درخواست مشاوره تماس

جشنواره

ترس وطمع
 مثال قدیمی در وال‌استریت وجود دارد که می‌گوید: «سرمایه گذاری در بورس یعنی زندگی با ترس و طمع!»

شاید این توصیف، کمی بزرگنمایی به نظر برسد. اما حقیقتی است .که اغلب اوقات به حقیقت می‌پیوندد. تحت تأثیر قرار گرفتن توسط احساس ترس و طمع، می‌تواند .اثرات مخرب سنگینی روی سرمایه‌گذاران و کلیت بازار سهام بگذارد. در دنیای سرمایه‌گذاری معمول است. که می‌گویند: «با ترکیب فلسفه‌های سرمایه‌گذاری ارزشی و رشدی یک استراتژی معاملاتی قدرتمند و خاص خودتان بسازید.»

هدف موسسه کار آفرین آوای مشاهیر:

اینها پرسش هایی هستند که سعی شده در این مقاله در موسسه کار آفرین آوای مشاهیر در راستای آموزش بورس در شیراز بطور مختصرپاسخ داد ه شوند.پس تا پایان با ما همراه باشید.

ترس وطمعروش معاملاتی هر شخص :

اگرچه داشتن روش معاملاتی شخصی، بسیار مهم است.  همواره به داشتن یک مسیر شخصی سازی شده توصیه می‌شود. اما قبل از آن معامله گران باید ترس و طمع و اثرات این دو احساس را به درستی بشناسند.و توانایی کنترل آن‌ها را در خود پرورش دهند. دوره‌های آموزشی و کتاب‌های زیادی در این زمینه وجود دارند. که می‌توانید آن‌ها را مطالعه کنید. هدف ما در مطلب حاضر این است که نشان دهیم، زمانی که فرد تحت تأثیر ترس و طمع قرار می‌گیرد، چه اتفاقی می‌افتد.

حرص و طمع در معامله :

در بیشتر موارد، سرمایه‌گذاران به دلیل زیاده‌خواهی، درگیر حرص و طمع می‌شوند. از این گذشته، مردم همواره تمایل دارند. در کمترین زمان ممکن بیشترین ثروت را به دست آورند. ظهور اینترنت در اواخر دهه ۱۹۹۰ میلادی نمونه مناسبی در این زمینه است. در آن زمان اینگونه به نظر می‌رسید. که تمام کاری که یک تاجر موفق باید انجام دهد. راه‌اندازی وب‌سایتی برای کسب وکارش است. حتی نوع فعالیت نیز در این زمینه محدودیتی ایجاد نمی‌کرد.

پسوند com:

سرمایه‌گذاران فقط به دنبال دیدن پسوند «com.» بودند. تمایل به خرید سهام شرکت‌های اینترنتی و استارت آپ‌ها به یکباره افزایش یافت. سرمایه‌گذاران با میل سیری‌ناپذیری سهام می‌خریدند. وهمین موجب شد، کل بازار تحت تأثیر این جو روانی کاذب قرار گیرد. سهام این شرکت‌ها به قیمت‌های نجومی و غیرواقعی رسیدند که درنهایت موجب شکل‌گیری یک حباب قیمتی در بازار سهام شد.

حباب قیمتی :

این حباب قیمتی در اواسط سال ۲۰۰۰ متلاشی گشت و به دنبال آن در سال ۲۰۰۱ اکثر شاخص‌های اصلی نیز دچار ریزش شدند. ذهنیت «یک شبه ثروتمند شدن» داشتن استراتژی معاملاتی مشخص، پایبند بودن به آن استراتژی و توانایی حفظ سود را کاملاً تحت تأثیر قرار می‌دهد. در واقع بسیار دشوار است .که در میان این حجم از هیجان به فلسفه معاملاتی خود پایبند باشید.

آلن گرین اسپن: 

آلن گرین اسپن، رئیس پیشین فدرال رزرو در مورد افرادی که سودای ثروت زود هنگام را در سر می‌پرورانند. می‌گوید: «این مدل کسب ثروت، نامتعارف و نامعقول است.».در اینگونه مواقع، معامله گران باید با قاطعیت هیجان خود را کنترل کنند .بر اصول معاملاتی خود پایبند باشند .و بر افق‌های سرمایه‌گذاری بلندمدت تمرکز کنند. سرمایه گذاران می‌توانند با بررسی برگ خریدهای کلان اقتصادی کشور، زمان‌های رکود یا ریزش بازار را هرچند بصورت حدودی پیش‌بینی کرده. و از نابودی سرمایه‌شان جلوگیری کنند.

اشاره به پیروی کردن از فلسفه معاملاتی شخصی، بدون ذکر نام وارن بافت که همواره بر این موضوع تأکید داشته، خطای بزرگی است!

وارن بافت از جمله کسانی است .که در همان بدو ورود به دنیای سرمایه‌گذاری، سعی کرد .تا استراتژی معاملاتی خودش را در مرور زمان تدوین و تکمیل کند. یکی از علت‌های بزرگی که او در دوره رکود سهام شرکت‌های فناوری، دچار زیان نشد همین موضوع است. بافت از جمله کسانی بود که بخاطر سرمایه‌گذاری نکردن در سهام تکنولوژی شدیداً مورد انتقاد قرار گرفته بود. اما هنگامی که حباب قیمتی شرکت‌های فناوری شکست، منتقدان وی خاموش شدند.

اعتقاد بافت:

در واقع وارن بافت با منطقه‌ امن خودش احساس راحتی می‌کند و شدیداً به آن معتقد است؛ این چیزی نیست جز داشتن یک افق سرمایه‌گذاری بلندمدت مشخص که آن را قابل درک می‌کند. او با اجتناب از هیجانات و جو روانی موجود در بازار، تقریبا از بیشتر بحران‌های مالی، در امان مانده است. و توانسته با اتکا بر تخصص سرمایه‌ گذاری خود در بلندمدت عملکرد فوق‌العاده‌ای به دست آورد.