود آنها به بازار بورس بوده و هیچ سود و زیانی برای آنها تعریف نخواهد کرد. در واقع شما برای خرید و فروش سهام در این بازار به ابزار دیگری نیاز خواهید داشت که سازمان بورس هیچ مسئولیتی برای ارائه  آن ابزار به شما ندارد. اینکه کدام سهم مستعد رشد بوده و می تواند سود خوبی برای شما به ارمغان بیاورد، سؤالی است که اگر پاسخ آن را نمی دانید، از نظر فنی قابلیت خرید و فروش در بازار سهام را ندارید. بیایید این موضوع را با یک مثال، ساده تر کنیم. تصور کنید که نیاز به خرید موبایل دارید و برای خرید آن به بازار مراجعه می کنید. اما در بازار هزاران نمونه از این دستگاه وجود دارد. کدام یک بهترین گزینه برای شما خواهد بود؟ مسلماً هر کس برای خرید خود معیارهایی دارد.