درخواست مشاوره تماس

جشنواره

تحلیل تکنیکال چیست؟

تحلیل تکنیکال چیست ؟ کاربرد آن در بازارهای مالی چگونه است ؟

تحلیل تکنیکال چیست؟

تحلیل تکنیکال چیست ؟ نوسان قیمتی که یک سهم  در بورس دارد را  با استفاده از نمودار ها و تحلیل  آینده آن سهم پیش بینی  می کنیم . با به کارگیری از تحلیل تکنیکال به بررسی تغییرات قیمت سهام در گذشته خواهیم پرداخت و در نتیجه میتوانیم  به کمک نمودار ها و به قصد  پیش بینی حرکت آینده  بازار از تحلیل تکنیکال در بازارهای مالی و بورس بدرستی استفاده کنیم .

تحلیل تکنیكال یا (Technical Analysis)  تقریبا 300 سال عمر دارد. چارلز داو  اولین استفاده مستقیم مشهور اقتصادی در طول تاریخ را  از تحلیل تکنیکال انجام داده است.(چارلز داو متولد شهر استرلینگ در ایالات‌متحده ، سال ۱۸۵۱  بوده است .شاخص  های صنعتی  و مهم وال استریت ژورنال و داو جونز بوسیله او ثبت گردیده است ). دیدگاه ها و گفتارهای او درباره مبحث روند و رفتارهای بازار  به نظریه داو مشهور شده است .

 اصول نظریه داو

تمام  اطلاعات  و ویژگی های یک سهم در سابقه قیمت آن وجود دارد .سرعت تاثیر گذاری قیمت بسیار سریع بوقوع میپیوندد .ما در تحلیل تکنیکال دنبال دلیل نخواهیم بود و تنها قیمت گذشته را ملاک تحلیل تکنیکال در بورس قرار میدهیم  . در تحلیل بنیادی ما با عوامل موثر سرو کار داریم و با دلایل اتفاقات  کار  خواهیم داشت .  در تحلیل تکنیکال تنها به قیمت گذشته مینگریم و به همین  دلیل همه  بازارها و سهام هائ دارایی ها را مورد سنجش قرار میدهیم  و نیازی به شناخت همه جزئیات نداریم .درتحلیل بنیادی می بایست  محصولات عوامل موثر را شناسایی کنیم .

تغییر قیمت دارای روند می باشد و  از  طریقه روند حرکت قیمت میتوان آینده آن  روند را  در بورس پیش بینی کرد. تفاوت تحلیل تکنیکال وتحلیل فاندامنتال  این است که تحلیل فاندامنتال دارای یک دید بلند مدت است اما تحلیل تکنیکال دارای دید بلند مدت ، میان مدت و کوتاه مدت می باشد .

ویژگی های تحلیل تکنیکال و کاربرد آن در بازارمالی 

  1. در تحلیل تکنیکال سعی می کنیم  از روند ارزش یک سهام درگذشته ،آینده آن  سهم را پیش بینی کنیم .
  2.  از علم تحلیل تکنیکال می توانیم برای تحلیل انواع سهام یا شاخص  بورس و یا هر نوع کالا استفاده کرد .
  3. تحلیل تکنیکال بوسیله ی بررسی حرکات قیمت و رفتار و حجم هر سهم درگذشته و تعیین ارزش  و روند آینده  آن سهم صورت می گیرد .

ویژگی های تحلیل تکنیکال

 تحلیل تكنیكال به دو دسته  تقسیم می‌شود:

تحلیل تكنیكال عینی (Objective Technical Analysis)

در تحلیل  تکنیکال عینی  همان گونه  كه از نامش مشخص است ، مفاهیم بر مبنی محاسبات است پس بنابراین زمانی که میگوییم  قیمت بالای پارامتر مشخصی قرارگرفته است، تقریبا این حرف دقیق است و تمام  تحلیلگران این گزاره  را یكسان  تفسیر می کنند .

تحلیل تكنیكال ذهنی (Subjective Technical Analysis)

در تحلیل تکنیکال ذهنی مفاهیم برمبنای  تعدادی  مشاهدات می باشد كه پس از مشاهده، هر شخصی برداشت خودش را از آن الگو دارد . بدین گونه که هر شخصی یک الگو را در  هر نموداری ببیند، احتمال دارد  شخصی دیگر آن الگو را به هر دلیلی شناسایی نكند پس مشخص است که برداشت‌ها  بسیار متفاوت خواهند بود.

پس با توجه به مطالب گفته شده علم تحلیل تکنیکال یعنی :

تحلیل تكنیكال در حقیقت یك هنر است كه به شما این توانایی  را می‌دهد تا با استفاده از تکنیک ها و روش هایی  كه شامل تعدادی اندیکاتور ،نمودار و ابزار و… است، به‌پیش‌بینی قیمت‌ها بپردازید و از همه مهم‌تر این است كه در تحلیل تکنیکال شما به این مرحله خواهید رسید كه اگر اتفاقی برای شاخص یا سهمی رخ بدهد، بازار  نسبت به آن شاخص یا سهم چه عکس العملی نشان خواهد داد .

ویژگی که اینجا عنوان می شود  این است كه تحلیل نموداری و تحلیل تکنیکال  فقط در بازارهای سرمایه و بازار های مالی بکار نمی‌رود، بلكه در اکثر  بازارها از جمله بازار فلزات رنگی،  بازار مسکن ،بازار ارز و محصولات کشاورزی و… نیز قابل استفاده است ؛ پس در نتیجه  شما بوسیله تحلیل تكنیكال خواهید توانست فقط با تکیه‌ بر توانایی خود و دانش نموداری و تکنیکی بدون توجه به خبرها ، عوامل بنیادی  و شایعه ها به بررسی رفتار بازار و فروش و خرید در آن بپردازید. بنابراین  حال میدانیم که طبق  آموزش های تحلیل تکنیکال تمام  اطلاعات مهم  و کلیدی بازار  بورس در حجم معاملات و قیمت ها منعکس ‌میشود .