درخواست مشاوره تماس

جشنواره

موسسه کارآفرین

آوای مشاهیر

هیچ گاه مقدار حقوقت را با اندازه استعدادت اشتباه نگیر…!

شاخص کل بورس/کلاس آموزش بورس در شیراز

موسسه کارآفرین آوای مشاهیر اولین برگزار کننده دوره آنلاین در ایران

شاخص کل بورس

مهارت‌های ذهنی کلید موفقیت در معاملات

حتی اگر متد معاملاتی‌تان احتمال سود بالایی را برایتان محقق می‌سازد.

عملکرد تریدرها

تریدرها عموماً معاملاتشان را با روشی که به آن‌ها وعده و امیدواری زیادی می‌دهد آغاز می‌کنند. آن‌ها می‌خواهند درآمدی مستمر برای خودشان درست کنند

شناخت روانی

آنچه واقعاً باید انجام دهند، شناخت بیشتر خودشان و نحوه واکنششان در بازار است

سودآوری در معاملات

کسب سود از معاملات، نیازمند داشتن مهارت‌های ذهنی، شناخت و درک این حقیقت است که هر معامله، نتیجه‌ای تصادفی دارد؛ ضمن اینکه معامله‌گر تا آخرین لحظه و پایان کار، نمی‌داند چه نتیجه‌ای در انتظارش است

استراتژی مناسب

داشتن استراتژی مناسب بسیار مهم است اما مهم تر از آن پایبند بودن به استراتژی برای رسیدن به سود مناسب است

حقیقت معامله گری

حقیقت بزرگ‌تر این حقیقت است که اگر آن‌ها بدون خطا متد معاملاتی‌شان را در سری‌های معاملاتی پیاده کنند، درنهایت، سود خواهند کرد.

آموزش های مرتبط

فرصت ها تکرار نمی شوند، زمانی که باران طلا می بارد سطل زیر آن بگذار نه یک قاشق!

جلسات اول هر دوره آموزشی را رایگان تماشا کنید.

شاخص کل بورس چیست؟

شاخص کل بورس به چه معناست؟

 دستکاری شاخص‌سازها به چه معناست؟

به چه دلیل زمانی که قسمت عمده‌ای از نقشه بازار قرمز می باشد و سهام بیشتر شرکت‌ها منفی میباشد.، شاخص کل  مثبت می‌شود؟

برعکس این مبحث هم صادق میباشد.، هنگامی که بیشتر شرکت‌های کوچک بازار مثبت هستند، شاخص کل منفی است. در این مقاله می‌خواهیم بدانیم . که شاخص کل چیست .و چگونه محاسبه می گردد. در گذشته درباره اینکه  شاخص چیست صحبت کردیم .و گفتیم شاخص معیاری برای سنجش تغییرات یک مولفه نسبت به گذشته میباشد. 

بطور مثال شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی (CPI) معیاری برای اندازه‌گیری تغییرات قیمتی کالاها و خدمات مصرفی در ایران میباشد. با استفاده از این شاخص تغییرات قدرت خرید پول و نرخ تورم در طی زمان سنجیده می‌گردد. در بازار سرمایه هم چنین شاخص‌هایی وجود دارند که شاخص کل بورس یکی از آن‌ها میباشد.

شاخص کل بورس را از چه سایتی ببینیم؟

سایت‌های بسیار  زیادی میباشند که شاخص کل  را به صورت لحظه‌ای گزارش می‌دهند. ولی تمام سایت‌ها می‌توانند خطا داشته باشند. و یا با تاخیر به‌روزرسانی گردند. بهترین مرجع  و معتبر ترین مرجع برای دیدن شاخص کل بورس سایت tse.ir میباشد.

شاخص کل هم وزن چیست؟

بعضی از کارشناسان و فعالان بازار سرمایه اعتقاد دارند .شاخص کل  معیار مناسبی برای ارزیابی شرکت‌های بورسی و نشان دهنده برآیند عمومی تغییرات بازار سهام نمی باشد.

چونکه تاثیرگذاری شرکت‌ها با سرمایه بزرگتر بر شاخص کل بیشتر میباشد. به‌ گونه ای که در مواقعی شاهد آن خواهیم بود که اکثر بازار سهام در وضعیت کاهشی قرار دارند، اما با افزایش قیمت سهام چند شرکت بزرگ، شاخص کل مثبت می گردد.

در شاخص کل هم‌وزن، شرکت‌های پذیرفته شده در بورس با وزنی برابر در محاسبه ‌شاخص کل سهیم میباشند. پس نوسانات مثبت و منفی شرکت‌های کوچک، به اندازه نوسان مثبت و منفی شرکت‌های بزرگ در این ‌شاخص تاثیرگذار می باشد.

سرمایه گذاری بر مبنای شاخص کل

اگر شاخص مثبت شود، باز هم می‌شود در بازار ضرر کرد. در یک بازار نزولی (خرسی) نیز می‌شود به سود برسیم. شاخص به تنهایی به شما نمی‌گوید که اوضاع هر مورد سرمایه‌گذاری به طور مجزا چگونه می باشد.

اما دو نوع سرمایه‌گذاری وجود دارند.که می‌تواند به طور مستقیم با شاخص کل در ارتباط قرار گیرند. اول سرمایه‌گذاری بر اساس شاخص (Index Investing) می باشد. در این نوع سرمایه‌گذاری فرد سعی می‌کند که تغییرات شاخص را به سبد خودش وارد نماید. این سبد با بالا رفتن شاخص بالا می‌رود و با پایین آمدن آن  نیز متضرر می شود.