درخواست مشاوره تماس

جشنواره

بورس در شیراز

مفهوم افزایش سرمایه

پیش از آن‌که به پاسخ مستقیم به این سوال که “بهترین نوع  افزایش سرمایه چیست؟” بپردازیم، لازم است .مروری بر معرفی انواع روش‌های افزایش سرمایه، ویژگی‌ها و کاربرد آن‌ها داشته باشیم.  در انتها و با شناخت ابعاد مختلف این موضوع می‌توانیم به سوال مذکور پاسخ دهیم. در اجرای پروژه‌ها و طرح‌های توسعه‌های و تحقق اهداف شرکت‌ها، بحث تأمین مالی یکی از پر چالش ترین و مهم‌ترین موضوعات برای ادامه حیات و توان حفظ رقابت و توسعه کمی و کیفی بوده و مالکان و مدیران بنگاه‌ها همواره به دنبال تهیه ارزان‌ترین منابع درزمانی کوتاه هستند .

بورس در شیراز

هدف موسسه کارآفرین آوای مشاهیر :

اینها پرسش هایی هستند.که سعی شده در این مقاله در موسسه کارآفرین آوای مشاهیر در راستای آموزش بورس در شیراز بطور مختصر پاسخ داده شوند.پس تا پایان با ما همراه باشید.

افزایش سرمایه شرکت معمولاً به یکی از دو دلیل زیر هست:

تأمین منابع مالی جدید برای گسترش فعالیت‌های شرکت.اصلاح ساختار مالی و سرمایه شرکت.شرکت‌ها قبل از افزایش سرمایه، ابتدا مدارک و مستندات خود را روی سامانه کدال ارسال می‌کنند. همچنین چند روز قبل از بسته شدن نماد و برگزاری مجمع عمومی فوق العاده  آگهی برگزاری مجمع روی سایت ذکرشده قرار می‌گیرد. این افزایش نیز به سهامداری تعلق می‌گیرد که در تاریخ اجرای مصوبه مجمع عمومی فوق‌العاده شرکت مبنی بر افزایش سرمایه، مالک سهام شرکت باشد.

چهار دسته اصلی بهترین افزایش سرمایه به شرح زیراند:

  • از محل سود انباشته (سهام جایزه).
  • از محل آورده نقدی و مطالبات حال شده سهامداران.
  • از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها.
  • به روش صرف سهام.

روش سهام جایزه (از محل سود انباشته)

در حالی اکثر شرکت‌های سهامی عامی حاضر در بهابازارهای پیشرفته در برابر تقسیم سود حداقلی در مجمع سالانه .از مزایای افزایش سرمایه از محل سود انباشته و اندوخته قانونی بهره‌مند می‌شوند. که در ایران معمولاً سود و اندوخته‌ای در حساب شرکت‌ها برای انباشت . استفاده در افزایش سرمایه باقی نمی‌ماند. اما برخی شرکت‌ها به منظور جلب رضایت و حفظ سهامداران در طولانی‌مدت یا به دلیل وجود محدودیت‌هایی مانند لزوم رعایت مقررات قانونی سقف. درصد سهامداری در بانک‌ها و بیمه‌ها، اقدام به اعمال افزایش سرمایه از محل سود انباشته. و اندوخته قانونی می‌کنند.

پس باید توجه کرد که مهم‌ترین ویژگی‌های این روش به شرح زیر است:

  • عدم نیاز به پرداخت قیمت اسمی سهم
  • سرعت گرفتن فرایند توسعه
  • کمک به بهبود سودآوری شرکت
  • عدم ورود نقدینگی از خارج شرکت

افزایش سرمایه از محل آورده نقدی

این نوع افزایش سرمایه مرسوم‌ترین روش بین شرکت‌های حاضر در بازار سهام کشور بوده.  در جریان آن منابع مالی موردنیاز از سهامداران دریافت می‌شود. به این ترتیب شرکت خواهان تأمین مالی ۱۰۰ میلیارد تومانی، به ازای هر سهم یک سهم ۱۰۰ تومانی (درمجموع یک میلیارد سهم) منتشر کرده.  فروش آن را با اولویت سهامدارانی که در مجمع فوق العاده جزء مالکان باشند .آغاز می‌کند. به همین علت به این نوع سهم، سهام حق تقدم گفته می‌شود.

 

پس باید توجه کرد که مهم‌ترین ویژگی‌های این نوع افزایش سرمایه به شرح زیر است:

  • زمانی که شرکت اندوخته‌ای برای افزایش سرمایه ندارد. جهت ایجاد نقدینگی قصد افزایش سرمایه را داشته باشد.از این روش استفاده می‌کند. لذا موجب تزریق نقدینگی به درون شرکت می‌شود.
  • افزایش سرمایه درروش مطالبات و آورده نقدی زمان‌بر است .تا جایی که ممکن است حتی تا ۶ ماه طول بکشد که سهام منتشرشده .پس از افزایش سرمایه به پرتوها منتقل شود.
  • سرعت گرفتن فرایندهای توسعه‌ای.
  • کمک به بهبود سودآوری در بلندمدت.

افزایش سرمایه به روش صرف سهام

در بهابازارهای توسعه‌یافته به دلیل کارکرد بسیار مؤثر افزایش سرمایه از محل صرف سهام و نقش ویژه این نوع تأمین مالی، به این روش مبادرت ورزیده‌اند.  اما در بازار سرمایه ایران این روش یکی از کم استفاده‌پذیر روش‌های افزایش سرمایه هست. عدم استفاده از این روش عمدتاً ناشی از عدم شناخت و توجیه نبودن مدیران از جزئیات این نوع افزایش سرمایه و نگرانی از به فروش نرفتن سهام عرضه‌شده است.

نکته:

درحالی که از این طریق و تعیین قیمت پذیره‌نویسی بر اساس شرایط بازار مناسب‌ترین رویه‌ای است .که ضمن تأمین اهداف شرکت‌ها در تأمین مالی، منافع سهامداران را هم به صورت کاملاً منطقی حفظ می‌نماید. درصورتی که گزارش توجیهی حسابرس، مجوز سازمان بورس و رأی مجمع فوق العاده تأییدکننده افزایش سرمایه از محل صرف سهام باشد. نحوه صرف اضافه ارزش سهام فروخته‌شده و سلب شدن یا نشدن سهامداران وقت در پذیره‌نویسی هم توسط مجمع تعیین شود.