درخواست مشاوره تماس

جشنواره

بورس در شیرلز
استاندارد طلا :

استاندارد طلا یک سیستم پولی است. که در آن ارز یا کاغذ کشور دارای ارزشی است . که مستقیما به طلا مرتبط است. با استاندارد طلا کشور ها با تبدیل پول کاغذی به مقدار ی طلا موافقت کردند .  کشور هایی که از استاندارد طلا استفاده می کنند. یک قیمت ثابت برای خرید و فروش طلا  تعیین می کنند . این قیمت ثابت برای تعیین ارزش ارز استفاده می شود .

مثال:

برای مثال اگر آمریکا قیمت هر اونس طلا را برابر 155 $تعیین کند . قیمت هر دلار آمریکا برابر است با اونس طلا . یکی از اهداف سیستم استاندارد طلا جلو گیری کردن از کنترل شدن فرآیند صدور و انتشار اسکناس به دست افراد نادان فرصت طلب  بود . باتوجه به مقدار فیزیکی طلا که به عنوان محدودیتی برای این موضوع وجود داشت. جامعه می توانست یک راه کار ساده را برای جلو گیری از ایجاد تورم زیان آور پیش گیرد.

بورس در شیرلز

هدف موسسه کارآفرین آوای مشاهیر:

اینها پرسش هایی هستند. که سعی شده در این مقاله در موسسه کارآفرین آوای مشاهیر در راستای آموزش بورس در شیراز بطور مختصر پاسخ داده شود. پس تا پایان با ما همر اه باشید.

اهداف سیاست پولی:

هدف از سیاست پولی نه فقط جلوگیری از تورم بلکه کاهش قیمت و کمک به ترویج یک محیط پولی پایدار است. که در آن می توان به اشتغال کامل  و بورس دست یافت . تاریخچه مختصری از استاندارد طلا در کشور آمریکا به اندازه ی کافی نشان داده است . که وقتی چنین قاعده ی ساده ای اتخاذ می شود. می توان از تورم جلوگیری کرد. اما پیروی شدید از این قاعده می تواند موجب بی ثباتی های اقتصادی و یا نا آرامی های سیاسی گردد .

اقتصاد قرن نوزدهم:

ایده اصلی نهفته در استاندارد طلا این بود که دولت ها تبدیل ارز را به مقدار خاصی از طلا تضمین کنند. و بالعکس ، به عبارت دیگر یک ارز توسط طلا حمایت می شد . بدیهی است که دولت ها نیاز به ذخایر طلای قابل توجهی برای پاسخگویی به تقاضای موجود برای مبادلات ارز خواهند داشت . در اواخر قرن نوزدهم تمام اقتصادی های بزرگ دنیا  و بورس مقدار معادل ارز را به یک اونس طلا  تقلیل دادند .

چگونگی قیمت یک اونس طلا به مرور زمان:

با گذشت زمان تفاوت قیمت یک اونس طلا بین دو ارز مختلف تبدیل به نرخ ارز برای این دو شد . این عمل نشان دهنده ی اولین ابزار رسمی مبادله ی ارز در تاریخ بود .استاندارد طلا در نهایت با آغاز جنگ جهانی اول شکست خورد . 3 تاریخچه ای از بازار فارکس با توجه به تنش های سیاسی که با آلمان شکل گرفت . قدرت های بزرگ اروپا احساس کردند. باید پروژه های بزرگ نظامی خورد را تکمیل کنند . به طوری که شروع به چاپ پول بیشتر برای پرداختن به این پروژه ها کردند .

توقف استفاده از استاندارد طلا:

بار مالی این پروژه های عظیم به قدری زیاد بود . که در آن زمان طلا به اندازه ی کافی برای مبادله ی تمام پول های اضافی که دولت ها چاپ می کردند.. وجود نداشت گرچه استاندارد طلا طی سال های بین دو جنگ جهانی بازنگری کوچکی داشت .  اما اغلب کشور ها با شروع جنگ جهانی دوم استفاده از آن را کاهش دادند . بریتانیا استفاده از استاندارد طلا را در سال 5395 متوقف کرد و ایاالت متحده تا سال 5399 آن را اعمال و در سال 5385 سیستم را کامال کنار گذاشت .

آیا طلا پناهگاهی امن حساب می شود؟

با این وجود طلا هرگز متوقف نشد بلکه هنوز هم ، شکل نهایی ارزش یک پول است. به طور کلی پناهگاهی امن برای کسانی که دنبال ثبات هستند. محسوب می شود . : (BRETTON WOOD’S SYSTEM) وودز برتون سیستم  قبل از جنگ جهانی دوم کشور های متحد احساس کردند. که برای پر کر دن خالء به وجود آمده که بعد از کنار گذاشتن سیستم استاندارد طلا شکل گرفت. به یک سیستم پولی نیاز دارند .

میراث مهم برتون وودز:

بر اساس سوابق تاریخی بیشتر ارزها مبتنی به کا لای فیزیکی چون طلا  و نقره بوده اند. اما پول فیات صرفا بر اساس امنیت و اعتبار اقتصادی است . برای مثال دلار آمریکا فیات است. و برای نیجریه این پول )) نایرا- Nira )) نام دارد . با وجو د اینکه برتون وودز دوامی نداشت. اما میراث مهمی بر جای گذاشت .که امروزه تاثیر معنا داری بر اقتصادها دارد . این میراث امروزه به شکل 9 نهاد بین المللی که در دهه ی 5315 ایجاد شدند ، وجود دارد :  صندوق بین المللی پول (IMF(  بانک بین المللی بازسازی و توسعه (IBRD – (که اکنون بخشی از بانک جهانی است .  توافقنامه عمومی تعرفه های تجارت که به تشکیل سازمان تجارت جهانی (WTO (منجر شد.