درخواست مشاوره تماس

جشنواره

شیراز بورس
سرمایه گذاران موفق:

یک فرد برای تبدیل شدن به یک سرمایه گذار موفق ، ضمن یادگیری تمام تحلیل ها، باید از تجارب افراد موفق در بازار خرید و فروش سهام استفاده کند. یکی از این سرمایه گذاران موفق پیتر لینچ می‌باشد. که موسسه کارآفرین آوای مشاهیر در این مقاله، تجربه‌های او را با شما در میان خواهد گذاشت. با ما همراه باشید.

شیراز بورس

چرا باید پیتر لینچ را یک سرمایه گذار موفق دانست؟

پیتر لینچ، یک سرمایه گذار موفق (Successful investor ) است که به آن مدیر افسانه ای وال استریت هم گفته می‌شود. دلیل آن هم این است که به مدت ۱۳ سال مدیریت یک صندوق سرمایه گذاری به اسم (Magellan) رابر عهده داشت که توانست بازده سالانه ۲۹ درصد را کسب کند که یک بازده خیره کننده است ما در دو بخش مختلف به بررسی دقیق تجربه‌ها و توصیه‌های این سرمایه گذار موفق خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

بخش اول: تست پیتر لینچ چیست؟

این سرمایه گذار موفق در یک کتاب مشهور خود به اسم (one up on wall street) ضمن توصیف استراتژی‌های سرمایه گذاری خود، به سرمایه گذاران، قبل از سرمایه گذاری تستی را پیشنهاد می‌کند که در آینده با این تست بیشتر آشنا می‌شویم.

در این تست آمده است که هر فرد یا سرمایه گذار، قبل از سرمایه گذاری باید در برابر آینه بایستد و به سه سوال صادقانه پاسخ دهد:

۱- آیا من مالک خانه‌ای که در آن زندگی می‌کنم هستم؟

به گفته پیتر لینج داشتن خانه مهم‌تر و ارجح‌تر از سرمایه گذاری در بورس است.

به گفته وی هر کس قبل از سرمایه گذاری در هر حیطه‌ای، باید مالک خانه‌ای باشد که در آن زندگی می‌کند و این نکته بسیار مهم را هر سرمایه گذاری  باید رعایت کند و اولین سرمایه گذاری خود را بر روی خانه خود انجام دهد.

۲- آیا به پولی که قصد سرمایه گذاری دارم نیاز مبرم دارم؟

راه‌های زیادی برای تعیین میزان دارایی‌هایی که باید وارد بورس کنید وجود دارد یکی از این فرمول ها کسر سن فرد از عدد ۱۰۰ می‌باشد. به این صورت که  برای یک فرد ۳۰ ساله مناسب است که ۷۰ درصد سرمایه خود را سرمایه گذاری کند ولی یه فرد ۶۰ ساله تنها مجاز به سرمایه گذاری ۴۰ درصد سرمایه خود می‌باشد.

رعایت کردن این موارد شما را تبدیل به یک سرمایه گذار موفق (Successful investor) خواهد کرد. چیزی که مهم است، این است که پولی را وارد بورس کنید که  تحمل از دست رفتن آن را دارید.همچنین از دست دادن آن خلل جدی به زندگی شما وارد نمی‌کند.

اگر پولی که نیاز جدی در بقیه مباحث به آن دارید را وارد بورس کنید ضمن آن‌که تمرکز کافی بر روی سرمایه گذاری خود ندارید و یک سرمایه گذار موفق نخواهید شد، ممکن است در مقطعی مجبور به خارج کردن پول از سرمایه گذاری شوید.

که خود همین یکی از اشتباهات سرمایه گذاری است، یعنی جلوگیری کردن از سود و محقق نشدن بیشترین سودآوری.

سرمایه گذاری ها در بازه‌های زمانی مختلف است. یک نوع از این سرمایه گذاری ها بلند مدت می‌باشد.

۳- آیا ویژگی و خصوصیات لازم را برای موفقیت دارم؟

به عقیده پیتر لینچ برای تبدیل شدن به یک سرمایه گذار موفق (Successful investor) تنها داشتن مهارت کافی نیست. یک معامله گر موفق باید خصوصیاتی نیز داشته باشد مانند:

صبر، اعتماد به نفس، داشتن شهود قوی، قدرت تحمل درد، داشتن ذهنی باز، پشتکار، حوصله، انعطاف پذیری، توانایی پذیرش اشتباهات و همینطور قدرت نادیده گرفتن ترس و وحشت عمومی در بازار.

نداشتن هر کدام از خصوصیات فوق می‌تواند ضررهای جبران ناپذیری به سرمایه گذار بزند .در صورتی که پاسخ شما به ۳ سوال بالا مثبت باشد شما توانایی یک سرمایه گذاری موفق در بورس را دارید.

بخش دوم : ۱۷ توصیه معامله گری پیتر لینچ

در صورتی که  تصمیم به سرمایه گذاری در بورس دارید پیتر لینج ۱۷ توصیه معامله گری برای شما مطرح می‌کند:

  1. بازار ممکن با تاثیرگیری از عوامل مختلف افت شدیدی را تجربه کند پس خود را برای پذیرش چنین افتی آماده کنید.
  2. سقوط های شدید بازار فرصت ایده آلی برای خرید سهام شرکت های مورد علاقه‌تان است. ممکن است سهام های که بنیاد بسیار خوبی دارند تحت تاثیر بازار افت شدید کند. فرصت مناسبی به وجود بیاورد که با ]رید آن سهم سود زیادی عاید شما شود.
  3. سرمایه گذاری در سهم می‌تواند سود چشمگیری به ارمغان بیاورد پس هیچ به سود کم قانع نباشید و جلوی سود خود را نگیرید و بعد از خرید و فروش هم سهم از خود بپرسید آیا بیشترین سود را از این سهم گرفته‌ام؟