درخواست مشاوره تماس

جشنواره

بورس در شیراز

 فرابورس نزدک :

فرابورس نزدک آمریکا (NASDAQ) بزرگ­ترین بازار الکترونیک جهان در قلب آمریکاست. مقرر اصلی بورس نزدک، در میدان تایمز شهر نیویورک است. NASDAQ مخفف عبارت National Association of Securities Dealers Automated Quotations system .به معنی «سامانه اعلام قیمت خودکار انجمن ملی معامله‌گران اوراق بهادار» است. این بازار در ۸ فوریه ۱۹۷۱ توسط انجمن ملی معامله‌گران اوراق بهادار NASD (National Association of Securities Dealers) تأسیس شد. اولین بازار سهام الکترونیکی جهان نام گرفت.

بورس در شیراز

هدف موسسه کارآفرین آوای مشاهیر:

اینها پرسش هایی هستند. که سعی شده در این مقاله در موسسه کار آفرین آوای مشاهیر در راستای آموزش بورس در شیراز بطور مختصر پاسخ داده شود.پس تا پایان با ما همراه باشید.

تاریخچه رویدادهای مهم نزدک

  • در سال ۱۹۷۱ تأسیس شد.اولین بازار سهام الکترونیکی در جهان است که قابلیت حمایت بیت کوین را نیز دارد.بازاری است که وسیله افزایش معاملات فرابورسی را مهیا می­کند.در اولین روز فعالیت نزدک در ۸ فوریه سال۱۹۷۱، ۲۵۰۰ سهام فرابورسی معامله شد.در سال ۱۹۹۰ به عنوان یک رقیب جدی برای بورس نیویورک محسوب شد.در سال ۱۹۹۴ ازنظر سهم معاملات سالانه از بورس نیویورک پیشی گرفت.

دوشنبه سیاه

نامی است که به روز دوشنبه ۱۹ اکتبر ۱۹۸۷ داده‌اند. زمانی که شاخص DJIA سقوط نمایشی خود را هم‌زمان با سقوط سراسری بورس‌های جهانی شروع کرد. در آخر ماه  اکتبر، بازار سهام هنگ‌کنگ ۴۵٫۸ درصد، استرالیا ۴۱٫۸ درصد، انگلستان ۲۶٫۴ درصد، آمریکا ۲۲٫۶ درصد و کانادا ۲۲٫۵ درصد سقوط کرده بودند!. دوشنبه و سه‌شنبه سیاه برای ۲۸ و ۲۹ اکتبر ۱۹۲۹ نیز به کار می‌رود. یعنی بعد از پنج‌شنبه سیاه در ۲۴ اکتبر ۱۹۲۹٫ سقوط دوشنبه سیاه، دومین سقوط در تاریخ بازار سهام بورس  است.

معاملاتی پس از بازار  (After hours trading)

همه روزه پس از تعطیلی بازار، در ساعات ۱۶ تا ۲۰ به وقت محلی امریکا، معامله­گران می­توانند به داد و ستد بپردازند. بسیاری از گزارش عملکردها و گزارش حسابرسی شرکت‌های بورس پس از ساعات معاملاتی یا حتی قبل از شروع بازار منتشر می‌شود.  این باعث می‌شود ارزش ذاتی سهام دارای نوسان شود .تعدادی از سهام‌داران که نوسان‌گیر هستند . از تغییر ارزش ذاتی سهم سود می‌برند. این ساعات معاملاتی را انتخاب می‌کنند.

قبل از شروع بازار  (Pre-market trading)

همان‌طور که از اسم این دسته از معاملات پیداست .این قبیل معاملات قبل از شروع بازار انجام می‌شوند. یعنی قبل از ساعت ۹ و ۳۰ دقیقه صبح به وقت آمریکا. این دسته از سهام‌داران معاملات در این بازار را از ساعت ۴ صبح تا ۹ و ۳۰ دقیقه صبح به ثبت می‌رسانند. جذابیت معاملات در ساعاتی قبل از شروع بازار با معاملات پس از تعطیلی بازار یکسان است. آن‌ها می‌خواهند از سرمایه‌گذارانی که در ساعات اصلی بازار بورس داد و ستد می‌کنند پیشی بگیرند.  با استفاده از اطلاعیه شرکت‌ها به سود مناسبی دست یابند.

ریسک معامله در ساعت های خارج از معاملات اصلی

تمام سرمایه‌گذاران بورس باید ریسک‌پذیر باشند. چه آن‌ها که در خارج از ساعات معاملاتی داد و ستد می­کنند . چه آن‌ها که در ساعات معاملات اصلی به انجام معامله مشغول هستند. اما کمیسیون اوراق بهادار آمریکا (SEC) هشت ریسک اصلی را برای سهامدارانی که خارج از ساعت معاملاتی داد و ستد می‌کنند تشریح کرده است.

سهامدارانی که خارج از ساعت معاملاتی داد وستد می کنند:
  • ناتوانی این دسته از سرمایه‌گذاران از عملکرد به موقع هنگام بروز شایعات بازار.کاهش نقدینگی در خارج از ساعات معاملاتی.کاهش تقاضا و عرضه براثر کمبود افراد در این ساعات خاص.نوسانات قیمت.قیمت‌های ناپایدار.محدودیت در ثبت سفارشات و تقاضاها.نبود رقبای حرفه­ای در ساعات خارج از معاملات.مشکلات نرم‌افزاری و نبود متخصصان حرفه‌ای.
یادآوری:

یادآور می‌شود بورس نزدک به بورس الکترونیکی یا بورس مانیتوری معروف است؛ زیرا خریداران و فروشندگان از طریق شبکه‌های ارتباط از راه دور کامپیوتری به هم مرتبط شده و معاملات خود را انجام می‌دهند.

نزدک مرکب چیست؟

نزدک مرکب یا نزدک کامپوزیت – تأسیس ۱۹۷۱- نام یک شاخص بازار سهام مهم آمریکا است. که شامل بیش از ۴۰۰۰ سهام آمریکایی و غیر آمریکایی معامله‌شده بر روی نزدک است.

NASDAQ-100 چیست؟

در سال ۱۹۸۵، شاخص  NASDAQ-100 معرفی شد. نزدک

بازار بورس نزدک چیست؟

یک شاخص بازار سهام است .که شامل ۱۰۰ شرکت بزرگ غیرمالی نزدک است. وزن شاخص هر شرکت بر اساس میزان سرمایه آن‌ها تعیین می­شود. شرکت­های مالی در این فهرست قرار ندارند و شرکت­های خارج آمریکا در آن هستند.