درخواست مشاوره تماس

جشنواره

بهترین سبد سهام

نکته برای تشکیل بهترین سبد سهام:

سرمایه‌گذاری در بورس اوراق بهادار ریزه‌کاری‌های متعددی دارد .که اگر آن‌ها را یاد بگیرید. جذابیت سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه برایتان دوچندان خواهد شد. هر کسی وارد دنیای بورس می‌شود . تکنیک‌های سرمایه‌گذاری می خواهد.خرید سهام شرکت‌های پربازده بورسی را شناسایی. در آن‌ها سرمایه‌گذاری کند. اما چطور می‌توان حساب‌شده و دقیق در بازار سرمایه قدم برداشت .بهترین سبد سهام را تشکیل داد؟

هدف موسسه کار آفرین آوای مشاهیر:

اینها پرسش هایی هستند که سعی شده در این مقاله در موسسه کار آفرین آوای مشاهیر در راستای آموزش بورس در شیراز بطور مختصر پاسخ داده شوند.پس تا پایان با ما همراه باشید.

بهترین سبد سهام

۱- سرمایه‌گذاری در تک سهم را فراموش کنید

نخستین و ساده‌ترین اصل سرمایه گذاری. تقسیم دارایی‌ها یا تشکیل سبدی از دارایی‌های متنوع است. تقسیم دارایی باعث می‌شود. تا ریسک سرمایه‌گذاری به‌طور محسوسی کاهش یابد. هر چه سبد دارایی‌هایتان متنوع‌تر باشد.سرمایه‌گذاری مطلوب‌تری خواهید داشت .البته این موضوع بدان معنا نیست .که دارایی‌هایتان را آن‌قدر خرد کنید .که کنترل سهم‌های مختلف را از دست بدهید.بلکه باید از قاعده‌ای منطقی پیروی کنید. توزیع وزن سرمایه بر روی چند سهم به‌جای تک سهم شدن. نخستین گام عینیت بخشیدن به اصل تشکیل سبد سهام است.

نکته :

لازم است بدانید با سرمایه‌گذاری در سهام چندین شرکت . که به‌دقت و برای ایجاد توازن از بین انواع گوناگونی از بخش‌ها .و شرکت‌ها انتخاب شده‌اند. کنترل بیشتری روی ریسک سرمایه‌گذاری خواهیم داشت. نکته‌ اصلی سبد سهام این است که .اگر سهام یکی از شرکت‌هایی که در آن سرمایه‌گذاری کرده‌اید. افت قیمت داشت، آن افت با افزایش در قیمت سایر سهم‌های سبدتان جبران شود.

 

۲- حواستان به شاخص بورس باشد

اگر جزء آن دسته افرادی هستید. که سرمایه‌گذاری مستقیم را به‌جای صندوق های سرمایه گذاری مشترک انتخاب کرده‌اید. باید حواستان به نکات زیادی باشد .که ریسک فعالیت‌هایتان را کاهش داده .درعین‌حال بازدهی مطلوبی هم به دست آورید. یکی از نکات مهم برای تشکیل سبد سهام. انتخاب سهم‌های پربازده، توجه به شاخص بورس است.

سایت tsemc:

به سایت tsetmc که مراجعه کنید. تمام شاخص‌های بازار بورس را می‌توانید مشاهده کنید.  اما برای تحلیل سریع و آسان این اطلاعات، کافی است. به دو متغیر مهم شاخص کل و «شاخص کل هم وزن » بیشتر توجه داشته باشید.

شاخص کل :

شاخص کل بیانگر تغییرات ارزش همه سهام شرکت‌های بزرگ و کوچک است .که اندازه شرکت‌ها نیز در آن تأثیرگذار است .به‌همین دلیل شرکت‌های با ارزش بازار بزرگ‌تر. سرمایه بیشتر بر تغییرات شاخص مذکور بیشتر تأثیرگذار هستند.

افرادی که زمان کافی یا تخصص لازم را ندارند، بهتر است از بسته‌هایی نظیر «سبد سهام پیشنهادی» بهره ببرند.

شاخص کل هم وزن :

افرادی که تمایل به سرمایه‌گذاری در شرکت‌های بزرگ دارند.بهتر است با دقت بیشتری به تغییرات شاخص کل توجه کنند. اما درباره «شاخص کل هم‌وزن» هم همان‌طور که می‌دانید .مربوط به تغییرات همه شرکت‌های بورسی است.

تفاوت شاخص کل وشاخص کل هم وزن :

تفاوت شاخص کل وشاخص کل هم وزن: اندازه همه شرکت‌ها به‌صورت مساوی دیده شده است. در این شاخص فارغ از اینکه شرکتی بزرگ یا کوچک است. درصد تغییرات ارزش سهام تمام شرکت‌ها به‌طور یکسان در شاخص مذکور تأثیر می‌گذارد. بدیهی است که در زمانی که شاخص کل هم‌وزن مثبت باشد. ولی شاخص کل منفی باشد. درمیابیم شرکت‌های بزرگ منفی هستند. در مقابل تعداد زیادی از شرکت‌های کوچک مثبت هستند.

نکته مهم :

با توجه به توضیحاتی که خواندید، ضروری است شاخص بورس و شرکت‌های تأثیرگذار بر آن را کنترل کنید و زمانی که زمزمه‌های حبابی شدن بازار به گوش رسید.  در تصمیمات خود دقت کنید.

۳- حواستان به بازارهای جهانی باشد.

برخی تصور می‌کنند آنچه در بازارهای جهانی اتفاق می‌افتد. تاثیر چندانی بر رویدادهای اقتصادی داخل کشور ندارد. در حالی که باید گفت این برداشت چندان درست نیست.

مثال :

یک مثال ساده تاثیر بازارهای مختلف بر یکدیگر،‌ بازار فلزات است. اگر مشاهده کردید. ارزش فلزات رنگین در بازارهای جهانی در حال کاهش است .باید منتظر تأثیر آن بر قیمت فلزات رنگین داخل کشور هم باشید .یا اگر برفرض به‌دلیل یک حادثه طبیعی تولید یک صنعت خاص دچار مشکل شود .قطعاً بر بازار داخلی آن صنعت در کشورمان هم تأثیر مثبت یا منفی خواهد داشت .بنابراین در هنگام تشکیل سبد سهام، حواستان به اخبار و رویدادهای جهانی .به‌ویژه در حوزه‌ای که سرمایه‌گذاری عمده انجام داده‌اید،‌ باشد.