درخواست مشاوره تماس

جشنواره

بورس در شیراز

سرمایه گذاری جسورانه:

یکی از روش های سرمایه گذاری در ایران که کمتر به آن پرداخته می‌شود. سرمایه ­گذاری بر روی استارتاپ‌ها یا همان کسب­ وکارهای نوپا است.یا سرمایه­ گذاری جسورانه به سرمایه ­گذاری بر استارتاپ‌ها گفته می‌شود.

هدف موسسه کارآفرین آوای مشاهیر:

اینها پرسش هایی هستند .که سعی شده دراین مقاله در موسسسه کارآفرین آوای مشاهیردر راستای آموزش بورس درشیراز بطور مختصر پاسخ داده شوند.پس تا پایان با ما همراه باشید.

بورس در شیراز

استارتاپ کسب­ وکاری نوپا:

در این مطلب منظور از استارتاپ کسب­ وکاری نوپا، مبتنی بر تکنولوژی و مقیاس‌پذیر است. کسب ­و کارهایی که می‌توانند در آینده‌ای نزدیک پس از شروع، با توجه به “رشد سریع” خود، سود فراوانی را برای سرمایه ­گذار به همراه داشته باشند. ویژگی اکثر این کسب و کارها رشد سریع است.

سرمایه‌گذاری کارآفرینی:

این یعنی بازدهی سرمایه گذاری بسیار بالا. سرمایه گذاری خطرپذیر “سرمایه‌گذاری جسورانه” یا “سرمایه‌گذاری کارآفرینی” (Venture Capital) عبارت است از سرمایه ­گذاری بلند مدت مبتنی بر “سهامداری” که در بازه زمانی مشخص در شرکت­‌های خصوصی که دارای قابلیت رشد بالایی هستند. برای شروع، رشد اولیه و یا توسعه کسب­وکار صورت می­‌گیرد. این کسب­وکارها عموما به بازارهای جدیدی ورود می­‌کنند. محصولات جدیدی ارائه می­‌کنند. یا روش جدیدی در ارائه کالا و خدمات ارائه می­‌دهند.

محصول (MVP):

در نهایت این جدید بودن و نداشتن سابقه کافی تاریخی در روش ارائه خدمت یا محصول و در فعالیت شرکت و شفاف نبودن بازخورد بازار در آن حوزه خاص، ریسک بالایی را در این نوع از کسب­وکارها به همراه دارد. درواقع سرمایه­ گذار خطر پذیر بسته به مرحله توسعه استارتاپ در معرض ریسک‌های متفاوتی از قبیل تشکیل تیم، نمونه اولیه محصول (MVP). تناسب محصول با بازار هدف، درآمدزایی،  مقیاس پذیری، گسترش کسب­وکار و… قرار خواهد گرفت.

علت سرمایه گذاری خطر پذیر:

لذا همانطور که ممکن است بازدهی خوبی داشته باشند. شکست آن‌ها نیز محتمل است.در درصد بالایی از این کسب­وکارها در سال­‌های ابتدائی فعالیت آن­‌ها شاهد شکست هستیم.  می‌­توان گفت درصد شکست (failure rate) در این بازار بخصوص در آن دسته از استارتاپ­هایی که نوپاتر هستند، بیشتر است. در نتیجه ریسک سرمایه ­گذاری بسیار زیاد است. از این روست که سرمایه ­گذاری در این حوزه اصولا سرمایه­ گذاری خطرپذیر یا venture capital نام­گذاری شده ­است.

معمولا سرمایه ­گذاران خطر پذیر چه  اشخاص هستند؟

به دلیل بالا بودن مبالغ مورد نیاز استارتاپ‌ها، معمولا سرمایه ­گذاران خطر پذیر اشخاص حقوقی، شرکت‌ یا صندوق‌هایی هستند. که سرمایه در دسترس خود را از مجموعه‌ای از افراد و نهادهایی همچون صندوق‌های بازنشستگی، بانک‌ها و بیمه‌ها، نهادهای دانشگاهی، شرکت‌های بزرگ و… تأمین کرده‌اند. گرچه در حال حاضر برخی شرکت‌­ها اقدام به جمع آوری مبالغ سرمایه­ گذاران خرد و حقیقی نیز در قالب تامین مالی جمعی یا Crowd Funding جهت تامین مالی استارتاپ­ها کرده ­اند.

نکته:

نکته‌ا­ی مهمی که در سرمایه­ گذاری در این حوزه باید به آن اشاره داشت. این است که سرمایه­ گذاری مناسب برای استارتاپ‌­ها، اصولا آن سرمایه ­گذاری است. که چیزی فراتر از نقدینگی و منابع مالی را برای استارتاپ به همراه داشته باشد. مواردی همچون تجربه و دانش از بازار، ارتباطات استراتژیک، تسهیل رشد و کسب سهم بازار و… از  موارد مهمی است. که در این فرصت سرمایه­ گذاری از جانب سرمایه­ پذیران اهمیت دارد.

ویژگی­‌های این فرصت سرمایه­ گذاری را به شرح زیر دانست:
  • اساسا دیدگاه کوتاه‌مدت در توسعه تکنولوژی و نوآوری جایی ندارد. و اگر دیدگاه کوتاه­مدت بر‎ سرمایه­ گذاری خطرپذیر حاکم شود، این سرمایه ­گذاری از مفهوم اصلی سرمایه ­گذاری خطرپذیر دور می‌شوند. سرمایه­ گذاری خطرپذیر عموما دیدگاه بلند­مدت دارد.
  • مشارکت در مالکیت شرکت­ها
  • ریسک بالا و درصد شکست بالا
  • نقدشوندگی پایین و نیازمند استراتژی­‌های خروج
بهینه؟

با توجه به اهمیت و ضرورت گسترش فعالیت‌های اقتصادی در بخش خصوصی، باید ابزارهای مالی مورد نیاز این بخش نیز ایجاد و گسترش یابد. سرمایه گذاران خطرپذیر به منظور حمایت از ایده‌های خلاق کسب وکار در صحنه اقتصاد، یکی از مهمترین ابزارها هستند. در انتها باید به این نکته بسیار مهم اشاره داشت. که طبق تئوری­‌های معروف سرمایه­ گذاری نیز، تخصیص تمام حجم سرمایه ­گذاری به یک فرصت، ریسک بالایی دارد .  در راستای کاهش ریسک، روش صحیح، تخصیص بهینه سرمایه در فرصت­‌های مختلف سرمایه ­گذاری و به بیان شفاف­تر تشکیل پرتفوی سرمایه­ گذاری و متنوع سازی است.