درخواست مشاوره تماس

جشنواره

نسبت پی به ای

نسبت P/E چیست؟ همه چیز درمورد نسبت P/E .

نسبت پی به ای

 

نسبت p/e چیست؟

تمام افرادی که در بورس فعالیت داشته اند ،جملاتی مانند : p/e این سهم ضعیفه ، p/e  این سهم بسیار قوی عمل کرده و یا p/e این سهم متوسطه و… را شنیده اند .پس میدانید که نسبت p/e از اصطلاحات کاربردی می باشد که سرمایه گذاران از آن بسیار استفاده می کنند . یکی از دلایلی که ما تصمیم گرفتیم مقاله ای در این باره در موسسه کارآفرین آوای مشاهیر بنویسیم شرح دادن مفهوم p/e به صورت روان وساده به علاقه مندان  در بازارهای مالی وبورس است . پس برای آشنایی بیشتر با نسبت p/e در ادامه این مقاله با ما همراه باشید .

 

مفهوم نسبت p/e :

یکی از پرکاربرد ترین مولفه هایی که در بین سرمایه گذاران بورس و بازارهای مالی ااستفاده میشود ، نسبت p/e است .سرمایه گذاران و  فعالان بورس ، هرکدام از آن ها برای استفاده از این نسبت روش منحصر بفرد خود را دارا ند . برخی گمان میکنند صرفا با دانستن این نسبت میتوانند از آن بدرستی استفاده کنند اما باید بدانیم برای استفاده درست و کاربردی از نسبت p/e باید با مفهوم و کارکرد آن آشنایی لازم را پیدا کنید .نسبت p/e خلاصه شده کلمه price تقسیم بر eps است :  price / earning  per share = P/E

در فارسی اصطلاحا به نسبت p/e نسبت قیمت به درآمد نیز گفته می شود (کلمه price به معنی قیمت و کلمه eps به معنی سود هر سهم است). حال سوال اینجاست که این نسبت چه چیزی به ما می گوید. در فارسی به نسبت p/e نسبت قیمت به درآمد گفته می شود (کلمه price به معنی قیمت و کلمه eps به معنی سود هر سهم است).

 

نسبت پی به ای

مفهوم نسبت p/e

نسبت p/e در واقع بیانگر انتظارات سرمایه گذاران از بازدهی آینده یک دارایی است.بلکه یعنی که یک سرمایه گذار حاضر میشود به ازای هر 1 ریال بازدهی (در این مقاله بازدهی از سهام) که بدست می آورد، چند ریال بپردازد. برای درک بهتر این مفهوم مثال زیر را ببینید. تصورکنید شما 10 میلیون تومان در بانک سپرده گذاری می کنید. بانک به شما می گوید که به ازای این پولی که شما سپرده گذاری کرده اید سالیانه 20% سود به شما پرداخت می کند. یعنی در ازای 10 میلیون تومان سپرده گذاری شما، سالیانه 2 میلیون تومان سود به شما پرداخت می کند. برای اینکه در این مثال p/e را محاسبه کنید باید قیمتی که یرداخت می کنید (یعنی 10 میلیون تومان) را به سودی که بدست می آورید (یعنی 2میلیون  تومان) تقسیم کنید: 5 = 2,000,000 / 10,000,000

پس در این مثال p/e سود بانکی برابر با 5 شده است. اینجا p/e برابر 5 به این معنی است که شما حاضر شده اید به ازای هر 1 ریال سودی که از بانک دریافت می کنید 5 ریال پرداخت بکنید. برخی نیز اینگونه تفسیر می کنند که اگر p/e برابر 5 است به این معنی میباشد که 5 سال زمان لازم است تا سرمایه شما از طریق بازدهی های بدست آمده بازگردد.

 

نسبت p/e چه کاربردی دارد؟

اگر بخواهیم مختصر بگوییم که p/e چه کاربردی دارد، می توان گفت این نسبت یکی از ابزارهایی است که درارزش گذاری سهام مورد استفاده قرار زیاد می گیرد. تاکید می کنیم این نسبت فقط یکی از ابزارهایی است که در ارزش گذاری سهام مورد استفاده قررار میگیرد، نه تنها ابزاری برای ارزش گذاری. اما چگونه از این نسبت برای ارزش گذاری استفاده کنیم؟ نام دیگر این نسبیت، ضریب سهام است. برای ارزش گذاری با استفاده از p/e باید عکس رابطه ای که توضیح دادیم مورد استفاده قرار بگیرد. به این شکل که یک p/e را برای یک سهم محاسبه می کنیم، سپس در سود آن ضرب می شود و ارزش آن سهم را  بدست می آوریم: P/E * eps = price

وقتی شما محاسبه ارزش سهم را با این روش انجام میدهید، باید دقت شود که قیمت آن سهم در بازار بیشتر از قیمت محاسباتی شماست یا کمتر. اگر قیمت سهم در بازار بیشتر از این عدد شود، یعنی آن سهم ارزنده نیست. ولی اگر قیمت سهم در بازار کمتر از این عدد شود، به این معنی است که آن سهم ارزنده است و قابلیت رشد را دارد. نکته ای که اینجاست این است که تمام این موارد بستگی به این دارد که شما نسبت p/e را به درستی محاسبه کنید. در غیر این صورت ارزشی که برای سهام بدست می آید اشتباه خواهد بود. نحوه محاسبه نسبت p/e یک بحث مفصل و تخصصی است در مقاله های بعدی در مورد آن صحبت خواهیم کرد.

نسبت p\eچیست؟

 

نکات مهم e\p در بورس

  1. یکی از مهم ترین آیتم های موثر در نسبت p/e  در یک شرکت سود یا eps آن شرکت است. وقتی شرکت ها برای محاسبه سود خود روش های مختلف حسابداری را برمیگیرید، امکان  دارد این سود تحت تاثیر قرار بگیرد و  بیشتر یا کمتر از مقدار واقعی خود نشان داده شود. پس باید به این نکته توجه لازم را داشته باشید.
  2. نسبت  p/e بالا یا پایین همیشه نشان دهنده ارزشمند بودن و یا گران بودن سهم نیست. زیرا همانطور که بیان شد بالا یا پایین بودن این نسبت، انتظار بازارهای مالی و بورس از آینده شرکت و سودآوری آن را بیانگر است. در بسیار از موارد بازار اشتباه می کند، شما نباید به انتظار بازار بسنده کنید. سعی کنید خودتان نحوه صحیح محاسبه p/e را یاد بگیرید و از آن استفاده کنید.
  3. p/e ابزاری مناسب برای ارزش گذاری شرکت ها است، ولی به تنهایی قابل استفاده نیست. دقت شود که برای خرید سهام علاوه بر استفاده از این نسبت کارا، از ابزار های بیشتری استفاده کنید.
  4. برای شرکت هایی که سود ندارند و اصطلاحا موجب ضرر هستند، محاسبه p/e عملا کاربردی نیست. زیرا این نسبت از تقسیم قیمت به درآمد بدست می آید. سود منفی یک شرکت بیانگر نداشتن درامد آن شرکت است پس نسبت p/e منفی نداریم! برای ارزش گذاری این شرکت ها میتوان از روش های دیگری نیز استفاده کرد.